Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Peltola

    <b>Meillä samanlainen tapaus 550 xps mark 2:sen kanssa joka oli vuoden vanha ammattikäytössä oleva. Kävi ensin takuuhuollossa oudon sirinä äänen takia. Saha tuli huollosta mutta edelleen sama ääni.Soitto huoltoon josta sanottiin että voi sahata huoletta. No saha rupesi sammuilemaan välillä ja lopulta sammui lopullisesti, eli jumiin meni. Vein huoltoon josta saatiin muutoman viikon päästä uusi saha. Sanoivat että kk laakerit oli mennyt ja tämä uusi olisi kasattu paremmilla laakereilla.</b>

    Metsuri motokuski

    Yllättävää on että laadulla on varaa leikkiä. Merkkihän on tunnettu laadustaan. Niinhän se on että maine on vaikea saavuttaa mutta helppo menettää.

    Pavekka

    Tekevälle sattuu ja paljon tekevälle vielä enemmän väkisinkin mutta kyllä tämän huippumerkin kommellukset on piireissä ihan yleisessä tiedossa. Ei sen hyvän maineen menettäminen kovin nopeasti käy.  Tietysti jotkut vetää johtopäätöksiä mutta yleinen linja on vakaa ja uskollinen jopa aggressiivinen. Tuote ongelmat vaikuttaa olevan pitkäkestoisia ja järjestelmällisiä. Siitä voi päätellä että kyse on yrityskulttuurista. Ns. Asiakaslähtöisyys vaatisi panostuksia.

    Metsänmies

    Aikoinaan sattui tällainenkin outo tapaus. Ostin uudeen raivaussahan, Jonsered RS 52. Viikon sahattua saha meni  väljäksi ja teho loppui. Vein sen tietysti korjaamolle, jossa totesivat männänrenkaan jumineen uran pohjaan ja rengas oli täysin pikeentynyt. Yrittivät ensin väittää, että olen sahannut liian sakealla öljyseoksella. Pienen neuvottelun jälkeen uskoivat kuitenkin, että syy on jossain muussa ja vaihtoivat männän. Antoivat vielä tuon pikeentyneen minulle takaisin. Pidin sitä liotusaineessa viikon ja nitkuttelin renkaan varovasti irti. Puhdistelin osat ja mäntä meni kaverin sahaa ja toimi moitteettomasti. Kysynkin alan ammattilaisilta, mitenkä tuo pikeentyminen on ollut mahdollista?

     

     

     

    arto arto

    Palamattomasta öljystä se menee jumiin. Lämmön vaikutuksesta pikeentyy. Ajan päälle tulee karstaa.

    Metsänmies

    Älä nyt arto pidä minua tyhmänä. Kyllä ymmärrän, että öljy sen pikeennyttää. Mutta kun en ole sahannut liian öljyisellä bensalla, enkä liian suurella olevilla suuttimilla, miten se voi tapahtuma viikossa.

    arto arto

    En pidä tyhmänä. Mutta palamatonta öljyä se pikeentyminen on.

    Pavekka

    Huono öljy, pienet kierrokset.

    Mettämakuri

    Taroil öljy, tai joku muu mineraali pask….

    Jätkä

    Hyvä seosöljy koneessa, vaikka kävisi viikon pelkkää tyhjäkäyntiä – on kone puhdas sen jälkeen, jos ei öljykalvoa lasketa epäpuhtaudeksi. Perinteinen 2-T moottori ei tosin ole kovin halukas naputtelemaan tyhjäkäyntiä tuntitolkulla, mutta nykykoneet oikeilla seos-suhteilla varmaan käy melko pitkään. Mitähän se tummanharmaa liemi on, jota pakoputkesta tulee pitkän tyhjäkäynnin aikana ja jälkeen? Ei se oikein bensiiniltä vaikuta.

    Tilhien helmasynti OLI, että tyhjäkäynnillä bensiini tiivistyi kumikurkun poimuihin ja kun siitä alettiin kaasuttamaan, niin tukehtui. Sitäkin tautia yritettiin korjata vuosia.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 226)