Kahden kuution ajokone

Logbullet on helppokäyttöinen pienajokone aktiiviselle metsänomistajalle.

Kukapa tästä ei olisi haaveillut: helppokäyttöinen ja pienikokoinen ajokone, jolla voi nätisti kuljettaa hakkaamansa kuitu- ja polttopuut tien varteen ilman leveitä ajouria.

Metsälehden kolumnisti Pekka Syväsen kehittämä Logbullet-pienajokone pyrkii vastamaan juuri tähän tarpeeseen. Koeajoimme Logbulletin ja pyrimme selvittämään, kuinka kone onnistuu tehtävässään.

Hauskaa, mutta alkuun hidasta

Logbullet on kahdeksanpyöräinen pieni ajokone, joka on 1,55 metriä leveä ja viisi metriä pitkä. Voiman koneeseen tuottaa Kubotan 25 hevosvoiman dieselmoottori. Ilman lisävarusteita kone painaa 1 600 kiloa, joten sitä pystyy kuljettamaan esimerkiksi henkilöauton perään kytketyllä autonkuljetustrailerilla. Kuormatilaan mahtuu noin kaksi kiintokuutiota 3–4 metrin mittaisia pölkkyjä.

Allekirjoittaneelle Logbulletin puikkoihin istuminen oli ensimmäinen kerta koskaan minkäänlaisen metsäkoneen tai kuormaimen käyttäjänä. Valmistajan mukaan tämä ei ole ongelma, sillä koneen suunnittelun lähtökohtana on ollut helppokäyttöisyys. Tämän lupauksen Logbullet onnistuu lunastamaan. Koneen sielunelämästä pääsee perille nopeasti.

Kone liikkuu eteen- ja taaksepäin istuimeen kiinnitettyä kahvaa kääntämällä portaattomasti säätyvän hydrostaattisen voimansiirron avulla. Samalla kahvalla hoituu myös runko-ohjatun koneen kääntäminen sivuille. Kuljettajan penkki on helposti käännettävissä ja se lukittuu eteen, taakse sekä sivuttaisasentoon. Näin koneella voidaan helposti ajaa sekä eteen- että taaksepäin, eikä olan yli vilkuilua tarvitse harrastaa.

Logbulletissa on Farma 3.8 -nosturi. Nimensä mukaisesti se ulottuu 3,8 metrin etäisyydelle, josta se jaksaa nostaa noin 400 kilon hyötykuorman. Kokeilimme Log­bullettia hybridihaavikon harvennusleimikolla, jossa nosturilla nousivat kyytiin vaivatta myös tukkikokoiset 3–4 metrin tyvipölkyt.

Nosturin käyttö onnistuu ensikertalaiseltakin, mutta liikkeet on tehtävä korostetun varovaisesti, jottei yllätyksiä pääse syntymään. Homma oli toimittajasta hillittömän hienoa, mutta ulkopuolisin silmin epäilemättä piinallisen hidasta.

Ajourat suunniteltava huolella

Kokeilimme Logbulletia tammikuussa Mikkelissä. Lumi ei menoa haitannut, sillä sitä oli maassa vain väriksi. Maasto oli tasaista vanhaa viljelysmaata, joten koneen todellisiin maasto-ominaisuuksiin ei koeajon perusteella voi juuri ottaa kantaa.

Valmistajan mukaan kone etenee maastossa selvästi metsäkärryllä varustettua mönkijää paremmin, mikä on helppo uskoa. Kaikilla kahdeksalla pyörällä vetävä Logbullet etenee tasaisesti, eikä esimerkiksi ylämäkeen suunnattaessa tarvitse lisätä vauhtia. Liukkauden vuoksi koneen kahdessa pyörässä oli koeajohetkellä ketjut.

Logbulletin maavara on noin 40 senttiä, joten aivan maata myöten ei kantoja tarvitse sahata. Pyörät ovat verrattain pienet, joten kovin louhikkoiseen maastoon ei koneella voi suunnata. Toisaalta kapealla koneella on mahdollista kiertää esimerkiksi uralle osuvat kivet ilman, että metsään tarvitsee parturoida viisimetristä ajouraa. Joka tapauksessa ajourien suunnitteluun on syytä panostaa.

Kapea kone ja pienet renkaat asettavat haasteita koneen pystyssä pysymiselle. Kuormaa tehdessä ja purkaessa hydrauliset tukijalat ovat tarpeen. Niistä huolimatta käyttäjän on syytä olla tietoinen siitä, että kärry on mahdollista kaataa etenkin tyhjänä. Logbulletin ohjaamo ja kärry pääsevät kallistumaan vapaasti toisistaan riippumatta, joten kärryn kaatuessa ohjaamo pysyy pystyssä.

Kuinkas kannattavuus?

Logbulletin arvonlisäveroton hinta on noin 28 000 euroa. Selvää on, että yksityiskohtaisia kannattavuuslaskelmia ei nykyisillä kuitupuun hinnoilla kannata vaimolle esitellä tai kone jää ostamatta. Selvää myös on, ettei Logbullet pyri kilpailemaan keltaisten tai vihreiden isojen koneiden kanssa millään mittarilla.

Mutta, mutta. Jos haluaa itse ajaa hakkaamansa puut metsästä, ei halua metsäänsä isoja ajouria ja oikeasti tekee vuosittain paljon hakkuutyötä harvennusmetsissä, on Logbullet verraton peli sille sopivissa maastoissa. Parhaimmillaan kone innostaa entistä aktiivisempaan metsänhoitoon, lisäksi kyydissä metsään kulkevat niin raivaussaha kuin taimilaatikotkin.

Julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehti Makasiinissa 3/2020.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Blogit ja Kolumnit

Kuvat