Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 3,491 - 3,500 (kaikkiaan 14,403)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Visakallo Visakallo

Eikö sinulla Teukka ole metsänomistajana aivan samat oikeudet kuin muillakin hyödyntää kemeraa ja verovähennyksiä? – Vai onko niin, ettet ole metsänomistaja ollenkaan, ja sen takia kadehdit heitä?

R.Ranta R.Ranta

Aegolius: ”Kertoisitko jonkin vinkin miten Sinun kanssa voisi keskustella?

Varmaan siten, että minulla ei olisi kaikenlaisia, vähän erilaisia näkökantoja.

Keskusteluksi voisi ehkä ymmärtää sellaisen, jossa vähän edes yritetään ymmärtää, mitä se  toinen keskustelija mahtaa tarkoittaa.

Esim. yritin kertoa edellä edellä, että kaupalla tuloksen tekeminen oli helpompaa ja varmempaa kuin pitkäjännitteisellä puuntuotannolla. Tulos oli se, että miten ihmeessä en ole mitään oppinut, kuinka metsiäni pitäisi kasvattaa.  Jos kritisoin aikanaan synnytettyjä ongelmallisia pisrtoituneita kuvioita ja pohdin niiden metsänhoidon järkeistämistä, niin keskustelu meni aivan käsittämättömäksi jne.

Rane ja sinäkin aegolius tiedätte jostakin syystä paljon itseäni paremmin, mitä mielessäni mahtaa liikkua ja Gla vahvisti, että hulluhan sen täytyy olla.

A.Jalkanen A.Jalkanen

RR. Ajatuksesi ja kokemuksesi ovat arvokas lisä palstalle mutta keskustelutyylisi herättää tunteita, koska siinä arvotetaan toisen järkeä. Ei pidä ihmetellä jos menee toisillakin tunteisiin, kun toistuvasti nimitetään tyhmäksi ja ymmärtämättömäksi.

Olen aivan samaa mieltä esillä pitämistäsi teemoista: metsänhoitoon tarvitaan lisää liiketaloudellisia näkökulmia, jatkuvaa kasvatusta, järkiperäistä metsäsuunnittelua joka mahdollistaa taloudellisen toiminnan jne.

Petkeles Petkeles

Mitä nyt taas Jalkanen, tuo henkilön arvostelu on ollut nimenomaan Perkoon, Jovainiin ja Reimaan kohdistuvaa. Ja edellä mainittu ajatusten lukeminen (ja omistusten/jäsenkirjojen kysely) kuuluu ehdottoman eliitin ominaispiirteisiin.

Rane

”Rane ja sinäkin aegolius tiedätte jostakin syystä paljon itseäni paremmin, mitä mielessäni mahtaa liikkua”

OK.Jos näin on niin sehän on yksi hyvä syy Reimalle seurata keskustelua.Lisää itsetuntemusta.

aegolius aegolius

>Varmaan siten, että minulla ei olisi kaikenlaisia, vähän erilaisia näkökantoja.

Tässä ei missään nimessä ole ollut pelkästään kyse erilaisista näkökannoista ja niistä keskustelusta. Heitit itse ihan hatustasi kirjoittajille täällä miljoonatulot, vaikka et tiedä kuka täällä hoitelee keskimääräistä pienempiä metsätiloja. Mikähän ajatus tuollaisessa provosoinnissa mahtoi olla… Ylipäänsä tuloista ja taloudesta keskusteleminen pitäisi olla yksi tärkeimmistä aiheista. Metsätalouden tuottoon omalla kohdallasi takki pyöri tappioista miljoonatuloihin. Olikohan viestintä ihan onnistunutta?

Kuvioista kirjoitit 27.2. 14:41. Siinäkin, kuten myös korkojen huomioimisessa, olet minusta ihan oikealla asialla, mutta päällimmäisenä huolena vaikutti olevan metsään.fi -palvelun tai metsäsuunnitelman pienet kuviot. Nehän ovat molemmat vain työkaluja hakkuiden suunnitteluun tietokoneelta käsin. Ei hakkuun tarvitse kuviorajoja noudattaa. Jos taas kuviosi olisivat kooltaan moninkertaisia, niiden antama tieto voi hukkua tai ainakin muuttuu epätarkemmaksi.

aegolius aegolius

>tuo henkilön arvostelu on ollut nimenomaan Perkoon, Jovainiin ja Reimaan kohdistuvaa

Olen vahvasti ja aktiivisesti arvostellut Perkon kirjoituksia, koska hän keskittyy pelkästään ylimieliseen itsekehuun ja muiden mollaamiseen (30 vuotinen tamppaaminen, aukonvartiointi) täysin ilman varsinaista metsäkeskustelua. Vähän kuin sinäkin Petkeles. Kaikki metsäaiheinen asia puuttuu, ihan kaikki.

R.Ranta kirjoitteli hetki sitten näin:
    Keskusteluksi voisi ehkä ymmärtää sellaisen, jossa vähän edes yritetään ymmärtää, mitä se toinen keskustelija mahtaa tarkoittaa.

Enkö Petkeles ole melko sinnikkäästi tätä koettanut tehdä Jovainin kanssa?

Pyydän Petkeles sinua laittamaan lainauksen tekstistäni, missä olen arvostellut Jovainia tai Rantaa henkilönä. Viestit ovat kaikkien nähtävänä. Kiitos!

Puuki

Jos toiset ei  ymmärrä heti mitä jonkun teksti  tarkoittaa, niin voisi kannattaa selventää omaa tarkoitustaan uudella viestillä.    Hyvä esimerkki oli taannoinen keskustelu NNA-laskennasta metsänkasvatuksen kannattavuuden yhteydessä. Joku nimeltämainitsematon haukkui mitään matematiikasta ymmärtämättömäksi, jos ei ollut asiasta juuri samaa mieltä kuin hän .  Mikään muu ei kelvannut joten keskustelua oli hyvin vaikiaa siitä jatkaa,  ja ainoan ” oikein ajattelevankin” mahdollisuus oman käsityksensä laajentamiseksi asiasta jäi ilmeisesti siihen .

A.Jalkanen A.Jalkanen

Minäkin näkisin niin että nimimerkkien Jovain ja Perko kohdalla on arvotettu nimenomaan vaikeutta ymmärtää viestiä, ei henkilöä viestien takana. Reima on saanut kriittistä palautetta (mielestäni aiheellisesti) siitä että elää menneisyydessä: monet mainituista ongelmista (esimerkiksi lakisääteiset yli-investoinnit metsänuudistamiseen) on jo korjattu ja olisi syytä kääntää katse tulevaisuuden haasteisiin. Itse olen saanut palautetta (myöskin aivan aiheellisesti) siitä että luen laiskasti tutkimusartikkeleita enkä ymmärrä talousasioita.

isaskar keturi

Hmm… eipä ole uutta jatkuvan kasvatuksen saralla…

Esillä 10 vastausta, 3,491 - 3,500 (kaikkiaan 14,403)