Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Esillä 6 vastausta, 221 - 226 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Metsänmies

    Koska  346 on säädettävissä suuttimilla, ja nämä uudemmat versiot automaattisäädöllä, olisi mielenkiintoista tietää, millä säädöillä tuo 346 on ollut, sahoja verrattaessa. Käytännön vertaus on sitä, että jos neljällä litralla bensaa saa toisella sahalla samanlaista puustoa hakattua enemmän, kuin toisella, on se saha talodellisempi, jolla saa enemmän. Eikä vertausta tehdä kerran. Kymmenen koetta antaa jo aika luotettavan tuloksen. Jokaisessa vertailussa on 346 ollut taloudellisempi.

    Itämaan ihme

    Ihan mielenkiinnosta, minkälaisilla pakkasilla Sakkeus sahailit?

    Oma 545 fxt raivurin autotunella teki tässä siten, että plussa keleillä tankki kesti noin tunnin ja 15-30 min.

    Pakkasten tultua tankin kesto laski noin 35-45 minuuttiin. Talvisarjan asennus nosti tankin keston takaisin sinne reilun tunnin paikkeille.

    Ruuvimeisseli kaasarilla varustetussa 555 ei ole samanlaista ilmiötä havaittu.

    Jätkä

    Eikö korva kerro, milloin saha kiekuu oikeilla kierroksilla? Jos moottori ”röpöttää”, se on liian rikas, eli tussuttaa bensaa raakana pakoputkesta ulos. Jos se ei kuormittamattomana kaasu pohjassa yritä ”röpöttää”, on seos liian laihaa.

    Tälle uudemmalle versiolle pitää tehdä ohjelman luku ja tarvittaessa Kiekotus.

    Mustan tulpan ongelma ratkeaa, kun seos on oikea ja tulpan lämpöarvo on sopiva, eli kuumempaa tulppaa – niitä erilaisia tulppia on kyllä sahakauppiaalla.

    Jos saha on hieman rikkaalla, niin se kyllä lisää huomattavasti kulutusta.

    arto arto

    Noissa paperi suodatin ohjekirjan mukaan puhdistus päivittäin. Päivitys ohjelmiin rupeaa toimimaan. Niihin tulee niitä aika usein.

    Jätkä

    arto. Toki kaikki jo nykyään älyää putsata ilmansuodattimen joka päivä. Kun sahaa pitää palstalla, niin fiksua olisi käyttää kahta putsaria, jonka aina vaihtaa aamulla. Kuiva-puhdas suodatin ei huuruunnu aamukylmälläkään läheskään samaan malliin kuin kylmä ja kostea.

     

    Sakkeus

    Sahalla on sahattu sieltä nollakeleistä alimmillaan -25 pakkasessa. Testi oli sellaisessa n. -5 pakkasessa saman päivän aikana. Se testi ei tietenkään kerro koko totuutta, mutta olen aika kauan pitänyt kirjaa paljonko kiintoja keskimäärin tankkia kohden tulee, niin aika kauas jää tämä uusi saha noiden entisten sahojen tuotoksista. Sahan säädöt oli korvakuulolta, eli hieman nelistää kaasu pohjassa, mutta 550xp röpöttää selvästi enemmän. Sen mitä on aina tottunut korvakuulolta sahat säätämään niin saha on liian rikkaalla ollut jo kuulon perusteella alusta asti minkä takia varmasti jouduin ottamaan kipinäverkonkin pois melkein heti kun se alkoi tukkeentua, vaikka käytän 2% seosta ja huskin omaa synteettistä öljyä. Kiekotusta on kokeiltu ja huudatettu vaikka miten paljon pölkkyihin. Muistaakseni koneviestissäkin olleen 545xp huskin testin ”kalibrointi” ohjetta kokeiltu, mikä oli joltain sahaliikkeen huollolta saatu. Mitään vaikutusta ei niillä ole ollut.
    Talvisarja on ollut aina kelien mukaan paikoilla, kun on menty sinne alle -5 niin käynnistinkoppaan muovi paikoilleen ja kunhan on miinuksen puolella pysytellyt niin se ite tehty reikä väliseinässä on ollut auki. 346 huskissa ei edes talvisarjaa ollut paikoillaan. Ainoastaan talviläppä oli auki.
    Putsari tuossa uudessa sahassa pysyy todella hyvin puhtaana. Olen sitä kyllä putsaillut säännöllisesti, mutta ei se koskaan ole niin likainen edes ollut että tarvetta olis ollut puhdistamiselle. Tilasin siihen vielä sen harvemman suodattimen talvikäyttöön eli väriltään mustan. Paperista suodatinta tuskin edes tulee näiden mukana ainakaan tänne pohjoiseen vaan se vähän tiheämpi keltainen nailon suodatin.

Esillä 6 vastausta, 221 - 226 (kaikkiaan 226)