Lapissa kokeillaan kahta jättirekkaa puukuljetuksissa

Suuren hyötykuorman kalustolla voidaan tehostaa puutavaran kuljetuksia ja vähentää ympäristölle aiheutuvia päästöjä.

Pikkujätit eli HCT (High capacity Transport) -yhdistelmät aloittavat puukuljetukset Lapissa. (Kuva: Metsähallitus)
Pikkujätit eli HCT (High capacity Transport) -yhdistelmät aloittavat puukuljetukset Lapissa. (Kuva: Metsähallitus)

Traficom on myöntänyt käyttökokeiluluvat puukuljetuksiin Lapissa kahdelle 10-akseliselle jättirekalle eli 84 ja 85 tonnin painoiselle ajoneuvoyhdistelmälle. Ensimmäinen Metsähallituksen puuta kuljettava yhdistelmä aloitti kuljetukset kokeiluluvalla joulukuussa 2020.

Lupa rekkojen talviaikaiseen käyttöön on saatu laajalle tieverkolle. Kesäaikaan rekat kuljettavat puuta 84 ja 85 tonnin kokonaispainoilla vain hyvin kantavilla pääteillä ja alemman asteen tiestöllä 76 tonnin kokonaispainoilla.

Suuren hyötykuorman kalustolla voidaan tehostaa puutavaran kuljetuksia ja vähentää ympäristölle aiheutuvia päästöjä, Metsähallituksesta kerrotaan.

”Metsähallituksen hiilijalanjäljestä puun kuljetukset muodostavat noin puolet. Ilmastoystävällisten puutavara-autojen käyttö on yksi nopeimmista ja kustannustehokkaimmista tavoista pienentää hiilijalanjälkeämme”, Metsähallituksen kehityspäällikkö Jouni Karjalainen.

Ajoneuvot osallistuvat myös Oulun Yliopiston ja Ilmatieteen laitoksen Winter Premium -tutkimushankkeeseen. Hankkeessa selvitetään dynaamisten painorajoitusten käyttöä ja sitä, miten ajoneuvoon asennettavien sensoreiden avulla saadaan tiekohtaista tiesäätietoa.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Kuvat