Käyttäjän suorittava porras kirjoittamat vastaukset
-
Kuuluuko kysymys , että kuormia olisi pienennettävä ? : )
Uraistet päällystetyt tiet ovat tuttu juttu minullekin . Lähti mihin suuntaan tahaansa , on edessä enemmän tai vähemmän urille kuluneet tai painuneet tiet .Syyt uraisuuteen tai heikkoon kuntoon ovat moninaiset. Ikävintä on , jos tien heikko kunto johtuu rakennusvaiheen laiminlyönneistä .
Olosuhteet maassamme ovat toki haastavat , mutta uusi päällystetie ei saa muistuttaa pyykkilautaa muutaman käyttövuoden jälkeen.
Onko kilpailu tieurakoista liian kireää ?Talvella pakkanen ja kesällä kova helle aiheuttavat murheita
tienpitoon . Painumat päällysteisiin pitkittäissuunnassa syntyvät usein hellejakson aikana asfaltin pehmenemisen vuoksi . Poikittaiset halkeamat ja painumat puolestaan johtuvat tien huonosta perustamisesta tai veden joutumisesta tien runkoon vaurioituneen pintaosan läpi . Tässä routa tekee tuhojaan . Tämä jälkimmäinen ongelma on kasvamassa hälyyttävästi . Teiden kunnossapidon laiminlyönneistä maksetaan tulevaisuudessa kovaa hintaa .Näiden lisäksi tilannetta pahentaa kaluston ja kuormakokojen kasvattaminen . .
Tavaran on kuitenkin liikuttava niillä ehdoilla , mitä viisat ovat päättäneet ja sillä kalustolla , jota on edellytetty kuljetusyrittäjien hankkivan . Tämä on otettava tarkasti huomioon uusia teitä rakennettaessa ja vanhempia kunnostettaessa.Pystymitattu oli sekin leimikko , jolla aloittelin metsäisiä askareita vieraan palveluksessa . Kaadoin toista tuhatta kiintoa aukkoa traktorimotolle 80-luvun puolivälissä . Kohteella muuten vierailivat herrat Lähde ja Vaara .
Pystymitassa oli saatu kuviolta huomattavasti enemmän tukkia , kun
tekovaiheen jälkeen kertyi kasalle . Firman korjuutyönjohtaja pisti ajomiehen kylmästi purkamaan kuitukasasta järeämpiä kuituja tukkikasaan . Vaje oli huomattava .Pystymittaporukat mittasivat vielä samoihin aikoihin puita järeämpien motojen jäljiltä . Omallekin kohdalle sattui yksi sellainen toimitus puunmyyjän ominaisuudessa.
Kului vain muutama vuosi , kun motomittaus syrjäytti miesvoimin tapahtuvan mittauksen avohakkuilla lähes kokonaan . Kehitys oli erittäin nopeaa 80-90 lukujen vaihteessa .Varsinaiseen aiheeseen…
Nykyinen puukauppatapa vaatisi radikaalin yksinkertaistamisen . Järeyteen perustuva runkohinnoittelu tai suora urakka koko leimikosta voisi olla helpompi vaihtoehto kaikille osapuolille .
Yhtiöiden kyky maksaa puusta paranisi , kun katkonta voitaisiin tehdä täysin asiakkaiden toiveiden mukaisesti . Toisaalta epäselvyydet vähenisivät radikaalisti . Nyt valitettavan suuri osa epäselvyyksistä johtuu leimikoiden puutteellisesta alkuarvioinnista ja/tai toisen osapuolen niukasta tietämyksestä. Edelleen tunnutaan luotettavan enemmän huolimattomasti tehtyyn puustoarvioon , kun tarkasti kontrolloituun konemittaukseen . Asiakaslähtöinen kauppatapa on myöskin hebreaa varsin monelle.#”Ja onpa ne pihapuutkin ilman ylimääräissopimisia saatu aina pois.
Viimeksi mökin tontilta puitiin 53m3 kun naapuritilalla hakattiin muutaman hehtaarin harvennus. Olin itse kokoajan moton kopissa ja asiat sovittiin suoraan kuskin kaas. Ei sen ongelmallisempaa.”#Tuota noin…ne pihapuiden poistot ja muut oheistoiminnot on syytä kirjata kauppasopimukseen . Yritykset suhtautuvat tänä päivänä varsin nihkeästi sopimukseen kuulumattomiin askareisiin . Voi olla , että isäntä ei ehdi edes paikalle , kun joku pienempi työmaa on käsitelty ja koneet viety muualle . Työ jää siis tekemättä , jos siitä ei ole merkintää työohjeissa . Vastuukysymysten takia tehtävät on sovittava aina kirjallisesti .
Esimerkiksi tilanteissa , joissa palstalla on useampia omistajia (puoliso, sisaruksia)sopimuksesta poikkeavat toimenpiteet pelkästään yhden osakkaan pyynnöstä tehtynä voivat johtaa pahoihinkin hankaluuksiin eri mieltä olleiden osakkaiden kanssa .
Tiedän tapauksen , jossa isäntä pyysi yrittäjää poistamaan häiritsevän pihapuun . Toimenpiteen jälkeen kävikin ilmi , että toinen osakas(puoliso) oli eri mieltä. Käräjien päätös oli , että yrittäjä sai sakot ja joutui maksamaan(suolaisen) korvauksen kaadetusta puusta . Puun poistamiseen olisi tarvittu molempien omistajien kirjallinen suostumus.Muistutan vielä , että joskus ilmoitus hakkuun aloittamisesta on mahdollista lähettää vasta palstan reunasta . Työohjelmat saattavat tulla koneelle vasta siirron aikana .
….ja sinne koneen koppiin ei työskentelyn aikana maanomistajallakaan ole mitään asiaa . Työturvallisuusohjeet kieltävät ylimääräiset henkilöt ohjaamossa .
Taitaisi olla parempi vain kävellä ostajakaditaattien kanssa myytävän palstan reunaan ja pyytää kokonaistarjous kohteesta . Suurimman rahamäärän tarjoaja saisi potin ja voisi katkoa puut parhaaksi näkemällään tavalla . Jäisi vatuloinnit ja turhat pohtimiset vähemmälle.
: )# ”Itse kyllä näet siitä koneen näytöltä sen ryöstön jota siellä joka päivä harrastetaan.”#
Mettämies on hyvä ja käy vilkaisemassa lukijoiden kuvista kuvasarajaa alkaen ”tukkileimikko” . Sitä se ”ryöstäminen” tänä päivänä pyrkii olemaan.
Valvonnasta vielä sen verran , että kuka valvoisi leimikkotietojen oikeellisuutta ? On vahvoja epäilyksiä siitä , että huonompia leimikoita manipuloidaan näyttämään paremmalta paisuttamalla arviota puumäärästä sekä arvioimalla tukkiosuus tarkoituksella yläkanttiin .
Kenties näin menetellen saadan jopa ostajien keskinäistä kilpailua aikaiseksi .Sahafirmat tarkempina heittävät ensiksi pyyhkeen kehään , jonka jälkeen kaupat tekee sellufirma . Todellista korkeampi tukkiosuus (esim 60%) saa ostomiehen hykertelemään . Kuidun hintaa lasketaan vähäpätöisenä tekijänä ja tukin nostetaan . Arvatkaapa kuka voittaa , kun kauppa meneekin ”kasaan” ja tavaralajisuhteet keikahtavat puuston heikon laadun takia lukemiin 60% KUITUA ja 40% TUKKIA? Muutama saturainen jää saamatta tahallisen tai tahattoman arviointivirheen takia . Jostakin syystä näissäkin tapauksissa tulilinjalle joutuu ensiksi koneiden apteerausohjelma ja kuljettaja
: )Taimikot suositustiheyteen alusta alkaen ja vesakko nurin . Puut pysyvät pystyssä harvennuksen jälkeenkin eikä tarvitse pitää kemera-arpajaisia .
#” puukaupan tulos ratkaistaan korjuuvaiheessa ”#
Tuo väite osuu kohdalleen vain silloin , kun metsää on hoidettu suositusten mukaisesti eivätkä luonnontuhot ole vaikuttaneet metsän kasvua ja laatua alentavasti .
Mutkaista räkämännikköä ei valvomalla tukivoittoseksi muuteta eikä puutavaraa korjaava yhtiökään pysty moiseen .
Jos valvotaan , on valvonta aloitettava jo ennen hakkuuta perehtymällä tarkoin puuston laatuun . Myöhemmin toteutettuna voi lopputulos olla ihan mitä sattuu .Pelkästään metsäsuunnitelman esittämiin tukkiosuuksiin tukeutumalla päästään hyvin helposti kiistelyn loputtomaan suohon. Suunnitelmassa tukkiosuus määrytyy lähes täysin puiden läpimitan perusteella ottamatta kantaa puuston laatuun .
Suunnitelman vastaisesti harventamatta kasvatetut kuviot saattavat kääntyä päätehakkuussa jopa kuituvaltaisiksi . Nämä kohteet sahafirmat visusti kiertävät , mutta ne kelpaavat kolmelle suurelle mainiosti . Ilman näitä ”pahuksen kuitufirmoja ” saisi nykyistä paljon suurempi osa metsänomistajista kaupitella turhaan leimikoitaan .
Kuitufirmat ottavat tukinkin tarkasti talteen , jos laatuehdot täyttyvät . Tarkempia ne kuitenkin joutuvat olemaan laadun suhteen , koska välittävät tavaraa eteenpäin . Vajaalaadusta sakotetaan ankarasti.Kunnon tie pitäisi olla tärkeysjärjestyksessä nelivedon hankkimista edellä . Jos nelivedolla joutuu rypemään palstalle mennessä , kuinka tie sitten kestää puunkuljetusta ja hakkuukaluston siirtoja ?
Laittelin puolitoista kuukautta sitten kuvan pottupelloksi muuttuvasta tiestä . Hakkuut jatkuvat edelleen sen varsilla . Vasta eilen sai puutavara-auto luvan yrittää hakea puita siltä työmaalta . Jos vettä sataa vähänkin , on kaukokuljetus keskeytettävä.
Liian matalat ojat ja ohutrakeinen tien pinta ovat hidastaneet tien kuivumista ja korjuutöitä kovasti . Eikä ole varmasti ainoa paikka tänä keväänä .
Pelkästään toimivilla ojilla ja murskeella tien pinnassa olisi kelirikkoaika typistynyt lähes olemattomiin .Nelivedon aiheuttamalla lisähinnalla parannetaan pitkä pätkä tietä toimivaksi . Vielä enemmän tietä tehdään säästöillä , joita syntyy , kun toista autoa (tai metsäautoa) ei tarvitse hankkia lainkaan.
Tämä siis metsänomistajan näkövinkkelistä katsottuna. Aika raskaat tuntuvat monien kalustoinvestoinnit olevan hallinnassa olevaan metsäpinta-alaan suhteutettuna. Tiet ovat kuitenkin pottupeltona suuren osan vuotta .#”Miksi muuten metsäkanalintu pesii juuri avohakkuille?”#
Pesii metsäkanalintu harvennuksillekin . Veikkaan , että syynä pesintään hiljakkoin hakatuilla alueilla on sopivien pesäpaikkojen suuri määrä ja voimakaat tuoksut , jotka peittävät alleen hautovan emon hajun .
Pesien suojauksessa ihminen käyttää yhtenä elementtinä hajusaippuaa . Pihka ajanee lopulta saman asian .
Kerran kävi niin , että koppelo oli pyöräyttänyt munat juuri hakatun pöllikasan kupeeseen . Minulla ei sillä kertaa ollut merkkausvälineitä mukana . Merkitsin pesän vasta seuraavana päivänä .Pesälle mennessäni näin kauhukseni ketun hipsivän aivan lähietäisyydeltä pesän ohi huomaamatta sitä . Silloin tuli mieleeni , että vahva pihkan tuoksu esti kettua havaitsemasta pesivää koppeloa . Pesinnänaikaisilla hakkuilla voi olla myönteisiäkin vaikutuksia pesinnän onnistumiselle . Kertomassani tapauksessa poikaset kuoriutuivat onnellisesti .
…myyristä ei olenäkynyt merkkejä pitkään aikaan . Ilvekset ovat hoitaneet kettukannankin varsin niukaksi .
Jos muoren metsän kunnostuskohteen korjuusta saatava puumäärä alittaa 35m3 /ha on tuki 230 € /ha . Energiapuun korjuutukea ei enää makseta . Tämä tarkoittaa sitä , että Jessen kohdalla ”valtralinja ” saa jatkoa . Mikäli joudutaan käyttämään vierasta työvoimaa , on energiatilin merkki vahvasti negatiivinen .