Koejo | Topakka pikkumaasturi

Toyotan neliveto-Yaris kulkee sujuvasti niin metsäteillä kuin kaupungissa. Tavaraakin mahtuu riittävästi.

Yaris Crossin optimistinen keltainen väri ja muheva muoto ovat edukseen lumen keskellä. Auto myös pärjäsi lumessa mainiosti.
Yaris Crossin optimistinen keltainen väri ja muheva muoto ovat edukseen lumen keskellä. Auto myös pärjäsi lumessa mainiosti.

Toyota Yarikseen ja pois on helppo siirtyä, pää ei kolise oven yläkamanaan. Tanakka nahkaistuin on kangaspenkkiä liukkaampi, joten ahterin saa aseteltua paikalleen helposti. Ratissa on säätövaroja riittävästi, ja peilit on helppo asetella kohdilleen.

Isokokoisena henkilönä haluaisi penkkiä taaksepäin enemmän kuin se menee, muutama sentti riittäisi. Saman verran pitempi saisi olla myös istuinosa. Etuistuimet ovat tukevat ja selkänojat mukavat. Penkit ovat keskikokoisille ja ihan kuikeloille hyvät. Takapenkille mahtuu kaksi normihenkilöä, jos etupenkit eivät ole ihan takana. Kolmannella on jo ahdasta.

Raivaussaha helposti mahtuu mukaan. Tässä on terä irrotettu, mutta saha olisi mahtunut terän ja suojuksen kanssa yhtälailla. (Kuva: Risto Pöntinen)

Takaistuinten selkänojat kaatuvat normaalisti, joten parhaimmillaan mahtuu roinaa mukaan vähintään tarpeeksi.

Akulla ja bensalla

Yaris Crossia kyydittää 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensakone. Sitä avustaa taka-akselilla sähkömoottori, jonka käyttövoima kerätään litiumioniakkuun moottorijarrutuksista. Akkua ei voi ladata ulkoisella sähköllä.

Akun tehtäviä on kaksi: Se säästää polttoainetta varsinkin paljon hidastuksia sisältävässä kaupunkiajossa. Toiseksi nelivetomalleissa se tekee autosta nelivetoinen.

Liikkeelle auto lähtee luontevasti: sähkömoottori tuuppaa liikettä bensakoneen avuksi ja voimalinjassa moottorin jatkeena oleva portaaton automaattivaihteisto toimii lajityypilleen sileästi ja nykimättä. Tällainen tasainen imevä kiihdytys jättää liukkaalla talvikelillä kaikki muut jälkeen alkukiihdytyksessä. Pitävällä pinnalla huomaa, että urheiluautolla ei mennä, tehoa voisi olla enemmänkin.

Auton ajamiseen ei tarvita kojelaudan isokokoista näyttöä, vaan säädöt ja valinnat tapahtuvat kelpo painikkeilla. Näytöstä muun muassa käytetään radiota ja navigaattoria sekä katsotaan peruutuskameraa. (Kuva: Risto Pöntinen)

Koeajossa kului tasan kuusi litraa satasella, noin litra enemmän kuin Toyotan ilmoittamat arvot. Vähintään puolet erosta selittynee koeajon arktisilla olosuhteilla ja metsäteillä mönkimisillä.

Kulkee metsässä ja kaupungissa

Voisi ajatella, että kevyt ja pienikokoinen kaupunkimaasturi juuttuisi lumisilla, mäkisillä ja mutkaisilla metsäteillä hankeen. Ei juutu. Neliveto-Yariksen 17 sentin maavara riittää, koska auto on kohtuullisen kokoinen ja jousitus on topakka. Maha viisti lunta, mutta eteenpäin mentiin varman tuntuisesti.

Etenemiskyky yllätti. Ilmeisesti alla olleet kitkarenkaat sopivat vastasataneen lumen laatuun. Paikaltaan lähtiessä Yaris ei pyri kuopaisemaan pyörien alle monttuja, vaan liikkeellelähtö käy hissunkissun. Kokeilimme jyrkimmässä ylämäessä liikkeellelähtöä parinkymmenen sentin lumessa: ei mitään vaikeutta.

Valot ovat ylen kirkkaat, kapealla metsäautotiellä kinokset suorastaan häikäisevät. Harmaalle moottoritiellekin ne riittävät hyvin.

Kaupunkiajoonkin sattui sakeat lumikelit. Kovaan lumisateeseen ei minkään kaupungin puhtaanapito pysty vastaamaan heti, joten Yaris sai panna parastaan. Helppoa ja luontevaa oli edetä. Saattoi seurata, kuinka Yarista kaksi kertaa tehokkaampien, mutta kaksivetoisten autojen liikkeellelähtö oli vaivalloista.

Yariksen kääntöympyrän halkaisija on auton tietojen mukaan renkaasta mitaten 10,6 metriä. Lukema on pieni ja ketterä oli tuntumakin.

Ulos näkee hyvin, mikä on lähes kaikille maastureille yhteistä. Yhdeksän tuuman kosketusnäyttöön tulee takakamerakuva, kun pakin panee päälle.

Maantiellä välillä mutkitellen

Tieajoon sattui tuuliset, liukkaat ja lumiset olosuhteet. Moottoriteillä oli ajokaistoilla raiteet ja kaistojen välillä oli niin paksut kinokset, että niihin oli pakko suhtautua kunnioittavasti. Jotenkuten Yariksella kuitenkin pärjäsi, ehkä keskimääräistä paremmin.

Yariksessa oli 18-tuumaiset Continentalin kitkarenkaat. Isossa vanteessa näyttävät etujarrulevyt hassun pieniltä. Tällaiset renkaat maksavat alle laitettuina noin 1200 euroa. Valitsemalla pienemmät vanteet ja korkeaprofiilisemmat renkaat säästää rahaa ja saa hiljaisemman ajon. (Kuva: Risto Pöntinen)

Siirtomatkalla Vantaalta Mikkeliin oli liukasta, lumiraiteet ja puuskittainen sivutuuli. Kaistalla vaeltelua pahensi kaistallapitoavustin, joka kimpoilutti autoa edestakaisin, avustin kun luuli lumen ja jäätyneen asfaltin rajaa tiemerkinnäksi.

Harvoin Suomessa onkaan käyttöä kaista-avustimille, koska tiemerkinnät saadaan kuntoon loppukesästä, jos silloinkaan. Ja voihan kuljettaja itsekin ohjata autoa kaistalla, aikansa kuluksi.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Premiere Edition

  • Moottori: 3-sylinterinen bensiinimoottori 1,5 l sekä sähkömoottori
  • Kokonaisteho: 116 hv eli 85 kW
  • Vaihteisto: Portaaton automaattivaihteisto
  • Omamassa: 1 260–1 360 kg (nelivetomallit)
  • Pituus, leveys, korkeus: 4 180, 1 765, 1 595 mm
  • Maavara: noin 17 cm
  • Kääntöympyrä renkaasta: 10,6 m
  • Huippunopeus: 170 km/h
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 11,8 s
  • Kulutus koeajossa: 6,0 l/100 km
  • Valmistajan ilmoittama kulutus: 4,7-5,1 l/100 km
  • Koeajoauton hinta: 37 556 €
  • Nelivetomallit alkaen: 31 341 €
  • Ilmoitettu CO2 päästö: 107­–116 g/km
  • Koeajoauton hinta: 37 556 €
  • Nelivetomallit alkaen: 31 341 €

Tekniikka Tekniikka

Keskustelut

Kuvat