Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 2,321 - 2,330 (kaikkiaan 14,403)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Metsuri motokuski

Niinhän se on ,mutta edelleen saa metsänomista merkitä ne puut jotka poistetaan jos hän vain haluaa ja viitsii.

aegolius aegolius

>eikä metsänomistajalla ole siihen yl. nokan koputtamista

Jos tähän asiaan ei ole luottoa, niin suoraan itse yhteys motoyrittäjään ja pyytää poistamaan harvennukselta (itse) leimatut puut. Myyt tavaran hankintakaupalla ja olet suoraan motokuskin toimeksiantaja. Ongelma ratkesi, jos sitä olikaan. Jos asiat hoitaa valtakirjalla, niin tietää, että oma rooli on enimmäkseen katsomossa.

aegolius aegolius

>semmoinen nopeusoivallus olis saanut jäädä keksimättä

Onpa Perkolla ongelmat. Osa tuttua ja osa ristiriitaista. Miten voit sanoa, että ”semmoinen nopeusoivallus olis saanut jäädä keksimättä”, kun itse jatkuvasti harmittelet 30 vuoden tulotonta tamppausaikaa? Jos nopeusoivallusta ei olisi, niin mitä väliä tuolla 30 vuodella olisi mihinkään?

>siitä johtuu pitkälti se tappiollinen käyräkin

Tarkoitatko sitä jaksollisen kasvatuksen maksimaalisen tuoton käyrää? Vai jk:n vajaatuottoisuutta, kun hakkuu on tehty lakirajalle ja tavoitellaan taimien muodostumista?

Kurki Kurki

Ongelmalliseksi keskimääräisen kassavirran tekee, ettei alun (puliväli) 30-40 vuoteen rahaa tule sisään aukoksi hakatusta maasta.

Jos metsiään uudistaa avohakkuulla ja harvennushakkuilla vain kasvun verran, niin ei tarvitse odotella kassavirtaa. Sitä on tasaisesti.

Puuki

Paljonko on jk-kuviolle jäävän puuston pääoma-arvo päätehakkuun aikaan ja  siinä 20-35 v.  jälkeen, se pitää laskea .    Kantorahatulon ero/motti on n. 4-6 € ja jäävän puuston arvo esim. 80 mottia /ha ~ 1900 €/ha .  300 mottia/ha leimikon korjuusta tuleva ero  ~ 1100 €/ha.   Yhteensä ~ 3000 €/ha.       Uudistuskulut , istutus ym. ~ 700 – 1200 € – vähennykset.  Vh (v. 5) & th-kulut (v.10)  ~ 600 €/ha .    Laskeppa vaikka siitä tulojen/kustannusten erot ensiharvennukseen mennessä ensin. Tai vaikka ensin 15-2o v:n päähän jos jk metsään voisi mennä jo silloin 2.kerran.  Taimikon lisäarvo 15-20 v:n kohdilla pitää laskea mukaan myös tietysti. Laskentakorko esim. 3 tai 5 % tilanteen mukaan.  (Myös JK metsään pitää tehdä th viimm. 2. harsintakerran jälkeen 1. kerran) .

aegolius aegolius

Näinhän se on, Kurki. Olen koettanut Perkolle selittää, että hänellä on ilmeisesti hehtaareja liian vähän. Ilmeisesti asiaa ei ole vielä ymmärretty. Aivan sama tuo ongelma on jk:ssa. Jos siinä tehdään pienaukko, voidaan sen kohdalla harmitella kassavirran menetystä vähintään 30 vuodeksi. Ajatusta pitää tuosta liiasta pienipiirteisyydestä laajentaa isompaan kokonaisuuteen.

aegolius aegolius

Toimin asiantuntijana – en kuitenkaan metsäalalla. Olen suorittanut joku aika sitten mty-ammattitutkinnon. Tutkintohan on Pukkalaa lainaten ”ihan peruskauraa”. Syvemmälle menevää tietoa on Suomessa tarjolla metsätaloudesta valtavasti. Jopa vanhoja tutkimuksia on skannattu pdf-tiedostoiksi ja niitä löytää avoimesti netistä. Tarvitaan vain uteliaisuutta.

R.Ranta R.Ranta

En katsos aegolius tiennyt, kun en ole suorittanut edes tuota mty:tä, että voi myydä hankintakaupallakin tai jopa merkitä kaadettavat puut. Kiitos kun neuvoit. En olisi mitenkään itse oivaltanut, kun puuttuu tuo mty. Väliäkö sillä mitä puita kaadetaan eli unohda tuollaiset muka innovatiivisuushöpötykseni. Tämä ei ole oikea foorumi minkäänlaisille innovaatiohöpötyksille tai uusille avauksille. Ei ei.

Näin on yleensäkin  ollut kautta maailman sivun. Joku aikanaan totesikin, että ”pyörii se sittenkin.”

Visakallo Visakallo

Heh, pätisiköhän R:Rantaan aika hyvin se vanha viisaus, että virheitä sattuu jokaiselle, mutta se, joka syyttää niistä muia, on epäonnistuja.

mehtäukko

AJ aiemmin:…”Tasaikäiskasvatuksessa määrän riittävyyden näkee Tapion suositusten harvennusmallista. Muut voivat kertoa mistä sen tietää jatkuvan kasvatuksen metsikössä…”

Eipä näköjään tule vastauksia ja varmaan siksi ettei järkevää vastausta löydy.

RR:lle annetut vastaukset tämä hiton edit pyyhki kyllä puolueellisesti heti pois. Kumma, kun kysymyksiä kyllä annetaan heitää miten sattuu, mutta vastausten kohdalla sensuroidaan.

RR..”Nyt sitten metsänomistaja myy puunsa pystykaupalla ja valintaa tekee se, joka kulloinkin sattuu puikoissa istumaan..”

Hommahan perustuu puukauppaa,mitta-ja laatuvaatimuksiin.Jos joku on mo metsässä hakkaamassa, allekirjoituksilla kaupan ehdot on hyväksytty.Itse työ perustuu ”Tapion hyvän metsänhoidon suosituksiin”. Mihin ehtoihin kuuluu se ”nokan koputtaminen”?

Esillä 10 vastausta, 2,321 - 2,330 (kaikkiaan 14,403)