Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 10,211 - 10,220 (kaikkiaan 10,637)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Perko

    ”Arvasin että Perko ei uskalla esittää laskelmaansa, kunhan härnäsin.”   En  nyt äkisti löytänyt  sitä  ”Annelin kaavaa” mutta   se on hyvä   jos kerran  olet niin päättänyt ja itsellesi kelpaavat.     Olen ne  omat  kaavatkin muutaman kertaan kirjoittanut, niin  miksi tuota  savolais-härnäystä  tohtori-ihminen   viitsii  suoltaa.  Lopetin  opetukset  – 95  niin joudutte hakemaan  muualta opettajat.   Monet ovat kieltäytyneet  laskennalla simuloinnin aukon ylivaimaisuuden   huumassa  jopa hylänneet rahan  kaupatessaan  myydessä tuotosta mukavalle  ostajalle.

    ”huijatuksi – jk-firmojen taholta.”   Yliopiston tutkimukset ja fysiikan- ja matematiikan lait eivät ole  Jk- firmoja .  En omista   hituakaan ulkopuolisissa  metsäalan  firmoista. Puuki  koita kestää , se on miulle sama millä  menetelmällä  harvennat!

    Kurki

    Turvemaiden osalta ollaan varmaankin hyvi lähellä aikaa, että niihin ei avohakkuita saa tehdä.

    Empä usko. Tämän tutkimuksen mukaan aukkohakkuista juuri niitä ilmastohyötyjä tuleekin, kun poistetaan nuo hakkuutähteiden (residue) päästöt, jotka nollataan muutenkin metsien hiilinieulua laskettaessa eivätkä kuulu tällaiseen maapäästötutkimukseen, sillä olisivat hiilinielujen kaksoislaskentaa. Tässä tutkimuksessa ojitetun ravinteikkaan metsän avohakkuualueen maapäästöt ovat samaa suuruusluokkaa kuin samanlaisen ojitetun vertailualueen päästöt tai jopa alemmat.

    Linkin Figure 8. / https://bg.copernicus.org/articles/16/3703/2019/

    Viime viikolla LUKEn Raisa Mäkipää ja kumppaneiden kirjoitus ottaa takaisn jk-suosituksesia ojitetuille turvemaille, että sen voisi korvata myös tasaikäiskasvatuksella ja tiheällä naveromätästyksellä aina uudistettaessa, jolloin myös pohjaveden taso pysyisi korkealla alkuvuodet naveroiden toimiessa ja sitten myöhemmin isompien puiden haihdutuksella, kun naverot alkavat sammaloitua. Olen tätä ehdottanut täällä jo monet kerrat jk-menetelmän korvaajaksi ja tuokin  linkin tutkimus tukisi sitä.

    En löydä enää tuota linkkiä Raisan& kumppaneiden kirjoitukseen.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Olisi todella hyvä, jos turvemaan avohakkuun jälkeen ei aina tarvitsekaan kunnostaa ojia yhtä syviksi kuin uudisojituksessa. Jos pohjaveden pinta nousee lähelle pintaa ja tehdään tilanteen korjaamiseksi uudet syvät ojat, saadaan taas suuria turpeen hajoamispäästöjä. Avohakkuu jälkeinen tilanne voi olla aivan omanlaisensa alueen kehityttyä turvekankaaksi, joka on jo ominaisuuksiltaan – ainakin alkuaankin ohutturpeisissa korvissa – enemmän kivennäismaan kaltainen (ohut multava kerros ja alla kivennäismaa).

    Metät kunnossa!

    Kyllä tämä alkaa nyt olemaan käsitelty. Suomessa on vapaus valita uskonto, metsänhoitotapa ja monta muuta asiaa. Yhteistä näkyy olevan se, että toiset perustavat ajatuksensa puhtaasti siihen, mikä nyt sattuu tuntumaan hyvältä ja toiset sitten taas pitkäjänteiseen ja vertaisarvioituun tutkimustietoon. Pääasia on ettei tätä jk-apostolien saarnaa ymmärretä minkään valtakunnan faktoihin perustuvaksi. Oma lehmä ojassa toimivat professorit pitäisi saattaa vastuuseen kirjoituksistaan. Tiede kokonaisuudessaan kärsii inflaation tuon porukan toiminnan takia. Perko ja Joo voi palata asiaan kunhan on tuloksesta ja taseesta riittävän pitkät todelliset arvot. Veikkaan, että jää esim. kasvu em. alle 6 m3/ha tasolle…No, mitäs tämä mulle kuuluu kun tähdätään vähintään tasoon 8 – 12 m3/ha/a. Hakataan kestävästi se mitä jk tuottaisi ja metsän tasearvo silti kasvaa (lisäksi mm. hiilivarasto) – inflaatio toki huomioiden!

    MJO

    Viimeisimmän tiedon perusteella  hehtaarin oikaistu tulos on; mukana ostot, korkomenojen, lannoitusten  ja  verojen jälkeen 5 % korolla  –  19 550 €  MIINUKSELLA!

    Rahaa tulee tilille, mutta silti 20 kiloa tappiolla?

    Metsänkasvatus on outo sijoitusmuoto. Siinä nähtävästi voi hävitä moninkertaisesti sijoitetun rahamäärän. Kaikissa muissa voi hävitä vain sijoitetun pääoman.

    Perko

    Metsämaasta  on joutunut maksamaan  pinta-alaveroa ja kun on velaksi ostanut  pankin korot  lopuksi  myynnistä  kolmannen osan verona siihen päälle ne muut ostokset niin laskua on kertynyt.   Sijoitukset ottanut velan  sekin on sijoitus,  ostanut  puuta ja maata  korko niin niistä syntyy  tappio!  Pinta-alaveronaikaan  ei voinut tehdä tulovähennyksiä  velankorotkin  oli toisesta jostain tulosta maksettava,  Nalle W  sanoo pinta-alaveron olevan maailman paras, se kusettaa  metsäläisiä eniten ja pakottaa plantaasin puut  liikkeelle.  Lipponen pani paremmaksi korotti % ja lisäsi entisen päälle pääomaveron!    Hölmöläiset  selittää, tarvitaan  koko tilan tuotto  jotta  pystyy 1, 5 % aukon alaa rahoittamaan. Näin on!

    Visakallo Visakallo

    Minun ymmärtääkseni kasvatustavalla ei pitäisi juurikaan olla eroa itse metsän hankinnan kustannuksiin. Ostoveloista juoksee korko ja lyhennykset joka tapauksessa, tai perintö- ja lahjaverot on maksettava. Pinta-alaveron aikaan minua auttoi merkittävästi erityisesti aktiivisesti hoidettuja metsätiloja palvellut uudistamisvähennys ja taimikoiden määräaikainen verovapaus. Nyrkkisääntönä oli silloin, että aukko vuodessa piti verottajan loitolla. Nyt myyntiveroaikana vastaavaa tehtävää tekee metsätiloja ostettaessa syntyvä metsävähennys sekä kulujen suora vähennysoikeus. Lainapuolella taasen minua silloin auttoi valtion siihen aikaan myöntämät korkotukilainat.

    Milloin Perko ehdit avata laskukaavasi ja kertoa, miten paljon tulokseen olisi vaikuttanut, jos ko. alue olisi alusta asti kasvatettu ja hakattu jk-menetelmällä? Olen pyrkinyt olemaan hyvin avoin, joten olisi toki kohtuullista, että Perkokin tulisi tässä asiassa hieman vastaan.

    Jovain

    Niin se näyttää menevän, parhaita jk asiantuntijoita ovat jk asiantuntijat, joilla ei ole omakohtaista kokemusta jk metsänhoidosta. Huonosti täsmäävät myöskään käsitykset jk metsänhoidon toteuttamistavoista.

    mehtäukko

    Ja ne kaksi jotka ovat rämpineet omilla tamppauksillaan, sumuttavat itseään ja toisia niin kepoisin eväin ettei mikään täsmää.

    Visakallo Visakallo

    Juuri tämän takia ainakin minä yritän täällä kysyä jk-asiantuntijoilta, miten sitä pitää oikealla tavalla käytännössä harjoittaa, ja kuinka paljon paremmin se tuottaa taloudellisesti verrattuna jaksolliseen kasvatukseen samanlaisilla maapohjilla ja muutenkin samoissa olosuhteissa. Valitettavasti asialliset vastaukset ovat tähän asti jääneet vähäisiksi. Olen itse aikoinaan uskonut jatkuvaan kasvatukseen, mutta joutunut valitettavasti pettymään. Juuri tämän takia haluisin nyt kuulla oikeilta jk-asiantuntijoilta, mitä tein silloin aikoinaan väärin. Tästä olisi todella paljon apua nyt niille, jotka ovat aloittamassa jk:ta omissa metsissään, etteivät toistaisi ainakaan samoja virheitä kuin minä.

Esillä 10 vastausta, 10,211 - 10,220 (kaikkiaan 10,637)