Keskustelut Tekniikka Husqvarna 353

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 133)
  • Husqvarna 353

    Elikkäs saha olisi Husku 353 ja tapahtui jotain ihmeellistä.Saha on aika vähän sahattu,mutta muutamia vuosia vanha toki.Ollut uudesta asti meillä ja kaikin puolin toiminut.Tänä talvena olen sahannut sillä vähän enemmän ja sitä säädettiinkin liikkeessä tässä äskettäin ja pitäisi olla säädöissään.

    Nyt kun olin metsässä niin siitä katkesi sahatessa käynnistysnaru ja naru ei omasta mielestä tarttunut mihinkään.Kone kävi hetken ja huomasin että jotain tapahtui ja sammutin sen.Sitten siihen laitettiin uusi naru ja jousi kun oli senkin katkaissut siinä samalla.Sen jälkeen sitä ei ole käytetty ja nyt aloin nykimään käyntiin sitä ja ei oikeen halunnut käynnistyä.Sitten NAPS ja kone jumiin!!

    Asiaa tutkittiin ja imupuolelta oli napannut männänrengas kiinni.Ja huoltomiehen mukaan bensa on ollut epäkelpoa kun muuten tuollaista ei tapahdu.Olen tehnyt siihen 98 ja 2 % ja Huskun omasta synteettisestä öljystä.Hän oli sitä mieltä että bensa pitäisi olla ehdottomasti 2,5 % tai tulee hankaluuksia.Aika vähillä vaurioilla se saatiin kuitenkin taas periaatteessa toimimaan ja kai sillä pitää koittaa sahata ja katsoa mitä se tekee.

    Ja ei nyt aleta kinasteleen siitä puolesta prosentista vaan kysymys kuuluukin,että osaako joku sanoa olisiko tällä narun katkeamisella ja jumittumisella kenties joku yhteys?

  • Lenkopetäjä

    Päästövaatimusten vuoksi on tullu jo m-tronic tilhille ja autotune husselle.olikohan niin että yli 50kuutioiset saa vielä tuprutella enempi.empä tiiä onko ihan ok

    petep

    Ja saha on kuulemma kunnossa siis tämä 353 joka alkoi hyytymään asennossa kuin asennossa. Kysyin että mikä oli vika ja ylläri ylläri perushuoltoa siihen budjettirajan lähelle   Kaasarin kalvot vaihdettu ja kuulemma pelaa…… Täällä on ollu monesti Jätkän toimesta juttua että kalvot vaihdetaan yleensä ihan turhaan. En ole hakenut sahaa vielä ja pahoin pelkään että ei tullut kuntoon. Tulpan ne vaihtaa kysymättä että saadaan laskua jne. ..

    Jätkä

    Pienessä koneessa saattaa olla montakin kohtaa, jotka temppuilevat. Jos kalvot ovat rikki, ne tietenkin pitää vaihtaa. En vaan ole koskaan nähnyt rikkoutunutta kalvoa.

     

     

    petep

    No mitä varten niitä kalvoja on hyllyssä ja ollaan innolla vaihtamassa? Venyykö kalvot ja kun ei muuta keksitä niin vaihdetaan ?

    arto arto

    Kyllä ne kalvot venyy menevät kuprulle. Lukasin vikasi aikoinaan. mutta jos olisin heittänyt kyseisen vaihdetavan jutun olisi tullut mahtavat haukut ketjuun.

    petep

    Lupaan kertoa ensi viikolla pelaako vai ei 😀

    Jätkä

    Jos kalvo ei veny ja jousta, se ei toimi. Ajatteleppa pumppukalvoa, jossa ei siis  ole metallia. Siinä on kaksi läppäventtiiliä, jotka sulkeutuvat ja avautuvat reiän päällä kuin kämmen olisi naisen kalleimman päällä. keskellä kalvoa on ehjää tilaa, joka peittää pumppukammion, kalvo liikkuu ali- ja ylipaineen ansiosta kammiossa, jossa kalvon toisella puolella on bensiini ja toisella puolella nuo paineet, jotka tulevat kampikammiosta impulsseina samaan tahtiin  kuin mäntä liikkuu sylinterissä.

    Pumpun kapasiteetti on kymmenkertainen tarpeeseen nähden.

    Bensiini siirtyy pumpulta suodattimen läpi neulaventtiilille, jota hento jousi painaa reiän suulle. neulan ohitettuaan bensiini tulee säätökammioon, jonka päällä on säätökalvo, joka on erittäin herkkäliikkeinen. Siinä on metallinasta, joka painaa keinuvivun kautta neulaventtiiliä, jolloin se aukeaa ja lisää bensaa tulee kammioon.

    Yksi tärkeähkö huoltotoimenpide on todeta neulan tiiveys painemittarilla ja mitata keinuvivun oikea korkeus.

    Säätökammiosta bensiini jatkaa matkaansa kohti kaasuttimen kurkkua ja mahdollisia läppiä.

    Kalvot ovat siis herkkätoimisia, mutta täysin järkeenkäyviä, jos tutkii kaasuttimen toimintaa.

    Kalvosarja maksaa korjaamolle ehkä 1 €uron. Siitä voi nylkeä kympin-pari, mutta ennenkaikkea voi kaasarin huoltotyöstä laskuttaa helposti vaikka tunnin tai jopa enemmän, joten siitä työstä voi laskuttaa 100 – 200 €/ asiakas. ja kulut vovat olemattoman pienet.

    Joissakin paikoissa (esim minun entisessä työpaikassa) on peitelevyt, joilla voi tukkia kurkun ja pakoaukon ja nipan kautta pumpata moottoriin ylipaineen, sekä seurata sitä, kuinka nopeasti paine laskee. Sille on ohjearvot.

    petep. Ajatteleppa ite`: jos joku haluaa työntää sinulle varttitunnin työstä ja parin euron osista jopa kaksisataa, niin kieltäytyisitkö?

    Meillä alkoi keittiön hana vuotaa. Kutsuin vanhan putkiliikkeen omistajan käymään sen puitteissa ja olin varautunut uuden hanan asennukseen. Hana on tunnettua merkkiä ja siinä on myös tiskikoneen liitäntä, laitettu noin 15 vuotta sitten. No ukko tuli Hiacen kanssa pihaan – autossa ainakin tonni työkaluja ja tarvikkeita. Hanojakin monenlaisia. Hänpä purki hanan, vaihtoi sinne tiivisteet, juotti jotain messingillä auton takaluukun kynnyksellä ja kokosi hanan. Tuli tosi hyvä ja lasku oli kaksikymppiä, kun ne tiivisteet ja niihin kuuluva tahna oli niin kalliit.

    Jos asentaja olisi tullut toisesta putkiliikkeestä, niin todennäköisesti hana olisi mennyt uusiksi = muutama satku. Ja työ / matkakulut myös muutaman satkun – usein sieltä lähtee liikkeelle kaksi asentajaa samaan hommaan. Lasku olisi ollut varmasti yli 500 €, jopa reippaastikin…

    Lenkopetäjä

    Ja pitkään ku saha seisoo nii kovettuu kalvot.pienkonepensa ehkäsee sitä ongelmaa

    petep

    Sahalla on ikää jo aika lailla ja kalvot on ihan alkuperäiset. Jos vika poistuu kalvojen vaihdolla maksan laskun ilomielin  Sitä en oikein hyväksy että mennään vaihtamaan tulppa tuossa kohtaa jolla ei varmaan ole asian kanssa mitään tekemistä . Ja auta armias jos vika ei korjaannu niin pahoitan mieleni totaalisesti.

    Jätkä

    On melko luonnollista, että korjaamolla asentaja, joka kyllä tiedostaa, että hänen satasen tuntiveloitus on tosisuolainen,  avattuaan sytytystulpan heittää sen roskiin. Avattuaan kaasuttimen – heittää kalvot ja tiivisteet roskiin, puhdistaessaan kaasuttimen heittää neulaventtiilin roskiin, vaihtaa kaasuttimen kurkun tiivisteet jne.

    Osien hinta ei siinä remontissa paljoa tunnu, eikä uusien TIIVISTEIDEN takia tarvitse murehtia mahdollisia vuotoja.

    Olen kuitenkin henkilökohtaisesti avannut sahoissa olevia kaasuttimia satoja. Yhteenkään en ole vaihtanut kalvoja Takaan sen! Koskaan ei ole kalvoissa ollut mitään sellaista, joka olisi ollut vika. (Pois suljettuna säätökalvon nasta, joka on joskus ollut kulunut jopa pois)

    Koittakaa nyt ymmärtää, että esim pumppukalvo pumppaa tosi huonosti, jos se on suora ja kireä. Jos se on ”kuprulla”, se tekee pumppausliikettä paljon enemmän ja nuo painevaihtelut hetkuttavat sitä tarpeen mukaan.

    Kaasuttimessa olevat epäpuhtaudet ja neulaventtiilin vuoto ovat ne viat väärien säätöjen lisäksi, tietenkin bensaletkut ja tankkiventtiili ovat  murtuneen kurkun lisäksi joskus vikoja.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 133)