Virtuaalimetsä on melkein aito

Jos ei ole aikaa käydä palstalla, voi Metsä Groupin uusi palvelu tuoda metsän kotisohvalle.

Jäsenpalvelu-johtaja Juha Jumppanen (vas.) ja sähköisten palveluiden päällikkö Kalle Ikonen kokeilevat virtuaalimetsää. (Kuvaaja: Seppo Samuli)
Jäsenpalvelu-johtaja Juha Jumppanen (vas.) ja sähköisten palveluiden päällikkö Kalle Ikonen kokeilevat virtuaalimetsää. (Kuvaaja: Seppo Samuli)

Tulevaisuudessa puunostajan kanssa mennään metsään omassa olohuoneessa eikä sellainen tulevaisuus ole edes kovin kaukana.

”Virtuaalimetsällä on huomattava merkitys viidessä vuodessa”, Metsä Groupin jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen uskoo.

Metsä Group avaa syksyllä palvelun, jossa omaan metsään mennään tietokoneella virtuaalilasit päässä. Virtuaalimetsä toimii myös verkkoselaimella ilman laseja.

Virtuaalimetsä on toisinto omasta metsätilasta. Virtuaalitodellisuudessa voi hypätä kuviolta toiselle ja toimenpide-ehdotuksista kuviolle voi valita erilaisia hakkuutapoja. Virtuaalinäkymä näyttää, miten maisema oikeasti muuttuisi.

Virtuaalimetsiä on kahdentasoisia. Karvalakkimalli yhdistää Maanmittauslaitoksen pinnanmuototiedot ja Metsään.fi-palvelun kuviotiedot. Jalostuneemmassa mallissa on Metsä Groupin metsäsuunnitelma, joka on terästetty pienoiskopteri- eli dronekuvauksella. Kuvausmenetelmän nimi on hyperspektri, mitä se sitten tarkoittaakaan, mutta joka tapauksessa metsä on mallinnettu jokaista puuta myöten.

Pelimaailman metsäsovellus

Ohjelma-alusta on kehitetty pelimaailmassa ja virtuaalimetsä on metsätalouteen tehty sovellus. Pelillisyys tuntuu esimerkiksi siten, että kun osoittaa puuta, niin näkee puun pituuden, tilavuuden ja hinnan. Ja kun painaa liipaisinta, puu katoaa ja moottorisaha soi.

Animaationäkymässä on syyskesän puolipilvisen päivän tuntu. Tosin linnut laulavat kuin keväällä, mutta pörriäiset puuttuvat. Eksyä ei voi eikä tilaltaan kävellä pois, sillä silloin näkymässä nousee ristikko eteen.

Ensikertaisena kokemuksena virtuaalimetsästä jää hiukan pöllämystynyt olo, mutta se on paljolti kokemuksen puutetta.

Käyttäjät kasvavatkin metsäalan ulkopuolella. Jumppanen näkee, että esimerkiksi matkailumarkkinointi ja virtuaalinen tutustuminen hotelleihin opettaa ihmisiä käyttämään muitakin virtuaalipalveluja.

Julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehti Makasiinissa 4/2018

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Kuvat