Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Mettämakuri

    Öljy unohtunut?

    Metsänmies

    Minä osasin jo odottaa tuota ” Öljy unohtunut ” kommenttia. Sitähän ne tietysti takuussakin tarjoavat. Mutta kun ei ole unohtunut. Sahasin kymmenen litran pöntöstä.  Oli tankannut siitä jo toistakymmentä takillista. Ilman öljyä olisi hyytynyt jo aiemmin. Tarkastin vielä tapauksen jälkeen bensan värin, sinistä oli, joten öljyä on seassa. Samalla bensalla jatkoin toisella sahalla.

    Ola_Pallonivel

    Minulla meni 555 raivurista moottori ja takuuseen tuli uusi. Kyllä tuli monta kertaa mietittyä, tuliko lisättyä öljyä. Alapään laakeri oli mennyt rikki, niin eivät edes yrittäneet kiistää vastuutaan. Jos puuttuu öljy, niin taitaa näkyä männässä?

    Mettämakuri

    Mitä öljyä käytät?

    Ola_Pallonivel

    Jos minulta kysyt, niin parasta mitä kaupasta saa. Husky ja Stihl öljyä.

    Pavekka

    Kk alalaakeri tai vierasesine sylinterissä ekana tulee mieleen kerran öljyä oli. Mark 1:ssä on muovikehäiset akselilaakerit ja jos 2:ssa samoin niin tuskin niistäkään mitään vakavaa. Voi pakoputkestakin irrota jotakin tai kaasuttimesta. Kerran meni kk laakeri kesken sahauksen. Saha sammui yhtäkkiä ja meni jäykäksi. En tiedä mikä varsinainen syy oli. Koneistusvirhe luultavasti.

    Kai voisi olla vielä seosvirhekin. Eli tunessa tai magneettiventtiilissä jotakin. Tekee saman uudestaan uudella sylinterillä ja männällä ellei ole ohimenevä vika. Varmaan tunen diagnostiikka tunnistaa tämän, tai ei.

    Jätkä

    Ostinpa taannoin Huskun raivurin. Saha oli valmiiksi koottuna ja koekäytettynä merkkiliikkeessä, kun menimme savottaan. Poikani – silloin kaksikymppinen, halusi sahata uudella ja se hänelle suotiin. Taisi olla toinen tankillinen, kun kone sammui – ei puristuksia. kotimatkalla vein sahan takaisin liikkeeseen ja seuraavana päivänä sen sai uuteen yritykseen. Se toimii edelleenkin ja sillä on sahattu paljon.

    Ei myyjä/ huoltaja kakistellut yhtään, eikä maahantuoja / valmistajakaan. Noita vaan sattuu ja tapahtuu, sen takia on olemassa takuu.

    Rukopiikki

    Nätisti on menny  jumiin. Joskus on pakussa tullu pakarin alta koko mäntä läpi. Jytkäys sitä luokkaa että pää tärisee.

    Metsänmies

    Mettämakuri:”Mitä öljyä käytät?. Jos minulta kysyt, niin käytän TEBOIL 2T BIKE täyssynteettistä öljyä, joka on tarkoitettu ”kuumana käyviin ja korkealla pyörintänopeudella toimiviin ilma- ja vesijäähdytettyihin moottoreihin”. Tuota samaa öljyä olen käyttänyt kaikissa moottori- ja raivaussahoissa aina, vähintään 15 vuotta. Nyt tuo eilen simahtanut saha on korjaamolla. Muiden kiireiden vuoksi arvelivat korjauksen viivästyvän. Onneksi vanha kunnon Husqvarna 346 ei petä, vaan toimii kaikissa olosuhteissa, joten savotta saa jatkua.

    Sakkeus

    Ite oon käyttänyt vaan Huskin LS+ osasynteettistä ja joskus XP täyssynteettistä. En oo teboilia ynnä muita arvannut sahassa käyttää.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 226)