Keskustelut Tekniikka Ammattimies moton puikoissa

  • Tämä aihe sisältää 74 vastausta, 24 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta, sitten petep toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 74)
  • Jätkä

    Tuostapa videolta Tolopainen voisi kellottaa, paljonko menee aikaa tukkirungon tekemisessä.

    Kuski on sitä luokkaa, että turhia liikkeitä on minimaalisen vähän.

    Voisitte muuten nuoreen metsään päätehakkuusta haaveilevat katsoa tarkkaan, miltä näyttää neljän tukin mäntyrunko! Pistää rahan äänellä, kun kiintokuutio tukkia tulee yhdestä rungosta.

    metsä-masa

    Ammattimies moton puikoissa: Oliko kuljettajana moton omistaja vai kuljettaja ? , jos kuljettaja silloin hänellä on viisas ja kaukonäköinen  isäntä, on  perehdyttänyt, neuvonut ja antanut työrauhan kuljettajalle omaksua oikea tapa työskennellä myös yksityisen maanomistajan metsässä.

    Oikea tapa  työskennellä lisää koneen tehollista työaikaa josta on hyötyä myös sidosryhmille, työnantajalle ja metsänmyyjälle. Hyvä kuljettajan alku voidaan pilata heti alkuun liian suurilla tuottovaatimuksilla ja jättämällä kuljettaja ( heitteelle ) pienelle ohjaukselle moto-isännän puolesta.

    Videolta nousi esille kuljettajan oikeita huomioita rungonkatkonnasta, tarkasti rajatapauksessa tukin laadun myös pituussuunnassa, paksuja oksia karsittaessa haki pituusmitan uudelleen tyveltä, teki lyhven tukin ja välivähennyksen tukkien välistä ja apteerasi kuidut minimimittaan, pitkä- ja lyhyt kappale, ” näin syntyy hyvä metsätili ” !!!

     

    harrastelija

    Tuossa toisessa (iso kuusi) videossa meni motolla ainakin niin kauan, etten jaksanut seurata sitä aherrusta koko videon ajan. Ainakin minulle motohakkuita tekevä omistaja-motokuski kaataa liian isot puut  ja karsii isommat oksat moottorisahalla joka on hänellä aina mukana.

    Jätkä

    Kyllä tuo koneella kävi kuitenkin ainakin yhtä nopeasti kuin moottorisahan kanssa.

    Suurin osa palstalaisista ei saisi tuollaista kuusta edes kaadettua – haluamaansa suuntaan.

    jees h-valta

    Kyllä se iso kuusi lähtee motoltakin hyppysistä aika helposti. Näin kävi omassakin hakkuussa kun kuusi rojahti naapurin männikköön tehden aika hirveän näköisen aukon katkoen kuitukokoisia mäntyjä useita. Silti kuski moottorisahatyönä kävi rungon lävitse. Eikä ollut kauhean mukava siellä tuhon keskellä sitä edes tehdä. Se kun ei sieltä könnähtänyt ennen karsintaa mihinkään.

    Jätkä

    Kun puu on liian iso, ei sitä pidä alkaa koneella tekemään. Usein kuusikon avohakkuissa on useampi liian suuri runko, jolloin ammattitaitoinen metsuri pitkälaippaisen sahan kanssa ne on käynyt hakkuukoneen palstalla ollessa kaatamassa ja karsimassa tyveä niin pitkälti, että läpimitta on pudonnut riittävän pieneksi.  metsurin katkomana pöllin -pari ne ajetaan tienvarsimittauksen takia erilleen.

    Liian suuri runko ei tahdo pysyä vetorullien välissä ja alapuolen oksat jäävät karsimatta. Lisäksi kone joutuu todella koville liian suurten ja painavien runkojen kanssa. Sanotaan nyt, että ei kannata ylisuurten runkojen kanssa rikkoa vehkeitä.

    Monesti ollaan käyty myös jälkeenpäin tekemässä liian suuria, kun hakkuukone on ne jättänyt suosista pystyyn.

    Onhan olemassa myös hieman rajumpia motoja, joilla kourassa on kokoa ja nosturi on pari numeroa järeämpi, niillä voi aika helposti tehdä normaalia isommatkin puut, mutta sellaista ei taida olla, joka kerralla sahaa tyven poikki, jos kannon läpimitta menee yli metrinkin?

    r.ritva

    Oli miten oli.Tarkalta hommalta tuntuu ja metsä sinällään kuin esittelyissä pitää näyttääkkin.Motomiehen höpinöissä tavallaan paljatuu se yksinäisen työn hienous ja vaativuus.Millä  jaksat pukilla istua,ellet kohtaa toista ihmistä.Kun tulee vielä ne huonot olosuhteet,leimikot,talvet pimeät.Usein kohdatessani kyselen -mitä tykkäävät.Isäntä yrittäjän on oltava notkea tekemään.Kuskilla päivä päättyy mutta tietyllainen elämäntapa ja yksin touhuamisen tahto on oleellista.

    -Eräs kaveri tuumasi”tää on miust mukavoo”Tälläinen filmi voisi olla naisten metsäpäivien opetus ohjelmassa.

    petep

    Nyt on samalta kuskilta toinen pätkä kommenttien kera. Uskon että kuski on parhaasta päästä ja toivotaan että näitä miehiä on enemmänkin. Ja lienee  tuo h7-koura  jo hyvästi keskikokoa  ja sillä pärjää monessa paikassa.

    Se vaan menee niin että jokaisessa ammattikunnassa on monenlaista suharia ja sahuri. Haluan uskoa että Motohommiin ei jää sellaiset joilla se homma ei onnistu sille seinällekään.

    https://youtu.be/H4NXA3rejyg?t=12

     

    Jätkä

    Nuo tuollaiset pätkät ovat hyviä ja mielenkiintoisia. Varsinkin, kun ne on tehty hieman paremman kuskin ja koneen työnteosta. Kyllä tuota voi ktsella ihan mielenkiinnolla ja myös arvostaa ammattitaitoa.

    Ammattimiehen – henkilön työntekoa on aivan hieno katsoa. Noissa vaan tulee aina mieleen ajatus, että onko tosiaan hyvän ammattilaisen palkka muka liian korkea? Minusta ei!

    petep

    Itse uskon että tuo kuski on kyllä joka euron arvoinen mitä isäntä sille maksaa. Ja se on totta että on hienoa katsoa kun joku osaa jonkun homman oikein viimeisen päälle. Ja itse ajattelen niin että tukkien laatuvaatimukset on tiukentuneet huomattavasti siitä ajasta ”kun ennen oli kaikki paremmin ”?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 74)