Keskustelut Tekniikka Husqvarna 445 ei toimi

  • Tämä aihe sisältää 74 vastausta, 13 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4 vuotta sitten AvatarPekmon toimesta.
Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 74)
  • Husqvarna 445 ei toimi

    Onko jollain kokemusta miksi saha puutuu, ei ota kierroksia. Kerron alusta mitä olen tehnyt. Vika alkoi kun vaihdoin kaasarin kalvot, koska saha sammui kesken pinoamisen ja tyhjäkäynti oli epätasaista. tässä yhteydessä tuli nykyinen vika, eli kun saha lämpenee yläkierrokset pätkii ja sahaa kääntämällä käynti muuttuu. siis purin nyt useamman kerran sahan ja epäilen että imukaula on rikki jotenkin ettei sitä huomaa. tms. Vaihdoin pensaletkut ja suodattimen . Onko jollain ollut vastaavaa , epäilen että imukaula on aika kallis joten ei huvita kokeila onko siinä se vika. Tällä on sahattu ehkä 100 mottia yhteensä eli ei mikään vanha se puolesta, mutta ikää on 5 vuotta.

    Sitten lopuksi voisi kertoa onko olemassa jokin saha jota ei tarvitse korjata yhtenään, tässä kun on ollut muutakin harmia.

    Kiitos kaikille etukäteen.

  • Jätkä

    Kun akseli on suht ohut, ja esim ketju ottaa takapotkun vetorattaan ollessa ulommaisena, on jo nykäisy niin kova, että aleksi saattaa vääntyä. Kuitenkin se, mikä tuli maahantuojan korjaamolla vastaan, oli ketjujarrun pysäyttämä pyöriminen, jonka voimalla vauhtipyörä oli nitkauttanut aleksin vastapainot hieman eri linjaan.  heitto oli, kun akseli oli päistään kohdistettu tarkistuspenkin kärkien väliin, todella silmin nähtävissä. Siitä vaan vasara käteen ja napauttelemaan. Kyllä minäkin olisin ehkä laittanut pikku nöölin micillä siihen saumaan.

    Kun me täällä tehtiin pieniin yksipyttyisiin koneisiin kampiakseliremontteja, joissa purettiin koko aleksi, niin kasausvaiheessa hitsattiin hiukan kiinni saumoja. Mestarina oli vanha kisakoneiden tekijä, joka tiesi, mitä niihin oli varaa tehdä.

    metsänkasvattaja

    saakohan  saha   bensaa  kunnolla   tulppa  kannattaa  katsoa  nykimisen  välissä  jos   on  märän  näköinen  niin  vika   ei  ole  bensapuolella  mahtaisko   jossain  johdossa olla  runkokosketus

    Jätkä

    Tankkiventtiilin pitää päästää ilmaa ja jopa bensaa ulos silloin, kun paine käy liian suureksi. Tankkiventtiilin voi koeponnistaa irroittamalla bensaletkun kaasuttimesta ja painamalla ssitä tankkiin ilmaa pumpulla tai vaikka kompuralla. Pitäisi tulla ilmaa tai bensaa , kun pumppaa.

    Jätkä

    No eihän kampiakselia kannata mennä vaihtamaan, ellei ole varma, että vika on siinä. JOS on epäilys akselin kiertymisestä, niin: Ketju hieman löyhälle, sitten otetaan tulppa irti, että pyörii ilman vastusta sitten narusta vedetään suht. rauhallisesti. JOS ketju kiristyy js löyhtyy joka kierroksella, on akselissa heittoa! Sen voi tuntea käteenkin, kun pitää sormin ketjua hieman nostettuna laipalta = löysät pois.

    Täällä on jokunen, joka ei ikinä usko tuota, (Ei käsitä), mutta se on vain hänen häpeänsä.

    Pavekka

    Kulunut ketjupyörä voi tehdä samaa. En muista ainuttakaan kampiakseli kieroa moottorisahaa. Eli jos on niin hyvin harvinaista. Kaikissa sahoissa on bensatankissa alipaine venttiili mutta harvoissa ylipaine. Eli jos bensaletkusta laittaa painetta tankkiin joku lentää. Jos se on huohotin niin siinä onkin etsimistä ellei satu näkemään minne laskeutui. Huohotin vikoja on mutta yleensä ne vikaantuu valuttamalla bensaa ulos sahaa käännellessä. Harvemmin tukkeutumalla. Huohotin siis päästää ilmaa tankkiin kaasuttimen pumppaaman bensan tilalle. Muuten saha ei toimi. Tankki korkin avaaminen auttaa jos on tukos.

    Jätkä

    EDIT Oletko koskaan sahannnut ihan oikeasti metsässä moottorisahalla talvella? Kun saha lämpiää ja seisoo tietyssä asennossa, tulee tankkiventtiilistä bensaa ulos. pakkaskelissä se sulattaa hieman siinä olevaa lunta ja sitten se jäätyy tukkoon.

    Joissakin sahoissa tuo venttiili oli kaasutinkotelossa ja seisoessaan kasteli ilmanputsaria, joten lämpimänä sai nyhtää jonkin verran, ennenkuin lähti käyntiin, kun sai aluksi hieeman liikaa bensaa.

    Yhden maahantuojan huoltokoulutuksen jälkeen kokeilin koulun Jonssit (raketit) läpi ja noin kahdessa kymmenestä Jonssista kytkimenakseli vemppasi. Ei silti, kyllä ne toimi, mutta jokainen vähänkään älykkäämpi käsittäisi, että sellainen kone ei ole pitkäikäinen.

    Minulla kävi ruohonleikkurin terä kiveen ja kone pysähtyi. Sain sen irti ja tarkistelin, ei mitään vahinkoa – mutta kun nappasin koneen käyntiin, täristi niin pirusti. – Akseli kiertynyt!

    EDIT

    Pavekka

    Tankkiventtiilin ei kuulu vuotaa bensaa ulkopuolelle. Eikä aina ilmaakaan. Sen primääri tehtävä on vuotaa ilmaa sisäpuolelle. Eikä ne kyllä mitään ilmanputsareitakaan kastele.

    Ruohonleikkurin akseli ei kierry kiveen ajettaessa eli ei se mitenkään jengalle mene. Ihan vaan vinoon.

    Jätkä

    Pavekka. Et ole ilmeisen selvästikkään ikinä tehnyt mitään tuollaisille pienkoneille. Muuten noin älyttömät mielipiteet eivät olisi mahdollisia.

    Idioottikin varmasti tajuaa, että akseli, joka on koottu palasista ja toisessa päässä on suht. raskas vauhtipyörä ja jossa on vain kaksi runkolaakeria, on vaaran vyöhykkeellä, kun toisessa päässä oleva puolen metrin terä pysähtyy laakista, eikä teränkiinnitys anna periksi yhtään.

    Hyvässä lykyssä tuo pätkistä koottu akseli nitkahtaa vain sen verran, että jos se pantaisiin sorviin, niin vasta siinä Idioottikin näkisi siinä olevan heittoa. Sellaisella akselilla koneella on vielä mahdollisuus käydä, mutta tasapainoitus on niin paljon mennyt, että koko laite hajoaa kokolailla äkkiä, jos käyttöä vain jatketaan. Myös teränakselin asento muuttuu sen verran, että terä vemputtaa. Kuitenkaan kolme senttiä paksu akseli ei väänny vinoon.

    Kyllä nuo Savolaiset ovat hidasälyisiä!

    Ainakaan ei kannata viedä mitään konetta Pavekan huollettavaksi / korjattavaksi, hän vain särkee loputkin.

    Pavekka

    Leikkurin akselit on yhtä puuta, eikä niissä ole runkolaakereita. Lisäksi teräkiinnityksissä on yleensä sulaketoiminto. En ihan ymmärtänyt tuota teränasento juttua mutta akselin paksuudet on yleensä 22 tai tuuma ja molemmat vääntyy helposti vinoon kiveen tms. ajettaessa mutta kumpikaan ei kierry.

    Jätkä

    Minun leikkurissani on kampiakseli, jossa on aivan varmasti ”petilaakerit”. Tosin olen nuo jo hylännyt ja ajelen traktorimallisella koneella, jossa on terät akseloitu tumpeilla, joita kiilahihnat pyörittävät. Kaikki leikkurit eivät ole samanlaisia.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 74)