Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 3,421 - 3,430 (kaikkiaan 14,403)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Teufelin Zumi

Onko peili hukassa? Ei se ainakaan ole tällä palstalla.

Visakallo Visakallo

Olen tekemiäni virheitä täällä kertonut vuodesta toiseen. Oleko sinä Teukka tehnyt koskaan virheitä?

Teufelin Zumi

Ei ole olemassa virheitä, on olemassa erilaisia menettely tapoja, virhe on että kaikki tekee samalla tavalla.

Visakallo Visakallo

Kyllä se minusta silloin virhe on, jos tekee esim. metsänhoidossa väärän ratkaisun ja menettää rahaa. Senhän minä jo osasin ennakoidakin, ettei Teukka ole koskaan virheitä tehnyt.

Gla Gla

RR: ”Sinä Gla tuollaisilla ulostuloilla myös olet riisinut naamiot ja … Hyökkäät vaikka ei olisi mitään aihettakaan.”

Olen aidosti hämmästynyt, että 1000 ha ja oikeudesta lain tulkintaan ennakkopäätöstä hakemisen kokemuksella tulee tuollaisia näkökulmia.

Lisäksi olet itse aikanaan sanonut kirjoittavasi tarkoituksella ärhäkkäitä kommentteja. Nyt kun saat osaksesi samanlaisen, Aegoliuksen määritelmä osui nappiin. Skitsofreenista, ettei itse kestä samaa mitä jakaa muille.

”Mistä ihmeestä voit saada tuollaisen tulkinnan. Minähän vastasin AJ:n kommenttiin, jossa hän kommentoi kuvioajattelun metsänhoidon ja puunkorjuun tehokkuudesta.”

En tulkinnut mitään, vaan luin kommenttisi. Kuvioajattelu on tarpeen, mutta ei liian pienipiirteisenä, jollaiseksi sinä tuon väänsit. Lisäksi sinähän metsätalouttasi ohjaat, ei mikään metsään.fi, eikö vain? Miksi siis alat puhut metsään.fi-järjestelmän ohjauksesta? Sehän on vain paikka, jossa on arvio puustostasi. Ei se ole metsätaloussuunnitelma.

Jos hoidat metsiäsi jk:na, silloin teoriassa voisi olla vain yksi kuvio. Käytännössä tuokin kuvio kasvaa eri tahtiin, joten harvennukset ei osu koko kuviolle samaan aikaan. Esim. kesäkelpoinen ct-männikkö ja talvikorjattava omt-sekametsä vierekkäin. Miten saat rytmitettyä noiden hoidot yhteen? Et mitenkään.

aegolius aegolius

>virhe on että kaikki tekee samalla tavalla

Mielenkiintoinen ajatus virheestä. Jos siis ”kaikilla” on sama tavoite ja jokainen on löytänyt parhaan tien tuota tavoitetta kohti, niin virhe tapahtuu? Ainakin jonkun olisi pitänyt tehdä eri tavalla, koska kaikkien samalla tavalla tekeminen on virhe?

Edit. Vai tarkoitatko sitä, että jos liian moni ajattelee eri tavalla kuin Teukka, niin virhe tapahtuu?

aegolius aegolius

>Olen aidosti hämmästynyt, että 1000 ha ja oikeudesta lain tulkintaan ennakkopäätöstä hakemisen kokemuksella

Jos nyt yhtään oikein ymmärsin, niin olen kuin puulla päähän lyöty. Miten 1000 ha kokemuksella metsätalous on voinut tuottaa tappiota? Epäilen talouslaskelmia…

A.Jalkanen A.Jalkanen

Ilmeisesti täällä joku tulkitsee virheeksi kaiken muun kuin puunmyynnistä saatavien nettotulojen maksimoinnin. Jos ekonomistilta kysyy, niin tämäkin on todennäköisesti virhe. Kaikki eivät kuitenkaan halua tätä. Kannattaa tehdä metsässään mitä haluaa ja tuottaa siellä mitä haluaa sen verran kuin haluaa.

Jovain Jovain

On peiliin katsomisen paikka, sitä raati ei kuitenkaan hyväksy, ei ainakaan omalta kohdaltaan. Puolustavat omaansa, niin metsänhoidossa kuin puukaupassa. Hyvin kapea-alaista mutta tuottavaa. Ennen sanottiin, että talonpoika päivässä, nyt taitaa mennä rengitkin. Sitä on syytä vielä epäillä. Aika hölmöä valtaa pitäviltä, että ajatteluun ei muuta mahdu.

Puuki

Pienaukkohakkuu ja poimintahakkuu on kasvatushakkuita koska ne ei aiheuta uudistamisvelvollisuutta.   Metsälain mukaisesti jk on mukana yhtenä vaihtoehtona ja niillä mennään.    Ei ne korjuukulut (tai kemerasäännöt muutu) siitä laske vaikka metsänkäyttöilmoituksessa lukisi mitä tahansa jk:n hakkuun kohdallakaan.

Esillä 10 vastausta, 3,421 - 3,430 (kaikkiaan 14,403)