Keskustelut Harrastukset Hirviä yli 100 000 ?

Esillä 6 vastausta, 271 - 276 (kaikkiaan 276)
  • Hirviä yli 100 000 ?

    Merkitty: 

    Nyt kun tuli näkyviin Luken Hirvitietotaulukko_2017_xlsx, siitä
    löytyy mielenkiintoista tietoa. 2000-luvun hirviminimiä 71 000 vuonna 2011 on korjattu jälkeenpäin lentolaskenta, saalis ym tietojen pohjalta.

    Uusi vuoden 2011 määrä on noin 84 000.

    Riistaweb:n mukaan jäävä kanta on noussut noin 18 000 vuodesta 2011 vuoteen 2016. (kun korjataan Lappi/ Kainuu oikeat lukemat)

    Tämän mukaan talvikanta olisi nyt noin 102 000.

    Riistahavinnot.fi havaintomäärien mukaan jäävä kanta olisi noussut vuodesta 2012 vuoteen 2016 noin 23%.

    Sen mukaan kanta olisi nyt noin 105 000.

    Kun lähtötasoa vuodelta 2011 nostetaan noin 13 000, niin 2016 taso nousee vastaavasti. Näin yksinkertaisesti laskien määrä olisi 97 000.

    Pienempiä kaatomääriä kuin neljän vuoden periodi vuosina 2012 – 2015,
    löytyy historiasta vasta vuosilta 1995-1998. Sen seuraukset tiedämme.

    Luken ohjelmat varmaan laskevat kanta-arviot oikein, mutta toimitetuissa lähtötiedoissa saattaa olla ”puutteita”?

  • Visakallo Visakallo

    Mistä muuten johtuu tuomen runsastuminen täällä Suomessakin? Nyt kun on tehnyt raivauksia kuudella vuosikymmenellä, niin eron aikaisempaan huomaa selvästi.

    Biohorror

    60 vuoden aikana on hieman lämmennyt ja olisiko myös vuotuinen sademäärä lisääntynyt.  Siementä levittävien luulisi kuitenkin olevan kantava voima. Olisiko määrällisesti lisääntyneet tiaiset? (Talo ja sini).

    Jos on muuten hirviä riesana kannattaisiko jättää tuomet sijoilleen?

    Visakallo Visakallo

    Tuomia ja vaahteroita olen pyrkinyt jättämäänkin silloin, jos niistä ei ole haittaa muille puille.

    jees h-valta

    Niin myös. Jotenkin erityisesti pidän tuomea miellyttävänä, kait se kevään aikainen kukinta ja sen ympäristöön levittämä tuoksu vain on se juttu.

    Gla Gla

    Ei tietääkseni  ole tuomi levinnyt minun metsiini, mutta jos olisi, säästäisin joitain yksilöitä.

    Hyöteikkö Hyöteikkö

    Mulla on pihassa tuomia. Huussi on tuomipuun ja syreenipensaan välissä. Sitä tuoksua ei voi sanoin kuvata kun kevätaamuna huussissa istun ja tuomi tuoksuu. Juhannuksen aikoihin kukkii syreenipensas.

Esillä 6 vastausta, 271 - 276 (kaikkiaan 276)