Keskustelut Tekniikka Järeämpiä koneita metsiin!

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 89)
  • Järeämpiä koneita metsiin!

    Otsikon päätelmään tuli koneyrittäjien varapuheenjohtaja Timo Tolppa (/Metsäkonepalvelu) kommentoidessaan mahdollisesti yleistyvän jatkuvan kasvatuksen ja siitä seuraavien poiminta- ja pienaukkohakkuiden konetarpeita. Hän näki, että olisi kehitettävä jopa kokonaan uusia koneita ko hakkuutapoja varten.

    Koneyrittäjät ovat Tolpan mukaan valmiita vastaamaan haasteeseen , mutta ei ilmaiseksi. Poimintahakkuut työmuotona on lisättävä yrittäjien ”hinnastoon”. Taksaa ei kyseiselle työmuodolle ole ollut olemassa.

    Työn kausiluonteisuus (=korjuu vain talvella) , erikoiskoneet ja kuljettajien vaatima koulutus tulevat nostamaan poimintahakkuutaksan huomattavasti normaali harvennustaksaa korkeammalle. On jopa väläytetty suoraa tuntihinnoittelua , jolloin maksettaisi työstä aiheutuneiden todellisten kustannusten perusteella. Kantohintoihin tämä aiheuttaisi merkittäviä alentamispaineita.

    Monikohan todellisuudessa haluaa siirtyä kasvattamaan metsiään jatkuvapeitteisenä , jos palstalle ilmestyy valtava kone puita poimimaan ja sen tekemä työ maksaa maltaita ?

    PS.Prof. Lähdekin on todennut , että poimintahakkuisiin tarvitaan järeät laitteet……Aiheutuvista kustannuksista hän on kuitenkin ollut (viisaasti) vaiti.

  • 6 m3 6 m3

    Ei ollut Pessinen tuntemani metsuri, mutta samantapainen oli olemukseltaan.

    Caddy oikeassa tuossa työmenetelmässä. Tuo neljännesvuosisadan takainen muistelo on vain siltä ajalta kun kuormainten ulottuvuus ja ajokalusto ei ollut nykyisen mukainen.
    Silloin sitä siirtely työtä tuli enemmän.

    Iron Man Iron Man

    Ei tässä mitään uhota vaan kerrotaan niin kuin asiat on.
    Eikä sitä turhia riuhdota vaan nostetaan hyvällä tekniikalla.
    Cadillakin kannattaisi löysätä pipoa ennenkuin on liian myöhäistä.

    caddy777

    Vastauksesi oli NIIIIIN ennakkoarvattava, jotta! Kehukoon itsekutakin muut ei oma suu!

    Iron Man Iron Man

    Eläpäs motokuski hevostele,se on niin notta meitti kasaa myös tukit joten se siitä hujan hajan

    hemputtaja

    Ihan vain sivuhuomautuksena.

    Ei taida se koneiden järeys olla se autuaaksi tekevä. Kyllä noissa nykyisissä voima tuppaa riittämään.

    Nopeus ja ulottuvuus taitavat ratkaista. Nopeuskin voi olla nykyisin aika hyvä ja saattaa vastassa olla ihmisen kyvyt. Nopeudesta kun ei ole hauskuutta, jos ei pysy simmu ja käsi mukana.

    Tuo järeys on taidettu kokeilla. Olikohan 70-luvulla kun tehtiin muutama kuljetusjättiläinen. Ei tulos vastannut kokoa ja hintaa. Eivät olleet minikokoa ekat monitoimivehkeetkään. Taisivat olla suunnattuja ulkomaille, jossa on suuremmat puut.

    Ei se perustekniikka ole noista ajoista paljon muuttunut. Mitä nyt hienompia nippeleitä ja turbodieselit. Että epäilen järeyttämisen jo kokeillun.

    Kannatankin uutta ajattelua. Esim. maanpuolustuksen ja lähikuljetuksen voisi yhdistää. Rauhan aikana kranaatinheittimiä voisi käyttää tukkien ampumiseen suoraa lanssille.

    suorittava porras suorittava porras

    Koneiden järeytyminen(näyttää ulospäin) johtuu paljolti siitä , että koneita on varustettu leveämmillä renkailla ( 70-80 luvun 30cm leveistä 2000-luvun 70 cm leveisiin). Tämä on johtanut siihen , että rakenteita on jouduttu vahvistamaan ja siihen , että koneiden vaatima tila leveyssuunnassa on kasvanut lähes metrin. Perustekniikka on sama , mutta kantavuutta on lisätty ja maahan kohdistuvaa pintapainetta vähennetty rengaspintaa kasvattamalla ja pyöräpareja lisämällä. (ajokoneet ja jopa hakkuukoneet ovat 8-pyöräisiä). Kuljettajien taito – ja reaktiotaso on säilynyt kutakuinkin ennallaan tämän kehityksen pyörteissä.

    Tämä vaatimus koneiden kasvattamisesta jatkuvan kasvatuksen tarpeisiin on lähinnä vitsi , mutta Timo Tolppa toi asian kuitenkin esille , kertoakseen niistä haasteista, joihin poimintahakkuiden ja yläharvennusten mahdollinen lisääntyminen johtaa. Tähän astihan on ollut suuria vaikeuksia saada kaikkien metsänomistajien hyväksyntä normaalikokoisille koneillekin . Mikä onkaan tilanne , kun on turvautuminen työn vaatimustason kasvaessa vielä isompiin koneisiin? ..Ja kuka maksaa koko ruljanssin , jotta muutamia harvoja metsänoimistajia voidaan palvella heidän erityistoiveidensa mukaisesti ? Koneyrityksillä tähän ei ole varaa. Rahoituksen on löydyttävä muualta.

    Iron Man Iron Man

    No mites on motokuski kun olet kovin epäilevä niin onko sinusta miestä ottamaan tarjous vastaan.

    Iron Man Iron Man

    Pink cadillac uikutti työmaasuunnittelun perään,mutta kun on tarpeeksi voimoo niin mitään turhia suunnitteluita ei tarvita.
    Meitti vastaa ainaski 10 pink cadillakin kaltaista pehmeän leivän poikaa.

    Metsuri motokuski

    Niin jos minua tarkoitat niin jätän tarjouksesi tällä kertaa väliin. Kun noita ”pessisiä” ta ”iironmaneja” ei täällä ole töissä niin ei se auta vaikka siellä kotiperällä niitä tukkeja hartoillas kanteletkin. Täällä ne tukit ei paikallisten metsureiden voimin liiku mihinkään. Joten edelleen ne ovat siellä hujan hajan vaikka kuinka ryssän rohtoja popsit siellä kotipuolessa. Kiitos tarjouksesta kuitenkin. Olet hieno mies….

    Metsuri motokuski

    Tuo suorittava kirjoitteli noista koneiden painoista. Niinhän niissä on käynyt että painot ovat nousseet monestakin syystä. Syitä on mm. tuotoksen lisäämisen tavoite joka vaatii voimakkaamman hydrauliikan, kuormaimen ulottuman kasvaminen joka vaatii vahvemmat kuormaimet ja suuremman alustan, hakkuupäiden kokojen kasvaminen jolla pyritään lisäämään koneiden käytettävyyttä erilaisiin hakkuutyyppiehin. Ajokonepuolella sama on tapahtumassa kuormatilojen kokojen kasvun suhteen. Näille kaikille on yhteistä paremman tuoton saaminen yrittäjälle kun samalla taksat laskevat suhteessa hakattuun kuution määrään.

    Lienee kuitenkin oleellista se että maahan kohdistuva pintapainen ei ole noussut siinä suhteessa kuin koneen painot ovat kasvaneet. Johtuen noista mainituista pyörien lukumääristä, leveyksistä ja renkaiden muustakin kehityksestä.

    Tuossa on yksi linkki miten tuo metsäpuoli on kehittynyt 50 – vuoden aikana.

    Eiköhän kuitenkin nyt olla jo aika lähellä maksimipainoja kun koneiden siirtoautojen kantavuudet alkavat tulemaan vastaan. Taitaapi olla kohta niin että Ponssen uusimman 8-pyörä ergon kokonaispaino nesteillä alkaa olla jo monen lavetin kantavuuden ulottumattomissa.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 89)