Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

  • Tämä aihe sisältää 226 vastausta, 36 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3 vuotta sitten AvatarSakkeus toimesta.
Esillä 10 vastausta, 201 - 210 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Pavekka

    Niillä täytetään tyhjää tilaa eli nostetaan kampikammion puristussuhdetta. Hitausvoimiin se tuskin liittyy koska osuus koko akselin painosta on melko pieni. Muovi on vaan halpa täyte.

    Rukopiikki

    Uskon liittyy molempiin. Ollaan tekemisissä peruskonetekniikan kanssa, jossa ei pitäisi mielestäni enää 2000-luvulla ongelmia olla. Nailonlaakerien ongelmat ovat tuttuja jo 90-luvulta. Tämän sahan laakereista en sano mitään ennen kuin ne käteeni saan. Laakereissa tulisi aina käyttää yleislaakereita joita löytyy joka laakeriliikkeestä. Hyvin harvoin mielestäni olisi tarvetta millekään erikoislaakerille.

    Jätkä

    Kampikammion täytöksen määrää männän pinta-ala ja iskun pituus. Sen enempää sinne ei tavaraa tule. Jos kampikammio on merkittävästi isompi tilavuudeltaan, on syntyvä ylipaine matalampi  ja männän päälle tulee pinemmällä paineella vähemmän tavaraa.

    Tuo ratkaisu on aivan varmasti harkittu temppu kaikin puolin.

    Pavekka

    Juuri näin. Laakereista vielä että huski käyttää erikoisia juuri sen vuoksi ettei niitä haeta laakeriliikkeistä. Käyttäjälle se tarkoittaa ettei niitä voi vaihtaa parempaan eikä huonompaan. Vain niihin mitä huski toimittaa.

    Rukopiikki

    Niin vähän ihmetyttää sellainen. Hybriti paku on kasassa. Partner 5000 plus oli saha, joka nosti monella uutena kun alkoi sillä sahata niin hymyn naamalle. Se hymy ei vain ehtinyt ryppyjä jättää.

    Metsänmies

    Näistä uusimmista huskin sahoista en tiedä, millaiset laakerit niissä on. Ovat todennäköisesti kiinalaisia. Vanhempiin malleihin käyvät , ja kestävät tavalliset laakerit, joita saa kolmasosalla alkuperäisten hinnasta.

    Rane

    ”Niillä täytetään tyhjää tilaa eli nostetaan kampikammion puristussuhdetta. ”

    Kampikammion tilavuutta olisi helpompi pienentää valamalla kampikammion seinät eri muotoon taikka laittamalla ne muovipalat sinne.Ranen arvaus on että nuo palat yhdessä kiertokangen kanssa muodostavat ala-asennossa ikäänkuin läpän joka siirtää kampikammiossa bensa/ilmaseosta imukanavaan päin.

    Mettämakuri

    Jätkä: katsoppa YouTubesta kun kiuruveden Metsolan seppä näyttää mitä tapahtuu nailonille kun putki on kiero.

     

    Jätkä

    Mettämakuri. Selitäppä millainen on kiero putki!

    Tähän mennessä minulle ei kukaan ole vielä pystynyt esittämään kieroa putkea.

    arto arto

    Kyllä ne laakerit löytyy hyvin varustetusta laakeriliikeestä. Hq merkillä laakerin maksaa jotain 30€ kipale. Netistä sama 10€  esim. Laakerinetti. Löytyy kaikki laakerit. Ne metsola kierot raivarin putket Viro poikien saanoksia

Esillä 10 vastausta, 201 - 210 (kaikkiaan 226)