Keskustelut Tekniikka Husqvarna 353

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 133)
  • Husqvarna 353

    Elikkäs saha olisi Husku 353 ja tapahtui jotain ihmeellistä.Saha on aika vähän sahattu,mutta muutamia vuosia vanha toki.Ollut uudesta asti meillä ja kaikin puolin toiminut.Tänä talvena olen sahannut sillä vähän enemmän ja sitä säädettiinkin liikkeessä tässä äskettäin ja pitäisi olla säädöissään.

    Nyt kun olin metsässä niin siitä katkesi sahatessa käynnistysnaru ja naru ei omasta mielestä tarttunut mihinkään.Kone kävi hetken ja huomasin että jotain tapahtui ja sammutin sen.Sitten siihen laitettiin uusi naru ja jousi kun oli senkin katkaissut siinä samalla.Sen jälkeen sitä ei ole käytetty ja nyt aloin nykimään käyntiin sitä ja ei oikeen halunnut käynnistyä.Sitten NAPS ja kone jumiin!!

    Asiaa tutkittiin ja imupuolelta oli napannut männänrengas kiinni.Ja huoltomiehen mukaan bensa on ollut epäkelpoa kun muuten tuollaista ei tapahdu.Olen tehnyt siihen 98 ja 2 % ja Huskun omasta synteettisestä öljystä.Hän oli sitä mieltä että bensa pitäisi olla ehdottomasti 2,5 % tai tulee hankaluuksia.Aika vähillä vaurioilla se saatiin kuitenkin taas periaatteessa toimimaan ja kai sillä pitää koittaa sahata ja katsoa mitä se tekee.

    Ja ei nyt aleta kinasteleen siitä puolesta prosentista vaan kysymys kuuluukin,että osaako joku sanoa olisiko tällä narun katkeamisella ja jumittumisella kenties joku yhteys?

  • Jätkä pätkät

    Niin! Kyllä minultakin on teräöljysäiliön korkki auennut sahauksen aikana varmaan kymmenen kertaa, mutta ei niitä aukeamisia ole silti ollut keskimäärin edes joka toinen vuosi.
    HVA:n öljykorkki on kyllä ollut herkkä. Muutenkin HVA:n korkit ovat heikkolaatuisia ja varaosana suhteellisen kalliita, puukko pitää olla mukana, että saa lepästä veistettyä korkin, joka pureutuu kierteeseen tiiviisti.

    petep

    No nyt sanoi ”vetokytkin” työsopimuksen irti. Ja ketju ei pyöri ollenkaan. Mikähän on tämmöisen osan hinta+vaihtotyö jos ei ala itse vaihtamaan ? Oman kokemuksen mukaan liikkeissä on pienikin homma sen 50 euroa helposti ja vielä helpommin jos antaa ilmi että ei itse kyllä osaa vaihtaa.Ja saha on siis edelleen 353 Husqvarna.

    arto arto

    Rumpu/ kytkin osat 60-70e sisältää kummatkin ,Helpot laittaa paikoilleen itse. Huolto ottaa noin 50e tai veloitus 1/2 t jotkut veloittaa täysistä tunneista.

    petep

    Okei.Onko tuo kuin tavallista että kytkin menee rikki vai onko harvinaisempaa ?

    Jätkä pätkät

    Kytkin lakkaa kokonaan vetämästä todella harvoin. Epäilen tällä istumalla, että kampiakseli on katkennut.
    Katkennutta kampikempuraa ei kannata vaihtaa.
    Käynnistinlaitteen narun ja jousen katkeaminen johtunee siitä, että moottori on sammutettaessa pyörähtänyt takaperin, jolloin käynnistinkynnet ovat napanneet kiinni, naru katkennut ja jousi rullannut hieman ruttuun.
    Kun sahailimme sahauskilpailuissa isotehoisilla sahoilla (Jonssi 85 ccm), niin aina kun sellaisen sammutti, piti vetää narua kolmekymmentä senttiä ulos ennenkuin katkaisi virran.
    Sama takaisinpotkaisu on ilmeisesti pullauttanut rengasta sen verran, että otti aukon reunaan.
    HVA:n bensiinin täyttöaukon vieressä on ollut liimattuna pieni lappu, jossa on ollut lukema 2,5 %.
    Synteettisen öljyn ainoa vika on ollut se, että se pesee karstoja moottorista ja oikein karstainen kone saa hiekan veroista nokikarstaa liikkuviin osiinsa,
    Sahalla sahataan aina kaasu pohjassa. Siis sahattaessa AINA.

    arto arto

    No nyt sanoi ”vetokytkin” työsopimuksen irti. Ja ketju ei pyöri ollenkaan…….. Harvinaista se on jos noin menee, tarkasta enne kuin ostelet osia, yleensä kun kytkin menne luistaa/ pitää aina. jos ketju ei pyöri voi vika olla vetorissassa tai akseli poikki eli tarkasta ensin missä vika.

    Jätkä pätkät

    Voihan tietenkin olla ketjujarru päällä.
    Joitakin niinkin urpoja on nähty, että eivät älyä jarrua ottaa pois päältä.

    petep

    Okei .Tarkastamme tilanteen ennen kuin alamme osteleen uusia osia kovin paljon. Nyt kun sahaa käyttää niin ”akseli ” pyörii vetorattaan toisella puolen. Joten jos se akseli olisi poikki niin kovin lyhyellä matkalla olisi vika. Ja kun löi vian päälle niin ketju koitti vielä pyöriä hetken ja sen jälkeen ei enään ollenkaan. Nyt siitä kuuluu sellainen ”metallinen” ääni välillä joka kuulostaa sille että osat ei kohtaa toisiaan.

    Mielenkiintoista ja lupaan kertoa mikä siinä vikana kunhan se tässä selviää.

    Jätkä pätkät

    Akseleita on katkeillut joitakin ja muistaakseni esim Huskulta ns. ”Isäntälinjan” sahoista.
    Siitä kohtaa, mihin kytkimen kiinnityskierre loppuu ja keskiö kiristyy akselin olkapäätä vasten.

    petep

    ”Kytkinrummusta” irronnut se istukka ja vika oli siinä. ”Kuulemma” ei ole koskaan nähty tuollaista vikaa sellaisessa paikassa missä puretaan sahoja aika paljon.

    Liikkeestä kun meni ostamaan uutta rumpua niin saa samalla neulalaakerin ja vetorissan hintaan 42 €. Yritettiin kyllä samalla myydä uutta teräketjuakin……työn osuus on kuitenkin ihan kohtuullinen että eiköhän tässä vielä sahailla joskus jotain tai sitten ei !

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 133)