Käyttäjän suorittava porras kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 7,571 - 7,580 (kaikkiaan 9,165)
  • suorittava porras suorittava porras

    #”Se kantokäsittelyn kustannus on siinä kuutioliksassa.”#

    Tämä pitää paikkansa . Sen osuus vain sattuu olemaan kolmasosa työn aiheuttamasta kokonaiskustannuksesta ja lähes 1/1 suhteessa kemera-avustuksen määrään.

    Selvyyden vuoksi totean , että en ole tarkoittanut , että palkkoja ja muita maksuja kasvatetaan tarpeettomasti .Täysi korvaus aiheutuneista todellisista kustannuksista riittää.

    suorittava porras suorittava porras

    AR toi esille tärkeän näkökohdan . Kolaritilanteet ja niiden
    torjumisen .
    Onnettomuudet ovat mahdollisia paitsi liikkessä ollessa , myös tilanteessa , jossa ajoneuvoyhdistelmää ollaan siirtämässä tiealueen ulkopuolelle metsäkoneen tankkauksia varten . Tilanne on erityisen ongelmallinen , jos liittymää ei ole lainkaan , tai se on liian ahdas . Helposti käy niin , että yhdistelmä on jumissa osittain tiellä , osittain tien ulkopuolella . Herkällä hekellä , ”paikallisen vatasen” hurauttaessa tilanteeseen , on kolari väistämätön .

    Olen jo aikaa sitten esittänyt kainoja toiveita siihen suuntaan , että
    riittävänkokoisia liittymiä ja levikkeitä tehtäisiin metsäteiden varsille.
    Lisäksi ei olisi pahitteeksi , että yleisiltä teiltä rakennettaisiin kääntöympyrällä varustettuja pistoteitä , joiden varressa koneiden huollot ja puutavaran kuormaukset voitaisiin tehdä turvallisesti .
    Koneiden huolto kantokäsittelykaudella vaatii lähes aarin verran vapaata tilaa varsinaisen tiealueen ulkopuolelta . Erityisen tärkeää kuormaus- ja huoltoalueen järjestäminen on silloin , kun tien vieressä on sähkölinja.
    Huoltotilan puuttuminen on turvallisuusriski . Lisäksi se vaikeuttaa työskenelyä ja lisää kustannuspaineita eritysesti silloin , kun kantokäsittely on ajankohtaista . Jos kantojen käsittelyä pidetään tärkeänä on huolehdittava siitä , että työmuodon vaatimat huoltoalueet ovat kunnossa.

    suorittava porras suorittava porras

    #”. Mihin niitä USA:n mahtipontisia avolavoja tarvitaan Suomessa? Kun olen asiaa katsellut ”päältä” voin todeta että konefirman päällikön katsantokierroksiin. ”#

    No niitä mahtipontisia kuorma-auton kokoisia avolavoja voidaan tarvita vaikka siksi , että polttoaineet , ureat ym vermeet saadaan palstalle turvautumatta pirun hankalaan peräkärryyn . Tilanne on monesti se , että palstan kohdalla ei ole tilaa kevyellekään ajoneuvoyhdistelmälle , puhumattakaan , että se saataisiin turvallisesti pois tiealueelta .
    Varsin usein leimikolle päästäkseen on ylitettävä oja ja entistä useammin alitettava sähkölinja samanaikaisesti . Tunnin aherruksen jälkeen ja puiden kaatamisen ja kantojen repimisen tuloksena voi paikalla olla liittymä , jonne yhdistelmän saa hädintuskin survottua .(esimerki profiilikuvassani).
    Lisäksi se kuorma-auton kokoinen avolava on pikkuisen helpompi ohittaa , kun ureakärryä hinaanaava ja ” liikenteen tukkona” mateleva pikuppi . (nämä ajoneuvoyhdistelmäthän tuntuvat erityisesti viiksettävän mökille tai aitatarkastuskierrokselle rientävää Jesseä.)

    PS
    Jos kannanotot ja keskustelunavaukset katsotaan valitukseksi , niin siitä vaan ! Yleensä keskustelen aiheesta ja monesti luottamusmiehen ominaisuudessa polttaviin asioihin on pakko puuttuakin . (luottamusmies on valittava , jos yrityksessä on yli 20 työntekijää)
    Samassa ominaisuudessa minun olisi vaikeaa puolustaa esim . Jesseä , jos työnantaja esittää sanktioita roikkumisesta netissä työajalla . : )
    Meidän alalla johtajien ei tarvitse vahtia työntekijöitä . Jos palstalla käydään , tuodaan tarvikkeita tai autetaan remontissa .

    suorittava porras suorittava porras

    #”Kantokäsittelyn uusi kemera-tulkinta esim.
    Eli nyt me saamme maksaa alv:t eli kierrätetään meillä ja paperia lähetellään eestaas.”#

    Varsinainen kantokäsittely oheiskiemuroineen on ilmeisesti helppoa ??? : ) Jos ei edes alvin kanssa pärjää , on parasta olla viisastelematta varsinaisesta työstä .

    Mainitsin tuolla aiemmin , että kantokäsittely on tuotu markkinoille ilmoitusluontoisena asiana pohtimatta tarkemmin , kuka vastaa toiminnan aiheuttamista kustannuksista . Neljäs kesä on menossa kantokäsittelyä männiköiden kesäharvennuksilla . Energiapuu on ollut toiminnan piirissä vasta kaksi täyttä kesää . Kustannusvaikutukset ovat sietämättömän korkeat pieniläpimittaista puuta käsiteltäessä . Tätä ei kukaan ole osannut ennustaa tai ennustajaa ei ole haluttu kuunnella .

    Ainemenekki on käsiteltyä kuutiota kohden aivan liian suuri pieniläpimittaisilla leimikoilla. Tämä aiheuttaa runsaasti ylimääräistä vaivaa ja ajokertojen määrä leimikolla kasvaa tihentyneen tankkaustarpeen vuoksi . Monesti ollaan myös tilanteessa , että on mahdollista käyttää vain yhtä tankkauspistettä palstan läheisyydessä . Sinne johtavat ajourat joutuvat kovalle kuormitukselle. Tämä näkyy selvästi korjuujälkitarkastuksissa urapainumien lisääntymisenä.
    Joskus tulee mieleen , että aiheuttavatko lisääntyneet ajokerrat urapainumineen enemmän haittaa , mitä kantokäsittelystä on hyötyä.

    suorittava porras suorittava porras

    Huonoa taksaa on koitettava paikata vauhtia lisäämällä . Jos ”rotta on arestissa” on pirun kire ja jälki sen mukaista . ”Mukatekijät” ovat karsiutuneet alalta jo ajat sitten . Konetyö on muuttunut monen kohdalla selviytymistaisteluksi . Ilmaisen työn teettäminen ei tilannetta paranna.

    suorittava porras suorittava porras

    Jos työmaat ovat lajalla alueella ja kuljettajat asuvat kaukana toimipisteestä , on yritettävä minimoida kuljetuskertojen määrää .
    Jarrullinen kärry on myös turvallisuustekijä .

    Kantokäsittelyn kiinnostavuudesta ei ole kysymys vaan siitä , että
    lystin maksajia ei tahdo löytyä . Uusi kemerakin tarjoaa alenevaa korvausta työmuodolle .

    Metsänomistajana olisin hyvinkin kiinnostunut toimista , joilla kantokäsittelyn jatkuminen turvataan . Aleneva työkorvaus ja lisääntyvät kustannukset samaan aikaan ovat erittäin huono yhdistelmä . Homma menee kiville hyvin nopeasti , jos tilanteeseen ei löydetä ratkaisua . Yhtiötkin ovat pesemässä käsiään kantokästtelyn osalta siirtämällä koko toiminnan yrittäjän vastuulle.
    Rahoituksesta , varastoinnista ja levityksestä oheistoimintoineen huolehtii yrittäjä .
    Jo tähänkin mennessä on aiheutunut ongelmia tukien maksuaikataulujen kanssa . Mitä tapahtuukaan , jos tukia leikataan tämän lisäksi ? Lisääntyvä puun käyttö lisää tarvetta
    kesähakkuisiin . Tämän vuoksi kantokäsittelyyn liittyvät taloudelliset vastuukysymykset on selvitettävä pikaisesti .

    PS. lähes 3000 litraa on tänä keväänä ureaa kouran läpi virrannut .
    Suurin osa kuitenkin kannon viereen . Mitä pienempi kanto ,sitä enemmän menee ainetta muuallekin , kun varsinaiseen kohteeseen. Kannoissa peitto on lähes 100%.inen . On työmaita , joissa pelkkien kantojen ”maalaamiseen” riittäisi 10- 20 litraa ainetta vuoroa kohden. Tekniikka suoltaa sitä kuitenkin täydet 100 litraa… eli lopulla kastellaan kanervia…

    suorittava porras suorittava porras

    Harvoin tuo vetoautokaan tyhjänä kulkee . Satoja litroja löpöä polttoainesäiliössä . Lisäksi muita nesteitä ja tarvikkeita .
    Avolava riittää mainiosti normikuljetuksiin , mutta kantokäsittelyaikaan tarvitaan tanakkaa peräkärryä. Koko tarvikearsenaali pitää saada sujuvasti kerralla työmaalta toiselle . Massaa pyrkii olemaan maksimit pyörien päällä ihan käytännössäkin eikä vain teoriassa.

    Pohdiskelin kärryasiaa muutama vuosi sitten samoilla tulkinnoilla , kun AR , mutta tutun miehen sakot ja siitä seuranneet jälkivaikutukset pistivät muuttamaan kantaa . Aiheuttivat melkoisia muutoksia käytäntöihin . Luonnollisesti myös lisäkuluja . Jos on vähänkin epäselvää mikä on laillista mikä ei , kannattaa otta henk. koht. yhteys vastaaviin viranomaisiin . Sakot ei naurata ja kortin menetys vielä vähemmän.

    suorittava porras suorittava porras

    #”Jos perävaunu on vetotilanteessa lastattu 1 500 kg:aan, mutta sen kokonaismassa on rekisteriotteen mukainen 1 800 kg, vetoauto saa painaa enintään 1 700 kg, jotta henkilö voi vetää kyseistä yhdistelmää B-kortilla. Trafi ”#

    Ei tainnut olla ihan suora lainaus , koska…

    Kaikilla yleisillä nelivetomaastureilla (Toyota , Nissan , Mitsu , Mazda ,Ford, Isuzu , Vokswagen ) jarrullista perävaunua vetävä tarvitsee kevyen yhdistelmän kuljettamiseen oikeuttavan ajokortin . Jopa tyhjän kärryn vetäminen aiheutti rikosoikeudellisia seurauksia viime talvena Passat- kuskille . Kyseessä oli tavallinen farmariauto . Tätä ihmeteltiin pitkän aikaa Iltalehden palstoilla . Sakot tuli (isot) eikä asiaan ollut nokan koputtamista.

    Aiemmassa esimerkissäni tavallisen nelivetoavolavan perässä oli pikkuruinen , pohjapinta-alataan reilun kuormalavan kokoinen yksiakselinen jarruin varustettu kärry . Sakot silläkin olisi tullut riippumatta siitä oliko lavalla kuormaa tai ei poliisin tulkinnan mukaan .
    Sakot ovat päiväsakkoja ja ajokielto astuu välittömästi voimaan , jos alla on yksikin rikesakko.
    Kannattaa siis olla tarkkana , mitä vetokoukkun kiinnittää . Kuljettaja on yksin vastuussa tässä tilanteessa.

    Tuosta poraamisesta sen verran , että vajaa kaksi vuotta sitten tehtiin yrttäjille ja konennkuljettajille kantokäsittelyä koskeva varsin laaja kyselytutkimus .(Koneyrittäjät / Puuliitto). Tämän tuloksena todettiin , että työstä maksettu kustannuskorvaus on noin kolmasosa aiheutuneista todellisista kuluista . Taksaneuvotteluissa ei edelleenkään ole huomioitu tutkimuksen tuloksia . Jotkut yrittäjät ovatkin turhautuneina todenneet , että muutos saadaan aikaan vain lopettamalla kantokäsittely kokonaan.

    suorittava porras suorittava porras

    Urakoitsija ilmoittaa asiasta ostomiehelle , joka puolestaan informoi metsänomistajaa . (komentoketju metsäalalla. )

    Yllättäviä pätevyysvaatimuksia on myös tullut esiin kantokäsittelyn myötä .Motokuskilla on oltava kuorma-autokortin lisäksi pienen ajoneuvoyhdistelmän kuljettamiseen oikeuttava kortti . Tämä löytyy luonnostaan matkailuvaunuharrastajilta . Läheskään kaikilta motokuskeilta ei .
    Jos yrittäjä ei ole huomannut asettaa vaatimusta pikku-e:stä työntekijälle työhönoton yhteydessä , on yrittäjän kustannettava ajokelpoisuusluokan korottaminen.
    Pikku -e vaaditaan , kun tavaraa siirretään esim. pikupin perässä olevalla jarrullisella kärryllä.(esim. kantokäsittelyainetta 1 000 litran säiliössä, jota kuluu n. 100 litraa vuorossa)
    Jos ajokortissa ei ole riittävästi kirjaimia , syyllistytään ajo-oikeudetta ajamiseen . Tästä seuraa tuntuvat sakot ja ajokortin menetys määräajaksi . Lisäkirjaimia korttiin pääsee yrittämään vasta vuoden kuluttua siitä , kun rangaistus astuu voimaan. On syytä muistaa , että edes tyhjää jarrullista kärryä ei saa vetää .

    Edellä mainittu on tullut monelle täytenä yllätyksenä .Kokenut konekuski , joka siirtää kuorma-autolla 20 000 tonnin työkonetta päivittäin on saanut tehtäväksi uuden työmuodon myötä viedä kantokäsittelyaineet palstalle työautoon liitettävällä perävaunulla . Matkalla pysäyttää poliisi . Kaikki on muuten kunnossa , mutta yksi kirjain puuttuu ajokortista . Seurauksena tuntuvat sakot , ja määräaikainen ajokielto.
    Ei liene vaikea ymmärtää , että hommat hankaloituvat melkoisesti tämän seurauksena . ( perustuu tositapahtumaan)

    suorittava porras suorittava porras

    Levitän kantokäsittelyainetta , kun käsky on käynyt .Siinä ei ole mitään epäselvää . Tuon kuitenkin esiin ongelmat joita ei ole saatu ratkaistua .

    Kantokäsittelyähän tehtiin alunperin vain avohakkuilla . Homma toimi niissä olosuhteissa kohtuullisesti . Myöhemmin on siirrytty imoitusluontoisena asiana tiedottaen torjumaan lahoa myös harvennuksilla . Käytännössä työstä ei ole saatu läheskään täyttä korvausta ( minä saan , mutta yrittäjä ei ) . Ainoastaan materiaalikulut on maksettu . Korvauksen määrä on yrittäjien ilmoituksen mukaan se summa , joka maksetaan kemeran perusteella . Urakkasopimusneuvotteluissa kantokäsittelyasia ei jostakin syystä etene . Aiheesta on väännetty kättä jo vuosikausia .

    Tutkimuksissa on todettu , että kantokäsittelyn aiheuttama lisätyö on keskimäärin puoli tuntia päivässä . Tämä pitää sisällään laitehuolot , aineen hankkimisen ja tankkaukset . Tällöin kone ei tuota.

    Kone on aina ajettava varastolle vuoron päätteeksi ureatankkausta varten . Polttoaine ja muut tarvikkeet riittäisivät kahteen
    vuoroon .Urea ei . Turhaa edestakaista ajelua pitäisi kuitenkin välttää , varsinkin harvennuksilla .

    Oma lukunsa ovat myös tievauriot , joita tankkauksien yhteydessä syntyy . Peräkärrylle ei ole välttämättä tilaa palstan kohdalla tai se tila on toisella puolella tietä. Koneen telat tekevät rumaa jälkeä , kun tiellä liikutaan toistuvasti.
    Se sininen väri kannossa on usein monen mutkan takana .

Esillä 10 vastausta, 7,571 - 7,580 (kaikkiaan 9,165)