Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Jätkä

    Metsänmies käyttää aivan erinomaista öljyä. Teboilin öljyt ja polttoaineet ovat aivan parhaasta päästä.

    Perko

    Jätkä ratkaise miulle  missä on Huskun vika?  kun nostan rv.sahan terän yläviistoon niin sammuu kone.  Olen siirellyt bensaletkua tankissa mutta ei auta.

    arto arto

    Tankin korkki paine juttu tukossa. Bensaletku rikki . Pahimmissa tapauksessa stefa  vuotaa. Eli laakeri vika.

    Jätkä

    arton diagnoosia hieman ihmettelen. Kaksi ensimmäistä ei vaikuta niin, että sammuu heti kun terän nostaa korkealle – kolmas vika todennäköisempi. Mikä sahan malli on?

    Perko

    Piti käydä katsomassa. Se on: Husqvarna 250 rx  . kun sammuu niin ei savuta ja lähtee lähes normaalisti  käyntiin kun terä on alhaalla.

    arto arto

    Käytä bensa tankkia irti näkyykö vuotoja ennen kaasutinta.

    Jätkä

    Kohtuullisen vanha saha jo, vaikka ei olisikaan paljoa sahattu. Kalvokaasuttimella varustetut sahat pelittävät kunnossa ollessaan kaikissa asennoissa, mutta nyrkkisääntö on ollut, että kun M-saha käännetään kyljelleen ja se siitä liikkeestä sammuu, on kampiakselin tiiviste (”Stefa”) menettänyt kykynsä pitää paineet sisällä ja ulkona.

    Taitava asentaja kokeilee käyvällä sahalla, kumman puolen stefa vuotaa, mutta se on jo henkimaailman hommaa.

    Jos on tykästynyt yksilöön – eikä rassaaminen ole vierasta, niin kampikempura käteen ja laakerit ja tilkkeet (kaikki) – uusiksi ja kohti uusia urakoita.

    Saha sinänsä on hyvä ja tehokas, mutta jos se olisi minulla, niin en ENÄÄ viitsisi aloittaa revohkaa. Sahan kanssa Husku-liikkeeseen ja sieltä ”samantehoinen tai hieman tehokkaampi” uusi saha. Sillä taas pyyhkii 600 hehtaaria kaiken näköistä pusikkoa.

     

    Pavekka

    Käyvän sahan kääntely on enemmänkin maneeri  ja vian olemassa olon toteaminen. Ei sillä pysty ongelmaa kohdentamaan.  250:ssä on ikänsä puolesta todennäköisesti jo sen verran tunteja takana että siellä kulumaa monessa paikassa.

    huski

    Vauhti pyörän ilmanohjain muovit meni kerran niin vauhtipyörän ja rungon välliin että jäi jumiin tankkauksen jälkeen. Säikäytti oikeen kunnolla melkeen koko sahan purin…

    Perko

    Silloin ennen, muistelen 2-t lopettivat tyhjäkäynnin kun  akselin tiivisteet vuskasi  ja oli hankala käynnistää.  No pitää tarkistella ja eihän se haittaa jos ne vaihtaa.  Sellaista tuli mieleen, onko siellä joki johto hankautunut tai ”liipotin” roikkumassa joka katkaisee kipinän?

    Sillä on parikesää  sotkettu ja kerran vaihdettu kytkin.  Yhteensä noin 100 ha,   on ehjä peli päällisin puolin.

    Kiitokseet !! ; Jätkä  Arto,  Paveka  ja myös muille asiani paneutuneille.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 226)