Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 6,081 - 6,090 (kaikkiaan 14,360)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• A.Jalkanen A.Jalkanen

Itse toivoisin että epäilykseni jiikoota kohtaan osoitettaisiin epätosiksi. Tässä tutkijan työ poikkeaa arkiajattelusta. On kaksi hypoteesia jotka ovat periaatteessa lähes samalla viivalla. Jos havainnot eivät tue tutkittavaa hypoteesia, vaihtoehtoishypoteesi jää voimaan.

aegolius aegolius

Kerttu on oikeassa. On parempi, että tämä palsta pysyy tiukasti tasolla ”vähennyskelpoinen kulu on puuntuottajan tuottoa”, ”puustopääoma jk:ssa tuottaa 8 %” tai ”aukonpäivystäjän on tampattava 30 vuotta”. Nuo sentään ovat niin tiukkaa asiaa etteivät vaadi mitään perustelua eikä vastaväitettä. Edes Kertulla ei ole noihin mitään huomautettavaa.

Rane

”päivystäjämuurahaisista, jotka heittelevät suurimmaksi osaksi ihan mitä sattuu, miten sattuu, mihin sattuu ja milloin sattuu. Heittoja taajaan, melko harvoin vaan osuu mihinkään, yhtään mihinkään.”

Gruppa Revanovitsin toimintaperiaate tiivistettynä.Toki Roima Muriseva on ajoittain osoittanut huumorintajua…

A.Jalkanen A.Jalkanen

Heh, perusteluja kysytään silloin kun tarvetta on. Visakallon metsät olen itse nähnyt joten yleensä ei ole tarvetta. Myös muutaman muun kuten vaikkapa Timpan näytöt puhuvat puolestaan. Tolopaisen provoja en ala korjailla, muut saavat kysellä jos niihin uskovat. Muut ovat uskottavuudeltaan siinä noiden välissä. En pidä mitään yleistä vastaus- tai faktantarkistuspalvelua. Osa kkirjoituksista on luonteeltaan mielipiteitä jotka eivät aina tarvitse perusteluja, ne ovat mitä ovat!

Jovain Jovain

Tiukkaa pohdintaa Kertulta. Aegolius, ei ole esitetty, että ”vähennyskelpoinen kulu on puuntuottajan tuottoa”, ei myöskään alvin osalta.  Näin se on ”ymmärretty” ja käytetään häikäilemättä ”faktana” oman agendan puolesta. AJ, jos toimit tämän keskustelun ohjaajana ja haet vastauksia, niin kuin olet ilmaissut. Puolueeton pitäisi olla, eikä ohjata keskustelua kollekion agendan puolesta.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Kukaan ei ole kirjoittanut yhtä monta jatkuvaa kasvatusta puoltavaa kirjoitusta omalla nimellä viimeisen 25 vuoden aikana laskettuna kuin minä ja Erkki Lähde.

reservuaari-indeksi reservuaari-indeksi

Jaa. Kukaan ei myöskään ole ohittanut hiljaisella hyväksynnällä tai jopa puoltanut/edelleen kannustanut yhtä montaa järjetöntä pohjasakan kirjoitusta ML:n Kysy&Vastaa -osiossa. Tasapainoilu palstan johtajuuden ja 20h/vrk -kaveruuden välillä on näköjään vaikeaa.

Mutta itse kisassa meno tiivistyy. Virtsiksellä 16 000 viestiä rikki, mutta AJ enää 200 perässä. Vielä n. kk sitten taisi olla jotain 500 välissä. Jaksaajaksaa!

♥ Kerttu

(Jos kööri kuulolla ja jaksaajaksaa, niin Madagaskarin reissu ei ehkä peruunnukaan. Jee!)

Timppa

Minäkin olen näissä asioissa puolueeton vaikka moni saattaa olla toista mieltä.  Insinöörinä lähden siitä, että faktat ja mittaustulokset ratkaisevat.  Nämä metsähommat ovat niin yksinkertaisesti mitattavia ja jatkuvasti toistettavissa, ettei asiasta pitäisi kenelläkään yhtään kriittisesti ajattelevalla olla epäselvyyttä.

Mutta on näemmä monenlaisia uskovia, joihin mittauksiin perustuvat tiedot eivät näemmä uppoa.

Rane

”Sitä mä vaan, että voisko niitä perusteluja kysyä joskus sitten noilta jaksollisen kasvatuksen heitoiltakin. ”

Tietysti voi ja pitääkin kysyä.Kuka Gruppa Revanovitsin rinnakkaisnimimerkeistä rohkaistuu esittämään ensimmäisen?

reservuaari-indeksi reservuaari-indeksi

”Rane: Tietysti voi ja pitääkin kysyä.Kuka Gruppa Revanovitsin rinnakkaisnimimerkeistä rohkaistuu esittämään ensimmäisen?” (kysymyksen)

En suostu kuulumaan mihinkään sellaiseen ryhmään, johon minut hyväksyttäisiin (tjms.). 😉

Mutta kun pyydetään, niin kysytään. Tämä liittyy vain löyhästi otsikkoon, mutta tuo jatkossa esitetty kommentti on tässä samassa viestijonossa.

Nimim. Visakallo kirjoittaa torstaina 8.9., luultavasti juuri jaksollisen menetelmän etuja perustellen:

” Risuilla ja kannoilla on nyt hyvä kysyntä. 1,5 hehtaarin aukosta niistä tuli 8000 euroa. Joillekin se ei tietysti ole mitään, mutta minulle se on.”

Ainespuun hinnatkin taisi tulla, tukit 80€/m³ ja kuidut 30€/m³.

Noiden risujen ja kantojen hintoja et kertonut. Voisitko Visakallo niitä avata ja samalla sitä kertymää, mikä tuosta 1,5 ha päätehakkuusta risuja ja kantoja irtosi?

Myös se olisi kiinnostavaa, paljonko hehtaarilta (tai tuolta 1,5ha:lta)  lähti ainespuuta?

Se hakkutähteiden (ml. kannot) hinta/m³ ei liene liikesalaisuus, koska nuo ainespuiden hinnat kuitenkin jo kerroit. Vähän hankala minkä tahansa nimimerkin liikesalaisuutta olisikin mieltää.

Martti (kysyi pyynnöstä parikin kysymystä)

(K: Kuka Gruppa Revanovitsin rinnakkaisnimimerkeistä rohkaistuu esittämään ensimmäisen?) V: Martti

(sydän-Kerttu, Madagaskar nappaa paremmin kuin sata jänistä!)

Esillä 10 vastausta, 6,081 - 6,090 (kaikkiaan 14,360)