Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 15,821 - 15,830 (kaikkiaan 15,830)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• jupesa

Selkeää vedätystä ei pidä hyväksyä. Siksi vastustan mm. Pukkalan esittämiä vertailuja jk:n ja tasaikäisen kasvatuksen kannattavuudesta ja Perkon ja Jovainin peesailua.

Olen monta kertaa kertonut, että harrastan itsekin jk:a mutta vain hyvillä , siihen sopivilla kohteilla. Tasaikäinen tapa on ylivoimainen monella tapaa suurimmassa osassa tapauksia.

Perko

Sanomatakin on selvää itsestäänselvyydet,  ilman muuta onhan se niin kuin monella tapaa ilmeistä , kuten täällä tiedetään.

Perko

Husqu erehdyit.   Puukihan on jo pitkä aikainen jk guru ja hyödyntäjä mutta vastustaa vertailuja . Eipä sitten vertailla.   Hyvä Puuki !  Sekin on hieno oivallus että parasmenettely on parhaalla kohtaa etkä tuhlaa parasta kasvua horsmalle.

jupesa

Eläpä Perko taas valehtele. En vastusta vertailuja , päinvastoin. Olen tehnyt niitä itsekin ja kertonut tuloksistakin. Itse vääristelet asioita jatkuvasti ; sen kertoo jo edellinen kommenttisikin.

metsassa-since1979

En ole kummankaan keskustelussa olevan puun tuotto muodon vannoutunut kannattaja,mutta mielellään kallistuisin jk:n puolelle,mutta kun kaikki tilukseni hoidettu jaksollista noudattaen vuosikymmenten ajan niin siirtyminen näyttää hankalalta.Toki joitakin kohteita on luonto näyttänyt soveltuvaksi jo nyt jk:n.

Viimeksi aukkoa on hakattu talvella 1978 ja uudistettiin luontaisesti siemenpuista,vain kevyt muokkaus omalla traktorilla.Itse olen tämän jälkeen kaikki hoitotyöt ja harvennukset tehnyt.Tämän hetkinen puusto n.180-190mottia/ha keskim.metsämaalla,joten lähi vuosina jotakin ratkaisuja pitäisi tehdä.

Jaksollisessa vieroksun kovasti kalliita uudistamis/hoitokuluja puuston alkutaipaleella,jotka kallistuu koko ajan suhteessa puun hintaan(unohdetaan hintapiikit).Vaikka itse hoitotyöt tekisikin pitäähän sillekin arvo laskea ja myös uudistamiseen sijoitetulle rahalle korko laskea.Puuston pitää olla melkoista ennen kuin kattaa nämä alkupään kulut.Monesti myös maan muokkaus niin rajua että maasto lähes kulku kelvotonta,etenkin mätästys.

Perko

Olipa  hienojuttu,  menestystä Puukille!  Kunhan kesä koittaa niin ajelen katsomaan kun saan osoitteen.

Perko

#  metsassa-since 1979 , noita samanlaisia kohteita on  maa tulvillaan.   Kiirettähän ei  ole hakkuulla, valikoi virkeimmät runsasoksaiset jatkoon noin karkeasti ja niille riittävästi valoa.

suorittava porras suorittava porras

Maa on tulvillaan avauksessa kerrotun kaltaisia tapauksia. Muu on toiveajattelua.Ihmeen himokkaasti itsepetosta jk:n kohdalla kuitenkin puolustellaan. Se on pari harsintaa ja game over.

metsassa-since1979

Eipä se pahalta kuulosta tuokaan jos tuolleen kannattavasti saadaan kiertoaika jatkettua.

Perko

Menetelmään on hyviä kirjoja kirjastossa ja netissä tutkijoilta vahvasti  tosi -tietoa. Hyvä on opetella itse määrittämään kasvut seuraan hakkuuseen.  Jk suurimpia haittoja on asiaan riitaisesti ja tietämättömiä suhtautuvia selittäjiä ei just muuta miinusta.

Esillä 10 vastausta, 15,821 - 15,830 (kaikkiaan 15,830)