Keskustelut Metsänhoito Hevosmetsurit

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 81)
  • Hevosmetsurit

    https://yle.fi/uutiset/3-11046719

    Kuulemma kysyntää olisi useammallekin toimijalle. Tämäkin ilmentää hyvin sitä, että metsien omistusrakenteen muuttuessa kaikenlaisen piperryksen ja puunhalailun suosio kasvaa, ja sille avautuu uusia kaupallisiakin mahdollisuuksia.

  • wanhajätkä

    En missään tapauksessa mollaa hevosmetsureita. Kannustan. Jos jollakin piiperöllä on aate niin kova että pystyy kunnolla maksamaan tyhjänpäiväsestä värkkäilystä, Hevosmies elantonsa saa niin onhan se huippu liikeidea. Otan lippalakin päästä ja kumarran syvään.

    Katselin nuita videoita. Eipäs tuommoseen nuoreen männikköön uralta monta puuta tarttis ottaa että keskiraskaalla motoketjulla tekis kaunista jälkeä. Silmänlumetta niin reki ku vankkurihommat. Traktorilla näyttäs urat poljetun. Vajaa kourallinen kerralla puuta rekeen! Kelkallaki nuita uria myöten ajas viiskertasen määrän. Toivon että se kaatomieskin on saanut asiallisen korvauksen työtunnille. Ihan kevyttä ei ole tehä nuita nökkösiäkään uran varteen.

    Taas nostan reuhkaa ja kumarran…en kadehdi.

    Hienoa imagomarkkinointia koko metsäalalle… Hyvää peruskuntokautta suomenhevosravurille….palkintorahat kotiin. Ei tuomosilla belkian kömyröillä ois tehty osaran aukeita.

    Nimetön

    Remie..Ette mitenkään saa hevosta työntämään takaperin hangessa, luokkavaljailla.

    Pieni korjaus Remie, koululaiset on esim. luokassa mutta hevonen on luokkivaljaissa.

    arto arto

    Honda TRX 680 Rincon  siinä on hepalle haastetta. Jää toiseksi. Ruuaksi riittää bensa ja ei muuta huolta. Eikä kukaan syytä eläinrääkkäyksestä.

    Jätkä

    Lasse. Montako lenkkiä pitää olla peräkkäin, että voidaan puhua kettingistä? Itse asiassa taidettiin puhua Kakkuleista. (kakkulat ovat silmälasit)

    arto. Kun kaksi 1500 kiloista heppaa on valjaissa, ne vetää usemmankin Hondan justiinsa sinne, mihin ohjataan niitä, raaputtaa Hondat niin paljon kun pystyy, taikka ovat raaputtamatta. Toisekseen Hondan hinnalla saa jo hyväkuntoisen traktorin varusteineen.

    Remietä muistuttaisin siitä, että kun metsä harvennetaan kolmen metrin puuväleille, siellä on joka väli niin väljä, että ei tarvitse kovin tarkkaan sihdata, kun hepoisen kanssa pääsee kolhimatta menemään. Järjen käyttö on helppoa, kun sitä on.

    Nimetön

    Äidinkielen opettajaa nyt tarvittas että miten luokkia ja kakkulaa taivutellaan ja miten taipuu kakkulei aisat.  Itse asiassa en minäkään muista oliko se kakkula aisain koukku kiinni siihen kakkulaan yhdellä rauta lenkillä vaan oliko suoraan koukku siinä pelti lenkissä.

    Remie

    Jätkä. Muistuttaisin että ennen kuin tuo kolmenmetrin puuväli saavutetan niin välit ovat männikössä vähän päälle metrin, muuten kasvatetaan oksia eikä humma mene ryteikköön.

    Rane

    Tuommoinen parihevoskärry kuormaimella vaatii kyllä ihan reilun ja suoran ajouran,Kärryn taka-akseli/teli oikoo reilusti ja hevoset vetää siitä kohti kuin sattuvat vetämään.Sillä ei siis mutkitella kuin esim.maataloustraktorin aisaohjatulla peräkärryllä.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    olen mielenkiinnolla lukenut hevosajomuisteluita. Taitaa kuitenkin olla niin että jätkä siitä jotain tietää, toiset vä’hän vähemmän.

    On aivan turha kinastella joistakin aisojen nimistä, niillä oli varmaan enemmän nimiä kuin Suomessa on maakuntia ja kaikki nimet olivat oikeita, ei niitä kannata kysellä suomenkielen opettajalta, joka ei edes ymmärrä asiasta mitään

    Tässä muutama näyte meilläpäin käytetyistä nimistä:

    Kakula-aisat joilla vedettiin äkeitä, fälttiä yms. olisi toki voitu vetää rekeäkin, mutta kun meilläpäin ei juurikaan tarvinnut sitä jarrutus ominaisuutta, niin käytettiin ns sivuaisoja. rekivaljastus oli meillä luokkavaljastus ja rängistä aisaan menevä nahkahihna oli ruoma. Pari-reki nimitys lienee miltei yli maan käytössä. Kun ajettiin halkoja tai esim metristä paperipuuta pantiin parirekien päälle lamuska, että pöllit pysyivät mukana. Samalla vehkeelää ajeettiin heiniä, pantiin vain pitemmät karikat. Aiemmin kun heinä oli lyhyttä luonnonheinää tarvittiin lamuskan päälle häkki jota sanottiin grinniksi.

    Ok tiedän että näitä nimityksiä joku nyt sitten oikein ilkkuen halveeraa. No kuten jo sanoin KAIKKI näistä välineistä käytetyt nimitykset ovat olleet täysin oikeita, siellä missä niitä käytettiin. Yhtenäistä sanastoa ei ollut.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

     

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Siitä tukin ja järeämmän rankapuun ajosta vielä.

    Se tehtiin todellakin parireellä. Kummassakin reessä oli pankat, jotka olivat keskeltä pankannaulalla kiinni reessä, niin että reki pääsi kuorman alla kääntymään mutkissa.

    Metsässä olisi ollut hyvä jos olisi ollut kaksi nostokuntoista henkilöä. Tukkia telaan laitettaessa reestä tarvittiin vain yksi nostokykyinen mies ja toinen sellainen joka osasi panna kangen oikealla hetkellä oikeaan paikkaan. Meilläkin homma pelasi niin aluksi, että minä yritin olla kankimies ja tuikkia sitä sinne mihin isä neuvoi ja hän teki nostot. Muutaman vuoden kuluttua minä nostin ja isä asetteli vuosikymmenien taidolla kankea tukkien väliin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Kyllä nuo Tanelin nimikkeet ovat olleet käytössä myös minun lapsuusmaisemissani heinägrinniä ja -häkkiä myöten. Lamuskaa en muistanut, mutta sitäkin käytettiin. Olikos siitä myös nimitys Rahi .

    Siitä reen jarrusta: Meillä oli mahdollista ajella jyrkemmät mäet hieman sivusuuntaan , jolloin ne loivenivat niin, että ei tarvinnut jarruja, mutta isävainaa kyllä kertoi sellaisiakin käytetyn, että köydenpätkästä oli lenkit, jotka sai pienellä kädenliikkeellä pudotettua niin, että ne lenkit valahtivat jalaksen ympärille tarvittaessa, mäen alla pysähdyttiin ja kankea apuna käyttäen ne vedettiin jalaksen nokalle takaisin.

    Tuo jarrulauta oli raudoitettu ”lankku”, joka harasi, kun heppa jarrutti. Hepallahan oli ”mäkivyö”, ettei se jäänyt reen alle. Kun oli hyvä tie, mutta hieman liian suuri mäki, niin hevosmiehet toivat pahnoja mäkeen aina aamuisin. Hieman karskimmat, jotka luottivat vehkeisiinsä ja hevoseensa, tulivat tosi railakkaasti alas kuorman kanssa. Yleensä hevosia ei juoksutettu yhtään.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 81)