Käyttäjän suorittava porras kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 7,581 - 7,590 (kaikkiaan 9,165)
  • suorittava porras suorittava porras

    Jokainen voi tahollaan miettiä , kuka haluaa tehdä työtä , jonka aiheuttamista kustannuksista korvataan vain kolmannes . Näin on asia tutkimusten mukaan kantokäsittelyn kohdalla . Kovin vähän keskustellaan siitäkin , että pieniläpimittaisissa metsissä yli 90% käsittelyaineesta ohjautuu muualle , kun käsiteltävään kantoon .
    Joukkokäsittelyssä ohivirtaus on suurimmillaan .

    Lisää päänvaivaa ja kustannuksia on luvassa vuoden päästä. .
    Yrittäjät joutuvat itse hankkimaan ja kustantamaan kantokäsittelyyn tarvittavat aineet .
    Lisäksi hakkuukoneenkuljettajien on suoritettava erillinen tutkinto .
    Ilman lisenssiä ei ureaa jatkossa levitellä .

    suorittava porras suorittava porras

    Riistahallinto toteuttaa suosituksissaan yhteisesti sovittuja periaatteita hirvien suhteen . Gla väittää 2000 luvun alun hirviräjhdyksen olleen riistahallinnon syytä . Tämä ei pidä lähestulkoonkaan paikkaansa .
    Et tainnut tietää , että jostakin syystä riistahallinto ei saanut metsästäjiltä riittävästi tietoja hirvikannan kehityksestä 1990-luvun puolivälin jälkeen . On epäilys siitä ,että tiedonkulkuongelmat olisvat johtuneet metsästäjien ja riistahallinnon välisestä epäluottamuksesta .
    Kun todellinen tilanne sevisi riistahallinnolle , alkoi ennen näkemätön hirvivaino , jonka tuloksena hirvikanta saatiin laskuun . Joidenkin seurojen ja alueiden epäluottamus riistahallintoon jatkui ja niiden kohdalla hirvikanna leikkaaminen sujui verkkaisempaa tahtia.

    Riistahallinto ei tavoittele kasvavaa hirvikantaa . Sen tekevät ne
    alueet ja seurueet , joilla hirvitiheys on laskenut alle 2 yksilöön / 1000ha.
    Esimerkiksi omassa pitäjässäni oli kaksi vaihtoehtoa . Joko metsästetään entiseen malliin ja pidetään välivuosi tulevan syksyn jälkeen tai vähennetään kaatomääriä heti 30% ja metsästetään toivon mukaan seuraavanakin syksynä ilman katkoja. Valitsimme jälkimmäisen .

    Vielä alkuperäiseen aiheeseen sen verran , että hirvikannan kasvu seurasi suorassa suhteessa käyrää , josta käy ilmi taimikonhoitorästien lisääntyminen . Kannattaa tutustua VMI:en tuloksiin ja tarkastella hirvikannan kehitystä rinnakkain eri aikoihin tehtyjen inventointien kanssa . Ravinnon määrän lisääntyminen kasvattaa siitä riippuvaista eläinkantaa . Hirvi ei ole poikkeus .

    suorittava porras suorittava porras

    Kerran jouduin todistamaan vähältäpiti-tilannatta.
    Katselin tuvan ikkunasta naapurin pakettipellolla ruokailevaa valkohäntäkaurista . Vilkaisin sattumalta ulos toisesta ikkunasta , josta näkyi 200 metriä pelotietä . Tiellä kökötti outo hahmo muutaman metrin etäisyydellä pitkäoksaisesta kuusesta .

    Ainoa kiikari taloudessa siihen aikaan sattui olemaan pienoiskiväärin piipun päällä . Sillä siiten sihtailin , mikä outo möykky mahtoi olla . En saanut heti selvyyttä asiaan , joten ujutin panoksen piippuun ja ammuin hallitun ohilaukauksen kököttäjän ohi . Samassa selvisi , mikä eläin oli kyseessä . Ilves nousi jaloilleen ja lähti hyvin vastahakoisesti lompsimaan poispäin . Syy verkkaiseen lähtöön selvisi pian , kun kuusen juurelta säntäsi myyriin erikoistunut kotikissamme hillittömään laukkaan kotia kohti . Kissan ehdittyä pihalle avasin oven . Sivulleen vilkaisematta katti pinkaisi suoraan leivinuunin pankolle eikä suostunut tulemaan alas moneen tuntiin . Pälyili vain silmät lautasenkokisiksi laajentuneina ovelle päin .

    Taisi kokea kiitollisudenvelkaa , kun tilanteen rauhoituttua pyydysti joka päivä koko kesän ajan hiiren tai myyrän ja nautti saaliinsa ulko-oven edessä . Vain suolet olivat merkkinä ovimatolla : )

    suorittava porras suorittava porras

    Toivottavasti : ) Kantokäsittely ei ole mikään luontaisetu , vaan työmuoto , josta kuuluu maksaa täysi korvaus .

    suorittava porras suorittava porras

    #”Kanta kasvaa suorastaan rakettimaisesti jonka jo monet täällä ja Pohjois-Satakunnassa ovat huomioineet.”#

    No totta helkutissa se kasvaa , kun yhtä susilaumaa kohden pitää jättää vielä 100 ylimääräistä hirveä tuottamaan takkuturkeille ravintoa .
    Koiriakaan ei jahtiapulaisina voida käyttää susivaaran takia .
    Vahinkoriski liikenteessä kasvaa , kun sudet körmyyttävät hirviä sinne tänne 24/365 vuodessa. : )…ja paikallisesti haapa vetää hirviä puoleensa ,kuin hunaja mehiläisiä .

    Kannattaa myöskin ottaa huomioon se seikka , että kertaalleen koiransa sudelle menettänyt ei uutta koiraa välttämättä hanki . Jos porukka on yhden koiran varassa , homma hiipuu siihen. Ei siis ihme , jos hirvet lisääntyvät.

    suorittava porras suorittava porras

    Paluulla 6 000 vuoden takaiseen oli tarkoituksena havainnollistaa elinolosuhteiden vaikutusta hirvikannan kehitykseen . Tuolloin hirvi oli suorastaan hyötyeläin . Voipi olla , että emme saisi ihmetellä Jessen ja Antoninkaan kommentointeja omasta olemisestamme puhumattakaan ilman tuonaikaista hirvikannan kasvua ja siitä seurannutta väestön kehityksen positiivista virettä. : )

    Tutkimuksissa on todettu , että hirvikanta alkoi kasvaa sotien jälkeen sotakorvauksien maksun takia lisääntyneen metsien käytön
    tuloksena . Laajat uudistetut avohakkuualat lisäsivät hirville kelpaavan ravinnon määrää reippaasti . Hirvikannan kehitystä rajoitti aluksi mittava ”kotitarvekäyttö”(= salametsästys) , jonka avulla suuret ikäluokat osin ruokittiin . 60-luvun maalta muutto asutuskeskuksiin puolestaan vähensi metsästysharrastajien määrää intoa metsästykseen , jonka seurauksena hirvikanta alkoi kasvaa ennen kokemattomiin mittoihn.

    Kovasti on kaipailtu tilannetta , jossa vain maanomistajilla olisi oikeus metsästää . Maataomistamattomat haluttaisiin pitää poissa metsissä luuhaamasta . On alueita , joilla näin on menetelty . Siellä kuitenkin kärsitään eniten hirvivahingoista , kun pienellä ja jo ikääntyvällä porukalla riittävän metsästyspaineen aikaansaaminen ei enää onnistu .

    suorittava porras suorittava porras

    Kevyelläkin sahalla prjää , kun terä on kunnossa ja taimikko raivataan ajoissa . Ennakkoraivattavaa jää onnistuneen varhaishoidon ansiosta hyvin vähän ja senkin työvaiheen voi tehdä nykyistä vuosia aikaisemmin . Raivattavan tavaran ei tarvitse olla kivitalon korkuista .
    Uskon , että naiset ymmärtävät tämän asian miehiä paremmin : )

    suorittava porras suorittava porras

    Tiet olisi todellakin rakennettava teiksi eikä kinttupoluiksi.
    Rumaa jälkeä syntyy lähes aina , kun huonon tien varrelta tai päästä korjataan puuta . Jos kulkemiseen tarvitaan nelivetoa suurimman osan vuodesta , on tie tarkoitukseensa kelvoton . Jo koneen tuonti savotalle aiheuttaa ongelmia tien kunnolle . Myös ralli palstalle kantokäsittelyainekontti (1000litraa) peräkärryssä + täysi polttoainesäiliö lavalla saa heikon tien pettämään .
    Huoltokärryn pysäköiminen ajoradan sivuun aiheuttaa monesti syvät painumat tien reunaan . Kunnon huoltolittymiä tarvittaisiin nykyistä enemmän tien molemmin puolin .

    …mutta mutta aiheeseen palatakseni… Riski nelivetoinen avolava
    on omassa työssäni välttämättömyys. Lähes tuhat kiloa tavaraa lavalla ja reilu toinen momoma peräkärryssä ei tahdo nykyolosuhteissa kovin laihoilla eväillä palstalle päätyä . Raivaussaha kulkee kevyemmilläkin vehkeillä .

    suorittava porras suorittava porras

    Siltaongelmaa ei varmasti ole otettu riittävästi huomioon , kun päätettiin ajoneuvojen painojen korotuksesta . Alan ammattilaiset tosin näkivät ongelmat , mutta kaupan kassalta tempaistu liikenneministeri välttämättä ei .Ei silti , onhan meillä ollut liikenneministerinä henkilö , jolla ei ole edes ajokorttia . Varsinaisten ammattilaisten käytännön tietous ohitettiin sumeilematta .

    Että miksi sitten on hankittu niitä isompia kuljetusvälineitä ? Kuljetuksista kilpaillaan ja urakanantaja laatii ehdot , joilla kilpailuun pääsee mukaan . Yhtenä ehtona on ollut kuljetuskapasiteetin kasvattaminen lain sallimalle tasolle . On siis ollut pakko investoida isompaan kalustoon , jos mielii osallistua urakkakilpailuun . Näin jodenkin mielestä arveluttavatkin hankkeet saadaan vetämään – puoliksi pakolla . Riskin homman onnistumisesta kantaa kuitenkin yrittäjä.

    Mielenkiintoinen yksityiskohta tässä silta-asiassa on , että vasta tiedossa olevat painavammat ajoneuvot saivat siltatarkastuksiin vauhtia . Painorajoitettuja siltoja löytyi yllättävän paljon lyhyessä ajassa . Tuskin niitä olisi tarkastettu vuosikausiin ilman tulossa olevaa muutosta.

    Omalle kohdalle sattui kerran tapaus , jonka yhteydessä sillan yli kuljetettiin raskaat korjuukoneet ja ajettiin tuhansia motteja puuta.
    Välittömästi tämän jälkeen silta joutui rutiinitarkastuksen kohteeksi. Tarkastajan ehdoton vaatimus oli 3-tonnin painorajoitus viipymättä kyseiselle sillalle . Jos silta olisi sattunut särkymään sitä ylitettäessä olisi materiaalisten vahinkojen ohella tullut myös vakavia henkilövahinkoja. Onni oli matkassa tällä kertaa.

    suorittava porras suorittava porras

    Soratiet on oma lukunsa . Niitä on paranneltu kohtalaisen ahkerasti viime vuosina .
    Moni vielä muutama vuosi sitten syksyn / kevään painorajoitusten alainen tie on kunnostettu tilaan , jossa painorajoituksista on voitu luopua . Yksityisten teiden kohdalla kuitenkin joissakin tapausissa
    eletään vielä vanhaa aikaa . Painorajoitus lätkäistään tien päähän jopa keskellä talvea , kun lumipolanne suojan seurauksena pettää . Toisaalla taas painorajoituslappu roikkuu tien päässä pitkälle kesään , vaikka tarvetta moiselle ei olisi ollut enää viikkokausiin .

    Viimeksi mainittu tuli mieleeni , kun ajelin pöllyävää , paksusti murskeella päällystettyä kylätietä , jonka alkupäässa törötti sitkeäst 6-tonnin kyltti (oli itse asiassa useitakin teitä ) . Lukijoiden kuviin lähettämäni ”pottupeltotien” päästäkin on ajettu puuta jo pari
    viikkoa . Sinne sentään kahlattiin korjuutöihin akseleita myöten ravassa . Nyt raiteista ei ole näkyvissä merkkiäkään . Teitä särkemään en toki ketään kehota , mutta moni painorajoitus muistuttaa jo hätävarjelun liioittelulta. Kun tie kantaa ,”lappu pois luukulta ”. : )

Esillä 10 vastausta, 7,581 - 7,590 (kaikkiaan 9,165)