Keskustelut Tekniikka Husqvarna 353

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 133)
  • Husqvarna 353

    Elikkäs saha olisi Husku 353 ja tapahtui jotain ihmeellistä.Saha on aika vähän sahattu,mutta muutamia vuosia vanha toki.Ollut uudesta asti meillä ja kaikin puolin toiminut.Tänä talvena olen sahannut sillä vähän enemmän ja sitä säädettiinkin liikkeessä tässä äskettäin ja pitäisi olla säädöissään.

    Nyt kun olin metsässä niin siitä katkesi sahatessa käynnistysnaru ja naru ei omasta mielestä tarttunut mihinkään.Kone kävi hetken ja huomasin että jotain tapahtui ja sammutin sen.Sitten siihen laitettiin uusi naru ja jousi kun oli senkin katkaissut siinä samalla.Sen jälkeen sitä ei ole käytetty ja nyt aloin nykimään käyntiin sitä ja ei oikeen halunnut käynnistyä.Sitten NAPS ja kone jumiin!!

    Asiaa tutkittiin ja imupuolelta oli napannut männänrengas kiinni.Ja huoltomiehen mukaan bensa on ollut epäkelpoa kun muuten tuollaista ei tapahdu.Olen tehnyt siihen 98 ja 2 % ja Huskun omasta synteettisestä öljystä.Hän oli sitä mieltä että bensa pitäisi olla ehdottomasti 2,5 % tai tulee hankaluuksia.Aika vähillä vaurioilla se saatiin kuitenkin taas periaatteessa toimimaan ja kai sillä pitää koittaa sahata ja katsoa mitä se tekee.

    Ja ei nyt aleta kinasteleen siitä puolesta prosentista vaan kysymys kuuluukin,että osaako joku sanoa olisiko tällä narun katkeamisella ja jumittumisella kenties joku yhteys?

  • Metsuri motokuski

    Totta kertoilet. Ilman muuta eniten karstoittumista aiheutaa liian rikkaalla ajaminen. Kirjoitin asian huonosti. Itse huomasin että moottorisahoista tuo liian suurella öljymäärällä karsoitti myös erityisen paljon. Mitä pienempi moottori sitä herkempi se on seossuhteelle.

    Mutta siinä Arto totesi minusta väärin että huono 2 – tahtiöljy korvautuu sillä että ajetaan rikkaamalla seoksella kuten hän oli tehnyt Tebskan öljyjen kanssa. Sillä ainakin karstoistetaan kone takuulla. Muutenhan Arto on ammattilainen ”henkeen ja vereen”.

    Metsuri motokuski

    Eihän se Hussekaan sitä öljyä valmista. Tyypillinen myyntikikka ja sillä saadaan muun öljyn käyttäjät koneensa tukkoon. Muistaakseni tilhissä on sama komentti ja he jopa suosittelevat vain tilhin öljyä. Toissa kesänä päästettiin lähes 20 litraa Tebskan öljyä raivureilla ja hyvin pelitti. Tosin kyllä Tilhin 5 litran 2- tahtiöljy tais olla vielä vähän edullisempaa. Mutta eihän tuossa isoista rahoista ole loppujen lopuksi kiinni.

    petep

    Ja nyt on ilmennyt sellainen ominaisuus,että teräketjuöljyä tulee todellakin tarpeeksi.Säädin öljypumppua pienemmälle ja ja öljyn määrä kyllä väheni.Sahassa on ollut kyllä aina se ominaisuus että sahauksen jälkeen öljyä on valunut sahan alle pikkuisen.Ja nyt pähkäilin että onkohan tuossa aina vuotanut se öljympumppu kenties.
    Vai olisiko sillä väliä mitä öljyä käytetään ? Aina on ollut oikeaa teräketuöljyä ja nyt on Hakkuri-merkkistä joka on notkeaa kyllä pakkasillakin.Ja tietenkin tääkin menee niin että toi öljy on just semmoista millä särkee sahan …

    Nimetön

    Aina käytön jälkeen sahan alle tulee pieni öljyläikkä, teräketju öljyä valuu ketjusta, laipan urasta, laipan sisältä, öljyputkesta mikä johtaa öljyn laippaan, jne.

    petep

    Nyt on sahattu pari päivää sen jälkeen kuin säädin öljypumppua pienemmälle.Ja ihan tyhmempikin eli siis minä näen että öljyä tulee vähemmän.Mielestäni öljyä tulee riittävästi eikä ole enään sahaamisen jälkeen niin isoa läikkää sahan alla.

    Koiramies Koiramies

    Tuolla sivulla 31 ” Husqvarna 345” on jotain juttua noista korkin irtoamisista. Tuo 353 on kait samaa sarjaa tuon 345 kanssa?

    petep

    Onkohan kukaan muu saanut tässä mallissa sahatessa teräkerjuöljyn täyttökorkkia auki. Itsellä on käynyt historian aikana kaksi kertaa moinen tapahtuma.

    petep

    Okei! Näyttää joku muukin onnistuneen aukaisemaan korkin sahatessa. Ja itsellä on sellanen meisselillä aukaistavaa mallia se korkki. Yleensä se on niin tiukalla että ei lähdekään auki muuta kuin työkalulla.Ilmeisesti siihen vaan voi sahatessa oksa tai joku muu osua huonolla tuurilla ja korkki on auki. Ja ei olisi huono ”ominaisuus” olla vanhemmissakin sahoissa se ”ikkuna” mistä näkee polttoaineen määrän.

    Jätkä pätkät

    Jos HVA:n korkki pyrkii aukeilemaan sahauksen aikana, niin se on liian löyhästi kiinni.
    Ainakaan vähän vanhempien sahojen korkeissa ei ollut pehmeää tiivistettä lainkaan, vaan se meni kova kovaa vasten ja kaskummaa: – Kun tankin täytti ja pisti sahan ”puhtaalle pöydälle”, tarkkaan katsottuna korkki vuoti bensaa!
    Korkissa oli paikat joko tulppa-avaimelle, taikka laipanmutterin avaimelle – ja ne piti kiristää avaimella. Ei auennut itsekseen, eikä vuotanut!
    Viimeksi ostamissani Huskuissa oli korkin vieressä tarra, jossa maininta: 2,5 %.
    Olemme käyttäneet Huskun, Stihlin, Jonseredin, Partnerin ja öljynvalmistajien eri merkein varustettuja öljyjä. Kiinnileikkautumiset ovat tapahtuneet AINA imupuolen vuodosta. (Metsurilla kestää käytetyssä sahassa käyttää 4-tahtibensaa 1,5 tankillista ennen kiinnileipomista. On turhaa vänkäämistä 1/2 % :n heitoista annostelussa.
    Kunnon sahaajalla ei kone karstoitu, jos käyttää kunnon öljyä. Myös risiiniöljy voitelee todella hyvin.

    petep

    Nojooo. Ei sitä bensakorkkia varmaan saa sahaamalla auki . Mutta teräketjuöljyn korkki on aika herkässä paikassa 😀

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 133)