Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 7,361 - 7,370 (kaikkiaan 9,908)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Timppa

    Jatkuvaa kasvatusta markkinoivat ovat valittaneet siitä, että siinä kasvatetaan ”halpaa” kuitupuuta.  Ei ole kuitupuu enää halpaa.  Tukinkin hintaa pitää korkealla, että siitä on puolet kuitua tai energiajätettä.

    Olen aina irvaillut eräille kannattavuuslaskelmien tekijöille.  Ei tietysti olisi tarvittu Ukrainan sotaa, mutta joku muukin kriisi olisi jossain vaiheessa ajanut saman asian.

    Kuten olen aina kirjoittanut, niin tavoitteena tulee olla mahdollisimman hyvä metsänkasvu.

    pikkutukki

    Metsätalouden prosenttituotto laskee kun maan hehtaarihinta nousee . Ekonomisti ei tykkää vaan myy maat ja sijoittaa mehukkaampaan kohteeseen .

    Jovain

    Tuosta Kujalan kerrotuksi väittämästä – 5 % miinuksella, ei kerrota metsänhoitotavasta?

    Perko

    ” siinä kasvatetaan ”halpaa” kuitupuuta ”.     Just’ noin toimitaan. Kasvussa on pieni sijoitus vähäisellä riskillä mutta jatkuvana kasvuna jonka nopea muutos tukiksi tuottaa rahaa  paljasta maata nopeammin.  Niin kuin olen myös kirjoittanut.

    11.03    Tilin odottelu 70 vuoden merkkipäiville saattaa tuntua joistain pitkälle!

    Puuki

    Polkupyörävertaus sopii huonosti puun kasvatustapojen vertailuun, kun lähtötilannekin on ihan erilainen.   Mm. puustopääomalle laskettu hinta unohtuu useimmiten jk:n hypettäjiltä.

    Laskuri näyttää istutuskuusikon pärjäävän jk:n metälle hyvin 3-4 %;n laskentakorolla jo ilman kantohintaerojen huomioon ottamistakin.   Jos yhtälöön lisätään yksi th lisää  , niin  jk ei pärjää ollenkaan edes 5 %:n tuottovaatimuksella.

    PS. Edelleen olen sitä mieltä , että joskus kannattaa tehdä jk -harvennus. Siis jatketun kasvatuksen hakkuu siihen sopivalla kohteella. Esim. turvemaalla jossa jää riittävästi tukkikokoon pian kasvavia puita pystyyn.  Yläharvennus tai poimintahakkuu miten kukin sitä haluaa nimittää (vaikka niillä pieni ero onkin).

    Timppa

    . Startti on erityisen tärkeä kuin F1 kisassa, ja parasta on raveissa tasoitus kuin muinoisen pojan etumatka.

    Kerrankin olen Perkon kanssa samaa mieltä, että startti on metsänkasvatuksen tärkein vaihe.  Sen verran olen nähnyt metsiä, että jatkuvassa kasvatuksessa ”moottori” sammuu hei lähdössä ja kone työnnetään varikolle huoltoon.  Meidän metsissä uusi metsä aloittaa kovan kilpailun, josta parhaat selviytyvät jatkoon.

    Visakallo Visakallo

    Kyllä ainakin minulla jaksollinen metsänkasvatus on ollut kannattavaa, koska ostetuilla metsillä tässä toimiessa olisi konkurssi muuten ehtinyt jo 40 vuodessa tulla.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Perkolle onnea merkkipäivän johdosta! Makasiinin jutussa lukija kirjoitti siitä miten jiikoo-hakkuissa saadaan vetää puustopääoma hyvinkin paljon suosituksia alemmaksi koska lakiraja on niin alhainen. Ehkä juuri tässä lakirajan kohdalla olisi uudelleenarvioinnin paikka kun metsälakia uudistetaan. Maltillinen lakirajan nosto estäisi liian harvaksi vedetyt ensiharvennukset ja jiikoot.

    Jovain

    Eiköhän lakirajoissa ole se pihvi ja vääränlaisessa lähestymiskulmassa jk metsänhoitoon . Ei niillä jotka metsänhoidon hallitsevat, kuten Perko ja AC jne,  mutta noin yleisesti. Korjuussa ja nimen omaan jaksottaisen korjuussa, käytetään lain sallimaa jk porsaanreikää hyväksi. Kuten AJ tuossa opastaa.

    Perko

    Onnittelut ovat aina hyväksi, Perko-nimimerkki kiittää!

    Jos kone hyytyi startissa niin selostus tuli  yhden kierroksen kisaradalta, enemminkin harakoille myydyn päätehakkuun seurauksista. Vertauksena  oikeaoppisen jk:n  selostus tulee Le Mansin radalta jossa  24 tunnin jälkeen vaihtuu kuskit ja kalustoa osa mutta ajo jatkuu ”non stop” meiningillä vuodesta toiseen  hamaan tulevaisuuteen eikä yksittäisiä startteja ole.

    Kannatta käydä Ranskassa, Le Mansissa kuukauden perästä sireenit kukkii ja vehnä orastaa.  On jäänyt joitain mukavia muistoja  sieltäkin.

    PS : Paha virhe: Pitää korjata noita edellisiä juttujani. Ne taisi ollakin kirsikkapuut jotka kukki Pääsiäisenä  Le Mansissa. Noin niitä virheitä sattuu!

Esillä 10 vastausta, 7,361 - 7,370 (kaikkiaan 9,908)