Kilpailu tekijöistä kiristyy

Jotta puu liikkuu jatkossakin, tarvitaan lisää metsäkoneen ja puutavara-auton kuljettajia.

Tilaajille
Metsäalan investoinnit edellyttävät, että puuta saadaan liikkumaan jatkossa nykyistä suurempia määriä. Tätä varten tarvitaan lisää puutavara-auton kuljettajia. (Kuvaaja: Tiia Puukila)
Metsäalan investoinnit edellyttävät, että puuta saadaan liikkumaan jatkossa nykyistä suurempia määriä. Tätä varten tarvitaan lisää puutavara-auton kuljettajia. (Kuvaaja: Tiia Puukila)
Ladataan...

Kommentit (1)

  1. Nykyinen suunta ja vaikeudet osoittavat, että työvoima metsätuotantoketjujen eri vaiheissa vähenee varmasti vain lisää.

    Meillä on yhä vähemmän maaseudun nuoria, joilla on valmiiksi välttämättömiä valmiuksia koneiden käyttöön, koska sitähän se työ on.

    Kännykkään addiktoituneista kaupunkinuorista (jotka eivät osaa edes mopoa purkaa) ei kone- ja metsätöihin juuri ole.

    Lisäksi huonot elintavat, ylipaino, huono perusterveys, huono kunto ja keskittymiskyvyn puute karsivat nuoria näistä ammateista jo nyt ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Trendi on tukevasti alaspäin, eikä sitä rekrykamppanjoilla muuteta.

    Epätodennäköinen keino olisi tervehdyttää nuorten terveys- ja koulutusympäristöjä, jotta näistä kasvaisi henkisesti ja fyysisesti jäntevämpiä ja terveempiä nuoria, joilla myös koneet pysyvät käsissä. Myös nuoret naiset pitäisi tässä ottaa tasaveroisina mukaan kasvuprosessiin.

    Todennäköisesti pääkeinoksi jää työperäinen maahamuutto kieli- ym ongelmineen. Itä Euroopassa ja Aasiassa on paljon työhaluisia nuoria, jotka eivät pienistä vänise.

    Palveluyhtiöiden pitäisi kuitenkin nostaa kokeneiden metsäkonekuljettajien ja rekkakuskien palkkoja kilpailukykyisemmiksi, jotta se vastaisi paremmin suuren vastuun ja ammattitaidon vaatimusta. Motokuski on tärkein metsäammattimies harvennusten puuvalinnoillaan, jotka määräävät metsikön tulevan kasvun ja erityisesti arvokasvun.

Metsänhoito Metsänhoito

Kuvat