Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,701 - 2,710 (kaikkiaan 2,712)
  • pihkatappi pihkatappi

    Ei mulla ole hankintapuissa kyllä ollut koskaan motomittaa, kuormaivaaka, tehdasmitta tai pinomitta on ollut viimeiset 20 vuotta.

    Tsemppiä vaan teidän savotoille, ihan mielenkiintoinen projekti, mulle riittää ihan nämä omat metsäiset savotat.

    Hieman helppoon kyllä menee kuulijajoukko, jos perustellaan hinnanmuutos käppyrät vain kartellinolemassaololla ja sitten mumistaan tyytyväisenä että näinpäs onkin. Kai se on ajateltu kuulijajoukonmukaan mahdollisimman yksinkertainen käppyrä esittää. Mutta ilman tuota 2007 hintapiikin todellista syytäkin jonkinlainen korvaus kartellin olemassa olosta kuuluisi kyllä metsänomistajille. Käppyräperustelua ei varmasti oikeudessa edes esitetä, eihän se vastapuoli ihan tyhmä ole.

    pihkatappi pihkatappi

    3,3 prosenttia nousi koko salkun arvo tänän, kun ostin eilen niitä öljyfirmoja Norjasta. Ei noita kärsi oikein seurata kun silmätkin tulee kipeiksi. Täytyy kuitenkin vähän seurata kun on tällainen tilaisuus ja jossain välissä taas sijoittaisi tuonne pajatsoon ja sitten saa olla, maksavat osinkoja jos maksavat.

    Ameriikassa näyttää seadrill nousseen reilun 10 prosenttia, vaikka Norjassa nousi vain vajaan 3. Öljyn hinta vain vähän pomppii, vai onko jotain parempaa tietoa. Ihme kiima. Varmaan ostavat ja myyvät nyt niitä viputuotteita myös.

    Vipumiehille oma linkki:
    http://www.livecharts.co.uk/MarketCharts/brent.php

    pihkatappi pihkatappi

    Jees-H-vallalle: Käyttävät kuusta ja koivua kun tekevät tuotetta änekosken kartonkitehtaalle. Haapaa menee sitten paperitehtaiden hierteisiin ja siitä ollaan siis luoumassa 2016 kun tuotanto ei riitä kuin omille kartonkitehtaille luulen mä.

    Onkohan kukaan tehnyt ilmoitusta finanssivalvonnalle kun kadunmiehet puhuivat jo Husumin katonkitehtaasta vaikka mitään tiedotetta asiasta ei vielä ollut. Tiedotteen antamisen jälkeen Metsäboard nousi muistaakseni 10%. Ei ole reilua peliä tällainenkaan. Olkaapa siellä osuuskunnassakin tarkkoina, se MetsäBoard on pörssifirma, jos saatte sisäpiiritietoa niin se pitää vain malttaa pitää omana tietona ja jättää ostamatta tai myymättä kun tietoa on.

    pihkatappi pihkatappi

    Ja ennenkaikkea luovutaan tuosta haavasta. Kaskinenhan siirtyy käyttämään koivua ja olikohan kuusta kun kartonkia varten kemihierrettä tehdään. Näin ollen taitaa myös puutavaravirrat olla enempi raiteita pitkin sisämaasta kuin jokilaivoilla Venäjältä.

    pihkatappi pihkatappi

    En ainakaan osta bull-sertifikaattia öljyyn. Öljyn hinta voi vielä nousta ja laskea monta kertaa, jonka jälkeen sertifikaatin hyöty on syöty, nythän tuo öljy vielä syöksyy vain alaspäin. Pitäisi olla niin oikeaan aikaan liikkeellä noiden sertifikaattien kanssa. Itse aloitin taas eilen ostamaan Norjalaisia öljy-yhtiöitä. Voihan olla että pieleen menee taas, kiirettä ei ole ei sillä, mutta varmaan parempia ostokohteita löytyy pilvin pimein.

    pihkatappi pihkatappi

    Vuonna 1997 mäntysahatavaralla oli hintapiikki 210 eur/tn ja kuusisahatavaralla 190 eur/tn. Seuraavat vuodet hinnat polkivat 180 eur/tn kantturoissa. Vuonna 2003 oli jonkinlainen piikki hinnoissa ja siitä laskettiin tasaisesti vuoteen 2006 asti. 2007 oli sahatavaroiden hinnat ennätyskorkeat ja taas todella terävä piikki.

    Vuonna 2003 aloitti suuret metsäteollisuusyritykset sahojensa sopeutustoimet.

    Vuonna 2000 havu- ja lehtisellu olivat hintapiikissä yli 800 euroa/tn. Jo vuonna 2001 havusellu kurvaili 500 euron kantturoissa ja lehtisellun hinta putosi 450 euroon. Seuraavan kerran sellujen hinnat ylittivät 600 euroa vuonna 2008.

    Onhan tuo hintataso muuttunut ihan kansainvälisillä markkinoillakin.

    Vielä kun olisi saatavilla paikkakunta kohtaiset hintatilastot eri puutavaralajeille kartellivuosilta. Ei ole Metlalla enää jaossa netissä.

    pihkatappi pihkatappi

    On erottu jo yhdistyksistä. Säästöä tulee ~300 euroa vuodessa ja se on ainoa syy miksi erosin. Yhdessä yhdistyksessä yrittivät vängätä että 70 euroa vuodessa ei ole paljon, mutta kun noita yhdistyksiä on 4 niin onhan tuo ihan merkittävä vuosittainen kuluerä ja turha minun tilanteessa.

    Mulla oli tuossa kartelliaikaan noin 50000 euron puukaupat ja nekin suurelta osin tukkia, eli korvaukset jäisivät parhaimmillankin muutamaan tuhanteen ja ei mulla mitään käsitystä ole oikeasta tukin hintatasosta noilta vuosilta. Ei viitsi käräjöidä vuositolkulla epävarmojen saatavien perään, tiedä vaikka alkaa rasittamaan omaa nuppia kun oikeudenkäyntikulut ylittävät korvausvaatimukset eikä loppua näy, sehän on varmaa että tuota käydään kaikissa oikeusasteissa läpi ja pitkitetään jo noiden ”omien” juristien toimesta. Koskaan en ole tykännyt riidellä.

    Keskisessä-Suomessa Metsänhoitoyhdistystenliitot nostivat toimillaan ihan oikeasti puunhintaa, siitähän on dokumenttia noissa kartellipaljastuksissakin ja katsokaapa miten hinnat kehittyivät vuosituhannen vaihteessa, Metsäliiton ja UPM:n äijiä piti ripittää liian kovasta puunhinnan noususta, eli tuolla oli silloin aito kilpailutilanne. Se oli sitä aikaa, toivottavasti nuo yhdistyksetkin toimivat jatkossakin puumarkkinoilla että säilyy edes jonkinlainen kilpailutilanne.

    pihkatappi pihkatappi

    Mulla oli viimeisessä kaupassa (marraskuun mittis) koivukuitua vajaa 70 mottia ja hinta 32 euroa.

    pihkatappi pihkatappi

    Itsellä riippuu ihan siitä missäpäin olen töissä. Jos olen lähipalstoja tekemässä niin en viitsi lähteä huonolla kelillä metsään, mutta kun olen satojen kilometrien päässä mökeiltä käsin töissä niin sitten tulee tehtyä lyhyitä päiviä huonollakin kelillä. Nythän oli ihan surkea keli.

    pihkatappi pihkatappi

    Pystykauppa muisteluita: Vuonna 97 sain bulkki mäntytukista 300 markkaa kiinnolle ~800 m3. 98 hinta oli 310 markkaa 200 m3. 2002 hinta oli 50 euroa 150 m3. Aika tasainen hinta on ollut, lienee sovittu tietyt raamit hinnoille, mutta hyvillä mielin myin. Eikös se ollutkin niin että MTK sopi hinnat suurten ostajien kanssa.

Esillä 10 vastausta, 2,701 - 2,710 (kaikkiaan 2,712)