Keskustelut Tekniikka Husqvarna 445 ei toimi

  • Tämä aihe sisältää 74 vastausta, 13 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4 vuotta sitten AvatarPekmon toimesta.
Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 74)
  • Husqvarna 445 ei toimi

    Onko jollain kokemusta miksi saha puutuu, ei ota kierroksia. Kerron alusta mitä olen tehnyt. Vika alkoi kun vaihdoin kaasarin kalvot, koska saha sammui kesken pinoamisen ja tyhjäkäynti oli epätasaista. tässä yhteydessä tuli nykyinen vika, eli kun saha lämpenee yläkierrokset pätkii ja sahaa kääntämällä käynti muuttuu. siis purin nyt useamman kerran sahan ja epäilen että imukaula on rikki jotenkin ettei sitä huomaa. tms. Vaihdoin pensaletkut ja suodattimen . Onko jollain ollut vastaavaa , epäilen että imukaula on aika kallis joten ei huvita kokeila onko siinä se vika. Tällä on sahattu ehkä 100 mottia yhteensä eli ei mikään vanha se puolesta, mutta ikää on 5 vuotta.

    Sitten lopuksi voisi kertoa onko olemassa jokin saha jota ei tarvitse korjata yhtenään, tässä kun on ollut muutakin harmia.

    Kiitos kaikille etukäteen.

  • Jätkä

    Pavekka:”Nuo ammattisaha jutut on ihan paskaa. Ei kannata ostaa ellei tarvi. Niissä on vain maksimaalinen suorituskyky. Ei polttopuusahuri tai isäntä semmosia tarvi. Isännille isäntä saha. Sitä varten ne on suuniteltu. Lisäksi kunnolliset ammattisahat on kaikki tietokone ohjattuja. Kalliita korjata.

    Sama juttu metallirungoissa eli paskapuheita. Muovirunko on hyvä jos osaa sahaa käyttää eli käytännössä terottaa ketjua.”

    Todellista tietämättömyyttä, mutta jokainen taaplaa tyylillään. Meillä on tullut vastaan noita ”usäntälinjan” sahoja lähinnä aikuisille tarkoitetuilla hakkuutekniikka – ja hirrenveistokursseilla.

    Laitteet ovat olleet lähes poikkeuksetta Huskun tekeleitä. On tullut Kampikempuravikoja, jopa katkeamisia, kiinileipomuksia, runkovikoja (muovi) jne. Ja poikkeuksetta sahat ovat olleet uudenkarheita ja ihan oikeissa säädöissä, eli ei liian laihalla.

    Kyseessä on ollut poikkeuksetta ns. rinnakkaismalli, joka on tehty ihan hyvän ammattilaismallin menestyksen siivittämänä.  Ne erotti aikoinaan helposti numeroinnin perusteella, eli esim menestysmallit  444, 254, 162 jne oli isännälle tarjolla  nimeroilla 44, 55, 62 jne.

    Noissa kahden numeron sahoissa ei ollut ammattisahasta muuta kuin päällikoppa, joka sekin vaihtui jossain välissä valkoiseksi. (Ylioppilasmalli)

    HVA 346 – sahan mäntä/ sylinteripaketin hinta oli kolminkertainen verrattua ”saman sahan isäntäversioon”. Jo se yksin selitti uusien sahojen hintaeron.

    Kyllähän pässimpikin tajuaa, kun kaupassa on kaksi ”samanlaita laatusahaa” joista toinen maksaa kaksi kertaa enemmän, vaikka siinä on paperien mukaan vain 0,2 kilowattia enemmän tehoa ja painoa  0,3 kg vähemmän, että kyllä sahassa on muutakin.  Miksi ammattimetsurit sahaavat niillä kalliimmilla versioilla – ovatko he tyhmiä? EIVÄT, vaan he ovat jo kokeilleet karvalakkiversiota ja todenneet sen sudeksi.

     

    Nimetön

    Yks mahdollisuus voi olla säätökammion porauksen proput falskaa Niistä ei saa  kuplia kun puhaltaa paineilmaa seosruuvien rei istä. Aasian laatua.

    Metsänmies

    Jätkä on oikeassa vertailussa ammattisaha/isäntälinjansaha. Jos pelkkä pörinä riittää, kannattaa ostaa halvin mahdollinen versio. Mutta jos tuolla vehkeellä aiotaan tehdä töitä, suosittelen kerralla ammattimallia. Hinta vähän kirpaisee, mutta on harmitonta iloa. Kestää ammattilaisellakin jo muutaman vuoden ja harrastelijalla loppuu puut ennen kuin saha. Tietysti myös ammattimalli vaatii oikean käyttötavan ja pakolliset huollot,(tulppa, ilmanpuhdistin, bensansuodin, puhdistelu koppien sisältä jne.)

    Metsänmies

    Pekmon:” epäilen ettei nykysaha ole ollut liian rikkaalla kun sitä ei pitäisi edes säätää, kun ne ruuvit on silleen oman muotoiset.”… Ne ruuvit ovat tuosta kannan muodostaan huolimatta säätöä varten.Tehdassäädöt ovat vain aloitusta varten, muutaman sahauspäivän jälkeen ne pitäisi säätää kohdalleen ja aina tarpeen mukaan. Muoto on sen vuoksi poikkeava, että käytäisiin säädättämässä korjaamolla, tai ostatetaan erikseen siihen sopiva työkalu. Jos olet sahannut perussäädöillä viisi vuotta, ja  et ole seosöljynä käyttänyt täyssynteettistä ,vaan halvempaa  öljyä, uskon, että äänenvaimennin on pikeentynyt tukkoon. Jos äänenvaimentimessa on vielä kipinäsuoja, se lisää vielä tuota tukkeentumista. Kannattaa siis irroittaa äänenvaimennin ja polttaa se jollain punahehkuiseksi. Kun on pitänä punaisena tarpeeksi pitkään(ei kuitenkaan sulattaa kannata), piki palaa seinämistä ja kollistelee sitten kaiken jäljelle jääneen irtomoskan ulos . Kipinäverkkoa ei tarvitse laittaa takaisin, on turha laite. Jätkä kertoo kohta oikean tavan säätää kaasutin, on siinä meistä etevin.

    MaalaisSeppo

    Vaikea uskoa, että 100 motin sahauksen jälkeen äänenvaimennin olisi tukossa. Sahan kääntäminenkin vaikuttaa aloittajan mukaan käyntiin. Tuskin siis vika pakopuolella.

    Metsänmies

    Omalle kohdalle on sattunut kaksi eri tapausta, että lähes uusi saha on karstottunut. Husqvarna rs52 kolme viikkoa sahattu, oikeat seosbensat ja suuttimet kohdallaan. Karstottui niin pahasti, että jumi männänrenkaat. Myös pakoputki oli tukossa. Vika sytytyksessä,löi kipinän liian myöhään. Takuu vaihtoi virtalaitteet  sylinterin ja männän. Toimi sen jälkeen moitteettomasti. Stihl 450 noin neljä viikkoa sahattu .Veto loppui, vaihdettiin virtalaitteet ja kaasutin. Ei korjaantunut. Poltettiin vielä pakoputki,  karstaa lähti kunnolla ja vika katosi. Syytä ei keksitty, mikä karstoitti.

    Jätkä

    Stefat vaukuttavat käyntiin – nimenomaa tyhjäkäyntiin. Sahan kallistelu paljastaa sen = kaatoasennossa sammuu – jotkut väittävät, että kytkimen puoleinen stefa vuotaa – mene ja tiedä. Jos on käynnistin alaspäin – sammuu = vauhtipyörän alla oleva vuotaa?  Jos stefahommiin alkaa, niin ne kannattaa vaihtaa molemmat, eivät ole kalliita ja kerralla kunnolliset!

    Jos koneella on vähäistä käyttöä ja harvoin, kannattaa aivan varmasti käyttää valmisbensaa – Se ei liuota muovi / kumiosia samaa tahtia kuin mittaribensa. jatkuvassa ammattikäytössä nuokin osat kestävät sahan loppuun asti, ei huolta.  Oppilaitoskäytössä kolme vuotta aivan hyvin kestää ja siellä käyttö on hieman sekulia, koska sahoilla on myös pitkiä käyttöpausseja. Jos saha ”ei toimi valmisbensalla” – on syytä vaihtaa joko sahaa, tai käyttäjää.

    Mutta jos käytätte jonkin asteista puhtautta polttoaineen kanssa lutratessanne ja riittävän hyvälaatuista kaksitahtiöljyä, niin sen osaston remonteiksi riittää imupään vaihto silloin tällöin ja ilmansuodattimen puhdistelu.

    Kaasutinta ei tarvitse avata, jos sen neulaventtiili pitää paineen ohjeen mukaan. Kalvojen rassaamisesta ei ole muuta kuin harmia, kun ei ymmärretä, miten ne kuuluu olla.

    Opetuslasten kanssa olen purkanut ja kasannut ainakin 200 kaasutinta, kaikki on pelannut kokoamisen jälkeen ainakin yhtä hyvin kuin ennen purkamista. Ensimmäisen kalvokaasuttimen purkasin ja kokosin ainakin 20 kertaa, ei tullut kuntoon . Mutta sitten tutkin räjäytyskuvan tarkkaan ja purin vielä kerran kuvaa katsoen. Oli perhana tiiviste väärässä asemassa. Kokosin kuvan mukaan ja siitä tuli hyvä. Ikää oli silloin 13 – 14 vuotta.

    Nykyään voin putsata ongelmakaasuttimenkin ultraäänipesurilla, jos sellaisen tarve alkaa epäilyttää. Pesun jälkeen sen voin kuivatella infrapunakuivaimella, joka on todella hellävarainen.

    Uskomaton tekovika oli yhden Jonssin kaasuttimessa: Impulssikanavan reikää ei ollut koko kaasuttimessa. Porasin sen siihen, missä sen paikka oli ja taas pörräsi.

    Metsänmies

    Pavekka puhuu vain omista kokemuksistaan tuossa pakoputkiasiassa. En ole ainoa, jolta putki on tukkeutunut, ja luulen, että olen oppinut reiluun neljäänkymmeneen vuoteen oikeat sahan käyttötavat. Ammattisaha on ammattisaha , kevytversiot ovat nuukia  varten.

    Pavekka

    Jälleen väärin. Putki menee tukkoon ainoastaan käyttövirheestä. Yleensä liiasta öljystä. Jos näin kavereillakin niin neljäkymmentä vuotta vanhat tavat syytä tuoda nykypäivään.

    Samoin käsitys ammattisahasta. Suuri tai suurin osa työkseen sahaavista sahaa ns. kevytversioilla.

    Metsänmies

    Pavekka on Pavekka ja Pavekka tietää minkä Pavekka tietää. Aikoinaan tuo karstottuminen oli yleinen ongelma. On totta, että täyssynteetisellä tuo ongelma on hävinnyt. Tässä ammatti-/kevutsahamielipiteessä pysyn vankasti Jätkän rinnalla

     

     

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 74)