Keskustelut Tekniikka Husqvarna 353

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 133)
  • Husqvarna 353

    Elikkäs saha olisi Husku 353 ja tapahtui jotain ihmeellistä.Saha on aika vähän sahattu,mutta muutamia vuosia vanha toki.Ollut uudesta asti meillä ja kaikin puolin toiminut.Tänä talvena olen sahannut sillä vähän enemmän ja sitä säädettiinkin liikkeessä tässä äskettäin ja pitäisi olla säädöissään.

    Nyt kun olin metsässä niin siitä katkesi sahatessa käynnistysnaru ja naru ei omasta mielestä tarttunut mihinkään.Kone kävi hetken ja huomasin että jotain tapahtui ja sammutin sen.Sitten siihen laitettiin uusi naru ja jousi kun oli senkin katkaissut siinä samalla.Sen jälkeen sitä ei ole käytetty ja nyt aloin nykimään käyntiin sitä ja ei oikeen halunnut käynnistyä.Sitten NAPS ja kone jumiin!!

    Asiaa tutkittiin ja imupuolelta oli napannut männänrengas kiinni.Ja huoltomiehen mukaan bensa on ollut epäkelpoa kun muuten tuollaista ei tapahdu.Olen tehnyt siihen 98 ja 2 % ja Huskun omasta synteettisestä öljystä.Hän oli sitä mieltä että bensa pitäisi olla ehdottomasti 2,5 % tai tulee hankaluuksia.Aika vähillä vaurioilla se saatiin kuitenkin taas periaatteessa toimimaan ja kai sillä pitää koittaa sahata ja katsoa mitä se tekee.

    Ja ei nyt aleta kinasteleen siitä puolesta prosentista vaan kysymys kuuluukin,että osaako joku sanoa olisiko tällä narun katkeamisella ja jumittumisella kenties joku yhteys?

  • Hiisi Hiisi

    Mystiseltä vaikuttaa. Olisiko naru (siis palautusjousen esijännitys) ollut sen verran löysällä että olisi voinut napata vauhtipyörän siipiin?

    En usko että narun katkeamisella on yhteyttä männänrenkaan vaurioon. Jos bensassa on liian vähän tai ei ollenkaan öljyä niin eiköhän leikkaudu pakopuolelta kiinni ensimmäiseksi. Mutta varsinkin jos männänrengas on kuvauksen mukaan ´napannut´ kiinni ilmeisesti jonkin imu- tai huuhteluaukon reunaan niin siihen si kyllä bensa vaikuta mitenkään.

    Eikös huskun oma suositus ole 2% seos, eli huoltomiehen on ihan turha yrittää laittaa asiakkaan lukuun tuota vauriota. Käynnistysnaru taas on asia erikseen.

    petep

    Niin sitäkään ei osaa sanoa tosiaan mikä on tarttunut ja minne kun naru meni poikki.Ja tietenkin sekin on käyttäjän vika kun kysyy sopivasta paikasta :DJotain siellä on tapahtunut kun yleinen luulo on että ei pitäs mennä käynnissä ollessa narun poikki.

    Ja kun se jäi jumiin siinä käynnistysvaiheessa niin saha saatiin kuntoon ilman vakavempaa mäntävauriota.Siellä on paikallaan alkuperäinen mäntä ja renkaat.Renkaat on käytetty pois ja laitettu paikalleen ja koitetaan minne asti kestää tällä kertaa.

    Tämä bensa-asia on aika mielenkiintoinen.Kaikissa ohjeissa sanotaan että 2% riittää.Sitten kun menee sinne tiskin taakse jututtaan huoltomiestä se sanoo että tee tähän sahaan 2,5%.sta bensaa kun on kierroskone.Ja sitten kun menet jonnekin liikkeeseen missä on vain käytettyjä sahoja niin sekin sanoo että pitää olla 2,5%.Sitten kun menet lukemaan nesteen tekemästä 2T -pienkonebensasta niin se on 2.5 %.sta.Ja en minäkään usko että on välttämättä kiinni puolesta prosentista jos on varmasti tehnyt kaksiprosenttista bensasta.
    Ja sitten kun lukee tätä ihmeellistä internettiä niin on sellainenkin teoria joillakin, että sahakauppa käy paremmin kun sahataan kaksiprosenttisella 😀

    Itseä vaan harmittaa kun tietää miten sitä on käytetty ja bensa on ollut oikeaa ja laitetaan käyttäjän piikkiin.Ja kun olen haastatellut ihmisiä jotka noita on koko elämän rassaillut niin ei nekään ihan kaikkeen keksi selitystä.

    Ja itse en ymmärrä sitä että jos ja kun saha on sellainen että se ottaa kierroksia,niin miksipä niitä ei kestä sitten käyttää.Itse en huudata karsiessa täysillä kierroksilla vaan ihan järki päässä olen aina käyttänyt.Ja tämä nyt liittyy ihan taas toiseen asiaa eli siihen että jotkut sanoo että saha menee rikki kun sahaa kaasu pohjassa 😀

    lastunraapija

    Yksi kokemus narun katkeamisesta on muistissa. Narupyörässä olevat käynnistyskynsiin ottavat hampaat olivat kuluneet ja laitoin uuden narupyörän. Toistakymmentä vuotta vanhaan sahaan ei saanut enää aivan täsmällisesti samanlaista uutta pyörää. Halkaisijaltaan uusi pyörä vastasi aiempaa. Naru meni paikalleen ja pyörä koloonsa. Käynnistyksen jälkeen vetonaru nyki ja yhtäkkiä katkesi ja kone sammui. Kun selvittelin syytä, oli uusi narupyörä aavistuksen verran paksumpi kuin entinen. Se otti narupyörään tulleen kulumisjäljen perusteella hieman kiinni vauhtipyörän kynsien kiinnitystappeihin koneen ollessa vauhdissa, vaikka kosketusta ei paikallaan ollessa huomannut. Ehkä koneen tärinä riitti tekemään sen kosketuksen. Naru oli pyöriytynyt vauhdissa pyörältä kopan sisällä ulos urastaan ja ulos purkautunut lenkki oli mennyt vauhtipyörään kiinni. Narupyörää piti ”akseliholkista” viilata hieman ohuemmaksi, jotta narupyörä meni syvemmälle käynnistinkoppaan. Silloin kosketusta vauhtipyörään ei enää tullut ja kone toimi.

    Petepin tapauksessa saattaisi ajatella, että käyntihäiriön tekemä äkillinen moottorin hidastus täräyttäisi käynnistyskynnen massan jatkuvuusvoimien takia vauhdissa ottamaan kiinni käynnistysasentoon. Tämä katkaisisi sitten narun ja jousen. Tämä on vain yksi teoria. Voisikohan kaasuttimesta irtoava jään palanen moottoriin mennessään tehdä sellaisen merkin männänrenkaaseen kuin tässä kuvattiin? Kiinnileikkautumisesta ei kai ollut kysymys?

    petep

    Okei kiitos järkevistä ja loogisista vaihtoehdoista.Vahinko on nyt sattunut ja nyt nuollaan haavat.

    Ja tuo mitä edellä kuvailitte mitä narulle on tapahtunut pitää varmasti paikkansa ja taas ollaan kokemusta rikkaampia.Ja sekin alkaa kuulostaan hyvälle teorialle,että kaasarin kautta on sylinteriin mennyt jotain mikä ei sinne välttämättä kuulu.

    Ja nyt tulee ihan tyhmä kysymys mutta tuotteko talvella sahan kotona sisälle huoneenlämpöön vai säilytättekö kylmässä varastossa? Ja kiitos vielä kaikille vastanneille kun ei mene ihan suunsoitoksi tällä palstalla kuten jossain muualla.

    vänkäri vänkäri

    En tuo lämpöiseen vaan viileään. Kylmässä ja varsinkaan hangessa en sahoja säilyttele. Jos 242:n jättää nietokseen niin tunti menee aamulla käyntiin saamiseen. Uudemmat nyt on sentään helpompia käynnisteltäviä. Bensasta sen verran, että olen sekoitellut vähän yli 2 %:sta. Ensimmäisissä sahoissani oli 2.5 % seos suosituksena.

    LMP LMP

    Olen käyttänyt 353:ssa 2,5-prosenttista, vaikka 2% varmaan riittäisikin. Joskus muinoin (80-luvulla) kaikille 2-tahtikoneille sekoitettiin 4-prosenttista. En ole osannut tulla alas samaa tahtia suositusten kanssa.

    Kierrosten täysimääräinen käyttö ei saa moottorisahaa rikkoa. Kuusen karsinnasta ei ainakaan tule yhtään mitään, jos ei ajele urut auki. Ja samasta ikäluokasta 346 antaa vielä kovemmat kierrokset ja samaa polttoainesekoitusta siinäkin poltellaan.

    petep

    Nyt on käyty metsässä ensimmäisen kerran koneen jumittamisen jälkeen.Bensa oli nyt 2.5 % ja en kyllä huomannut käytön kannalta mitään eroa kuten olettaa sopiikin.Pikkuisen vaan hirvitti ,että mitähän tässä nyt hajoaa kun näemmä kaikki on mahdollista.

    Kone parkuu entiseen malliin mutta käyttäjä on ehkä niin ennakkoluuloinen että sahaa nätimmästi 😀 Lunta alkaa kyllä olla sen verran,että tietää illalla jotain tehneensä kun päivän kahlailee metsässä.

    Metsuri motokuski

    Minusta ongelma johtuu synteettisestä 2 – tahti öljystä , jos moottorissa ei ole ilmavuotoa, joka laihentaa besaseosta. Tuo synteettisyys tehdään öljyyn lisäämällä mm. risiiniöljyä. Kelkoissahan käytetään tuota synteettistä 2 – tahtiöljyä mutta niissä lisätään vastaavsti bensan määrää. Suosittelen että ette käytä synteettistä 2 – tahtiöljyä sahoissa vaan normaalia 2 – tahtiöljyä. Hyvä öljy on Teboilin 2 – tahtiöljy. Mutta täytyy muistaa että öljy pitää sekoittaa + asteiseen bensaan. Siis yöksi lämpimään varastoon ja aamulla sekoitus ja sen jälkeen bensa voikin olla ulkona. Jos sekoituksen tekee pakkasessa öljy pisaroituu eikä sekoitu kunnolla.

    Metsuri motokuski

    Nyt Arto heitit mielenkiintoisen mielipiteen noista 2 – tahtiöljyistä, johonka on vähän kommentoitava. Usein erehdytään luulemaan että synteettinen 2 – tahtiöljy olisi jotenkin verrannollinen synteettiseen moottoriöljyyn. Varsinkin että se olisi jotenkin parempaa kuin tavallinen 2 – tahtiöljy. Ainoa yhteneväisyys on juoksevuus pakkasessa. Moottoriöljyissä juoksevuus saavutetaan lisäaineilla joka siten myös parantaa öljyn muitakin omainaisuuksia. Siitä ne pitkät vaihtovälit. 2- tahtiöljyissä juoksevuus tehdään pääosin risiiniöljyllä, joka itseasiassa vähentää öljyn rasvaisuutta. Synteettisyys on tullut tuorevoitelujärjestelmien kautta jolloin saadaan öljy menemään suoraan kaasuttimeen ohuiden putkien kautta. Esim. moottorikelkaa kun tutkii niin tämän voi havaita, kuinka ohuita öljyletkut ovat. Sen vuoksi pääosin kilpakoneissa otetaan tuorevoitelujärjestelmä pois käytöstä ja käytetään suoraan sekoitebensiiniä.

    Itsellä on kokemusta muiden lisäksi mm. Tebskan 2 – tahtiöljystä motocrossin ja enduron ajoilta ja nykyään noista raivaussaha hommista. Totta on että öljy karstoittaa hiukan varisnkin jos sitä laittaa varman päälle liikaa. Olen ajanut tienvarsiliuskoja raivurilla jopa 1,5 % seoksella ilman kiinnileikautumista. Siinähän päästetään tankki tyhjäksi kaasu pohjassa. Sahat olivat Tilhin 450 ja 410. Noissa crossi hommissa tuli havaittua että pakoaukonsäätimet olivat puhtaat ja karstoittumista ei ollut kun seos oli oikea. Jopa 0,5% ylitys seoksessa aiheutti karsoittumista. Minusta edelleen on Tebskan öljy hinta / laatusuhteeltaan ehdottomasti paras. Ja kun sitä saa 4 litran astiassa.

    everton8

    Menee jo asian vierestä, mutta crossipyörässä ei 0.5% liikaa tai ero karstoita mitään. Crossipyörässä jos on kaasutin oikeissa saadöissä ja laadukasta 2t-öljyä, niin on melko sama _karstoittumisen_ kannalta ajaako 2% vai 5% seoksella.

    Radalla moni katsoo kun putkenpäästä valuu hieman 2t-öljyä, niin ne rupee vähentämään bensasta rasvaa, vaikka pitäisi säätää se kaasari kunnolla.

    Anteeksi, tämä nyt ei varsinaisesti kyseiseen aiheeseen liittynyt, mutta onhan tässä ajatusta myös muihin 2t-moottoreihin liittyen.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 133)