Keskustelut Tekniikka Jonsereds CS 2234 S

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 31)
  • Jonsereds CS 2234 S

    Olen harrastelija sahaaja. Sahailen yllämainitulla sahalla ja nyt tuli ongelmia. Saha on hankittu 2008 ja en ole paljoakaan sahannut sillä.  Ongelmana on yläkierrosten häviäminen. Tyhjäkäynti on ihan ok ja kun nostaa kierroksia saha alkaa  tukehtumaan kuten ei saisi polttoainetta. Sama ongelma saha kylmänä tai kuumana.

    Olen tehnyt sahaan seuraavat toimenpiteet mutta niillä ei ollut mitään merkitystä:

    – imuletkun vaihto tankista

    -primepumpun letkujen vaihto uuteen

    -korvausilmaventtiilin puhdistus paineilmalla

    -sytystystulpan vaihto uuteen

    -polttoaineen vaihto

    -hieman H säätöruuvia kierretty vastapäivään(auttoi vähän mutta vika ei poistunut

    -kokeiltu ilman pakoputkea(ei merkitystä)

    Auttakaa ajatuksin missä voisi olla vika, meneekö sähköpuolelle?

  • Ola_Pallonivel

    No onko kaasari aukastu ja putsattu?

    Itä-Suomi

    Kiitos vastauksesta, kaasari oli pöydällä ja purettuna, kalvoissa ei ollut silmillä havaittavaa vikaa. Puhdistin kaasarin paineilmalla niin hyvin kuin se oli mahdollista.

    Metsänmies

    Oireista päätellen uskoisin, että virtalaitteissa ei ole vikaa. Jos kaasuttimen kalvoja ei ole koskaan vaihdettu, vaihtaisin ensimmäisenä ne, vaikka olisivatkin ehyet. Ajan myötä ne kovettuvat, tai venyvvät kumminkin. Kampikammion stefat voivat myös vuotaa.  Jos tyhjäkäynti muuttuu selvästi sahaa kallisteltaessa sivuttain, vika on stefoissa. Joskus tuo primepummpukin voi ruveta vuotamaan ja polttoaineen saanti ei toimi kunnolla.

    Pavekka

    Säätöihin se ensin kannattaa laittaa. Perussäätö on L 1.75 ja H 1.5.  se pitäisi jo noilla toimia mutta tarvittaessa säädetään lisää. Ellei kiihdy on laihalla ellei kulje on rikkaalla. L säätää kiihtymistä H huippukierroksia.

    Ellei säätämällä saa niin siellä todennäköisesti kiihdytyspumppu vuotaa ellei huoltotoiminpiteissä ole tullut kokoonpanovirheitä. Pumppua ei myydä varaosana mutta pätevä huoltoliike osaa katsoa sopivan muista malleista. Pumpun voi tulpatakin mutta säädöt muuttuu erilaiseksi.

    Voi olla stefatkin mutta koska vähän käytetty ei todennäköistä. Kipinäverkkokin kannattaa tarkistaa.

     

     

    Jätkä

    Mikä on kaasuttimen merkki ja malli, jos perussäätö on 1,5 ja 1,75 kierrosta? Ei ole isommissakaan sahoissa säätöneuloja tarvinnut noin isolle ruuvailla.

    Tarkemmin kun katsoin, niin noissa harrastelijasahoissa näyttää olevan melkolailla erikoiset nuo säätäarvot. En ole joutunut niiden kanssa pelautumaan, ainoastaan ammattiversioiden kanssa, enkä niitäkään ole enää raplannut muita kuin omassa käytössä olevia ehkä joka toinen vuosi.

    Miksi raplaisin, kun käyttö on hyvin minimaalista, vaikkakin nyt pitää käynnistää isompi Husku ja teurastaa muutama pihapuu. Siinä kyllä karstat lähtee putkesta, kun parin – kolmen kuution kuusenkin kellistää, karsii ja pätkii n. kolmenkymmenen sentin paloiksi. Taitaa mennä enemmän kuin yksi tankillinen sellaisissa puissa.

    husku550xp

    Mulla on tuo 355fx niin se sammuu jos laittaa suuttimia alle 1,7 kierrosta sen tiukemmalla sitä ei pysty säätämään

    Itä-Suomi

    Tänne on tullut vastauksia ja mielipiteitä tosi mukavasti. Tänään olin ulkona sahailemassa toisella sahalla niin en ole ehtinyt vielä vastailemaan lähettämiinne viesteihin. Kiitos viesteistänne.

    Tyhjäkäynti on tasainen olipa saha pystysuorassa tai kallellaan. Sahassa on ZAMA kaasutin mutta mistä löytäisin tyyppimerkinnän kaasuttimesta?. Voisi ehkä kannattaa kaasuttimen kalvot vaihtaa mutta tätä ennen kokeilen löytyisikö yläkierrokset säätämällä.

     

    Jätkä

    husku 550xp:”Mulla on tuo 355fx niin se sammuu jos laittaa suuttimia alle 1,7 kierrosta sen tiukemmalla sitä ei pysty säätämään”

    Siis jos jomman/kumman suuttimen kääntää pienemmälle, niin heti sammuu?

    Koita nyt kuitenkin säätää vain ja ainoastaan tyhjäkäyntiä – ja T-ruuvia niin palkon auki kuin mahdollista. Sen jälkeen vasta säädä H-suutinta niin pienelle kuin mahdillista ja isonna siitä hieman. Nuo perussäädön ohjeet ovat vain suuntaa antavia – siis kierroksen määristä.

    Metsänmies

    Kaasuttimen valetussa osassa pitäisi olla nuo tyyppinumerot kohokirjaimilla.

    husku550xp

    Muistaakseni L-suuttimesta nuukempi. Alkaa putkessa ensiksi poksumaan ja moomottelemaan ja jos kaasun päästä poisa niin sammuu heti ja ei saa enää käyntiin millään ennenkuin on pyötittänyt noin 2kiekkaa suutinta auki.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 31)