Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

  • Tämä aihe sisältää 226 vastausta, 36 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3 vuotta sitten AvatarSakkeus toimesta.
Esillä 10 vastausta, 211 - 220 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Jätkä

    Rane. Jopas sinä läpän keksit!

    Haba Haba

    Ei huono läppä, jos se ohjaa polttoaine-ilma seoksen kulkemaan laakereiden läpi.
    Liian iso esipuristus taas lisää pumppaushäviöitä ja siten tehoa ja kierrosherkyyttä.

    Pavekka

    Husqvarna on niin suuri toimija että se voi suunitella ja tilata laakerivalmistajilta omanlaisiaan villin mittaisia laakereita. Ja niinhän se tekeekin. Miksi se niitä muille myyntikanaville halvemmalla myytäväksi antaisi? Ei niitä laakeriliikkeistä löydy. Toki käyttää se standardi mallejakin. Niitä tietenkin löytyy muualtakin.

    Jätkä

    Ei laakerien läpi mitään seoksia johdeta,  laakerit saavat seoksesta osansa, kun seosta huljutellaan kampikammiossa ali – ja ylipaineen avulla. Paine-ero  on pieni, sen voi hyvin todeta, kun ottaa impulssiletkun irti , pistää sinne vaseliinia ja nyppää narusta…

    Pitäisi käväistä läheisessä Huskun liikkeessä kysymässä laakerijuttua, se on myös hyvinvarustettu laakeriliike – ainakin ollut, joten sieltä voisi saada rehellisen vastauksen tuohon laakerikysymykseenkin.

    Sakkeus

    Viime viikolla tuli lopetettua savotta. Polttopuita pitäisi vielä pätkiä tässä lähiaikoina. Hyvin pelas 550 mark2 koko talven vaihtelevissa keleissä sen jälkeen kun sen lastentaudin korjasin jäätymisen liittyen. Tunteja tuli varmasti sen verran, että olisi luullut viat tulleen esille. Moitittavaa sahassa ei muuta ole kuin ihan tolkuton bensan kulutus. Selvää se tietysti on että voima vie bensaa, mutta siitä huolimatta ajattelin viedä sahan tarkastettavaksi kun takuukin on voimassa. Itse ”kalibrointia” on yritetty monenkin eri ohjeen mukaan. Aiemmin sahasin 346xp:llä ja 353 huskeilla. Niillä sai huomattavasti enemmän kiintoja sahattua tankkia kohden. Viimeisimpänä tuli muutama pihapuu kaadettua ja lumen katkomia puita raivattua. Suurin osa oli järeää ja vanhaa puuta. Tankillinen riitti korkeintaan 3 tai 4 kasvunsa päässä olevan kuusen kaatoon ja karsintaan. Yleensä vielä vain kolme puuta. Ihan vertailun vuoksi otin 346xp:n mukaan kun puusto oli hyvin lähelle saman vahvuista niin sillä selvittelin enimmillään 6 puuta. Ei nyt mikään tieteellinen testi ollut, mutta voi tuostakin jo jokainen johtopäätökset tehdä. Sellaiseen seikkaan myös kiinnitin huomiota että 550xp on käytännössä koko ajan käynyt vähän turhan rikkaalla jos tulpan väristä yrittää päätellä. 346xp:ssä mikä on korvakuulolta säädetty tulpan väri on juurikin se ”maitokahvi”. 550xp:ssä musta.

    Metsänmies

    Sakkeus on huomannut saman, kuin toisetkin. On täysin satua, että nämä uusimmat Husqvarnat olisivat polttoaineenkulutukseltaan taloudellisempia, kuin aiemmat mallit.Husqvarna ilmottaa että niiden polttoaineen kulutus on vähäisempää, kuin vanhemmissa versioissa. Jokainen, joka on verrannut 550XP:tä, sekä vanhempaa, että uutta MARK 2:ta, esim. tuohon Sakkeuksen mainitsemaan  Husqvarna 346 sahaan , on huomannut, että tilanne on päinvastoin. 346 on huomattavasti taloudellisempi. Ainoastaan, jos tuon 346:n suuttimet kierretään niin auki, kuin rajoittimen antavat myötä, kulutus on lähellä toisiaan.

    Rukopiikki

    Miksi verrata kahta kuutiotilavuudeltaan ja teholtaan erikokoista sahaa?

    Metsänmies

    Rukopiikki:”Miksi verrata kahta kuutiotilavuudeltaan ja teholtaan erikokoista sahaa? Mielestäni Husqvarna 346, se isomman sylinterin versio, on hyvinkin verrattavissa 550 malleihin. . Sylinterin tilavuus  346=50.1 cm3,  550 vanhempi= 50.1 cm3,  mark2 = 50. 1 cm3. Siis kaikissa sama. Teho 346= 2.7kW, 550 vanhempi=2.8kW, mark2= 3.0kW. Lähes sama kaikissa . Polttoainesäiliö 346=0,5l , 550 molemmissa malleissa 0,53l. Ei suurta eroa.

    Sakkeus

    Tämä on sitä uudempaa versiota 346 huskista eli 50 kuutioinen. Kehitys meni siten että 346xp:n korvasi 550xp ja sen korvasi tämä uusi 550xp mark2.

    Pavekka

    Tulpan musta väri viittaisi rikkaaseen seokseen. Palotapahtuma varmaan kaipaisi vähän tutkimista. Outo tapaus jos käynti on silti normaali.  Muuten tankin ajoaika vertaus ei ole kovin tarkka mittapuu kun sahat ja tankit on erilaisia. 346: kin on kahdella eri sylinteritilavuudella. Mark2:ssa viritysastetta on nostettu edeltäjäänsä verrattuna ja bensaa enemmän polttamalla sitä tehoa tulee. Ominaiskulutukseltaan välihuuhdellun moottorin pitäisi olla tavallista parempi. Eli jos 50cm3 346 vie vähemmän kuin 550 niin kyllä se vikaan viittaa. Tai sitten tunen ohjelma syystä tai toisesta pitää seosta manuaali säätöistä rikkaammalla jos olosuhteet on vertailukelpoisia.

Esillä 10 vastausta, 211 - 220 (kaikkiaan 226)