Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 7,811 - 7,820 (kaikkiaan 14,353)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Timppa

Perko eim koskaan ota huomioon, että siellä aukon vieressä täystiheässä metssä kasvaa ne kunnon tukkiopuut.

Perko

Ne tosi suuret tukkipuut aukonvieressä eivät todennäköisesti ole aukkohakkuun peruja. Niistä tuloa on jo odotellut muutama perikunta ja  reilusti yli 40 vuotta!  Monenlaista veroa  mhy -maksua on maksettu useampaan kertaan. Mukavahan niillä on tehostaa itsetuntoa ja esitellä kavereille.   Tunnen monta kaltaistasi.  Mymällä niistä saa rahaa tai pitämällä siinä mallina menneisyydestä on hieno ihailla oikeaa vanhanajan metsää!

suorittava porras suorittava porras

Perkokin voi kohentaa itsetuntoaan jättämällä perikunnalle metsän paremmassa kunnossa ,kun itse on saanut. Vaan eipä taida onnistua ,kun rusinat on syöty pullasta. Timpalta ja Visalta jää todistetusti parempi perintö verrattuna siihen ,mitä itse ovat saaneet . Tuplasti enemmän puuta ja tukkiosuus huippuluokkaa.

Perko

Eikös se ole enemmän kuin tuplat jos paljaalta maalta on tullut vaikka yks puu. Tuloshan on ääretön!  Eipä siinä ole noilla tiedoin ollut herroilla rusinoita kerättäväksi juuri ollut, en tiedä tuota porras-vahdin todistusta enkä visan metsiä. Timppa on kuitenkin kertonut kaiken salailematta havuakaan.   Arvelen, enemmin on ollut työ ja vaiva.   Ihmiset voivat jakaa omiaan kuin tahtoo se ei minua liikuta  pätkääkään.   Hyvä vaan jos on jaettavaa!

Visakallo Visakallo

Kun noita Perkon juttuja lukee, ei voi välttyä ajatukselta, onko hän koskaan nähnyt hoidetuista jaksollisista metsistä hakkuissa kertyviä puumääriä ja niiden tukkiprosentteja? Minulla ei ole mitään tarvetta salailla tai suurennella omien metsieni tuloksia. Olen järjestänyt palstalaisille kesäretkenkin. Mittasimme tänään juuri vuoden 2017 kesäretken alla 2. harvennetun, silloin 27 vuotiaan, eli nyt 33 vuotiaan kuusikon. Hehtaarilla on nyt 280 M3, tukkiprosentti yli 60. Kolmatta harvennusta ehdotetaan vuodelle 2026 n. 80 M3/ha. Päätehakkuu sitten kun siltä tuntuu, eli 50-60 vuoden ikäisenä, 500-600 M3/ha. Eihän nämä luvut tietenkään Perkolle kelpaa, mutta minulle ne riittävät hyvin, sillä en edes pyri huipputuloksiin.

Jovain Jovain

Visaltakin jää jotain huomaamatta. Kyseenalaista on harsinnan perinnöllä verrata metsänhoitoa. Liiallisella harsinnalla pilatut metsät ei ole se vertailukohta. Myös peitteinen tuottaa niille, jotka sitä harjoittavat. Kyseenalaista on myös nähdä ns. vanhat metsät jaksottaisen metsinä. Ovat alun pitäen peitteisen metsiä tai tarjoilla nykyisiä jaksottaisen metsiä peitteisen metsinä. Voi olla että roolit ovat vähän sekaisin. Ei niitä peitteisen metsiä ole vajaassa kymmenessä vuodessa ehtinyt muodostua ja voidaanko mitään lopullista vielä sanoa?

A.Jalkanen A.Jalkanen

Oliko Visan männikkö lannoitettu vai selittyykö huippukasvu hyvällä hoidolla ja kasvupaikalla? Kyllä pitäisin männylle aivan huipputuloksena, jos kiertoajan keskikasvu on selvästi yli 10 m3/vuosi.

Visakallo Visakallo

A.J. Kysymys oli siis kuusikosta. Alue on talouskeskuksen lähellä samanikäisen koivikon takana.

Visakallo Visakallo

Jovain, mitä järkeä niiden liiallisella harsinnalla pilattujen metsien kanssa on kituuttaa? Minä uudistin sellaiset aivan ensimmäiseksi, ja alan kohta niitä jo päätehakata.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Sori Visakallo, luin huonosti. No, joku saa saman tuotoksen männiköstäkin, lannoittamalla.

Esillä 10 vastausta, 7,811 - 7,820 (kaikkiaan 14,353)