Digiajan puuseppä

Jouni Lehmonen kehitti menetelmän puupintojen teolliseen kuviointiin ja muotoiluun.

Jukola Industries -yhtiöllä on hyppysissään puutuoteinnovaatio, jolta on helppo odottaa kaupallista läpimurtoa. Jos asiakas haluaa vaikkapa olohuoneeseensa koko seinän kattavan kolmiulotteisen ja puisen kuvateoksen omasta hääkuvastaan, sellainen syntyy konnevetisen Jouni Lehmosen perustamassa yrityksessä parissa päivässä.

”Me tuomme algoritmien avulla tämän mahdollisuuden tavallisen kuluttajan ulottuville. Itse asiassa hääkuvaidea on jo toteutettu eräälle asiakkaalle”, kertoo teollisen muotoilijan taustan omaava Lehmonen.

Menetelmässä kuva tai idea syötetään tietokoneelle, algoritmit ja terätekniikka hoitavat loput. Prosessissa voi syntyä esimerkiksi nippu pontattua puutavaraa, joka lyödään numerojärjestyksessä seinään, ja tuloksena on asiakkaan haluama muoto tai kuviointi.

”Yritys sai alkunsa, kun keksin ratkaisun siihen, millainen terätekniikka mahdollistaa pikselöinnin puupinnalle. Läpimurron saavutimme, kun mukaan tuli arkkitehti Toni Österlund ja yhdistimme onnistuneesti terätekniikan, tuotanto-ohjelmiston ja teollisen muotoilun”, Lehmonen kertoo Puijon tornissa, jonka ilmettä yritys parhaillaan uudistaa.

Tuloksena syntyi maailman mittakaavassakin ainutlaatuinen tekniikka, joka mahdollistaa teollisesti muotoillun puutavaran valmistamisen kustannustehokkaasti.

Tavoitteena volyymibisnes

Yritys valmistaa Konneveden tuotantolaitoksellaan kuvioituja pintoja niin lautoihin, hirsiin kuin levyihinkin. Päätuotteita ovat sisä- ja ulkoverhouspaneelit. Liikesalaisuuksien vuoksi tuotantolaitokselle ei ulkopuolisia päästetä.

”Algoritmi mahdollistaa tuotannon muuntamisen nopeasti, joten voimme toteuttaa erilaisia tilauksia joustavasti. Tämä on koko tuotteen idean kannalta oleellinen asia”, Lehmonen kertoo.

”Sisustajat ja arkkitehdit löytävät meidät jo, mutta tavoitteenamme on tehdä tuotannosta volyymibisnestä. Se on kannaltamme game changer (=tilannetta merkittävästi muuttava asia), kun kuka tahansa kuluttaja voi tilata tuotteemme verkosta tai rautakaupasta.”

Lehmosella on selvä visio siitä, kuinka markkinat rakennetaan. Parhaillaan kehitetään verkkomyyntimateriaaleja, joiden avulla esimerkiksi philadelphialaisen rautakaupan asiakas voi tilata yrityksen tuotteita. Tavoitteena on neuvotella ketjujen kanssa prosenttipohjaiset sopimukset ja rakentaa tuotantolaitoksia sopiviin paikkoihin. Koska tuotannon prosessiohjaus tehdään verkon kautta, suunnittelijat voivat työskennellä missä vain.

”Uskon, että saamme diilejä”, Lehmonen toteaa.

Julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehti Makasiinissa 1/2020.

 

Kommentit (1)

  1. Mielenkiintoinen yritys. Olisi tosin ehkä voinut vähän säästeliäämmin käyttää sanaa ”algoritmi”. Jos algoritmeista ei sanota yhtään mitään lisätietoja (eli koskevatko ne tässä yhteydessä edes pääasiallisesti ihan tavallista tylsähköä kuvankäsittelyä, kuten ainakin itse oletan, vai onko itse sorvi joku koneoppimisen lippulaiva), niin yleensä on parempi puhua ihan vaan teknologiasta, tietotekniikan hyödyntämisestä tms.

    Esimerkki jutussa olleesta lauseesta, joka ei tällaisen tietotekniikan ammattilaisen silmissä tarkoita kyllä enää yhtään mitään konkreettista (kyllä ne on ihan yrityksen käyttämä teknologia ja tuotantotilat, jotka tuon muuntamisen mahdollistavat, ei mikään yksittäinen maaginen the Algoritmi):
    ”Algoritmi mahdollistaa tuotannon muuntamisen nopeasti, joten voimme toteuttaa erilaisia tilauksia joustavasti. ”

    Itse tuote näyttäisi olevan enemmän kuin kunnossa.

Tekniikka Tekniikka

Blogit ja Kolumnit