Keskustelut Tekniikka Jonsereds CS 2234 S

Esillä 8 vastausta, 51 - 58 (kaikkiaan 58)
  • Jonsereds CS 2234 S

    Olen harrastelija sahaaja. Sahailen yllämainitulla sahalla ja nyt tuli ongelmia. Saha on hankittu 2008 ja en ole paljoakaan sahannut sillä.  Ongelmana on yläkierrosten häviäminen. Tyhjäkäynti on ihan ok ja kun nostaa kierroksia saha alkaa  tukehtumaan kuten ei saisi polttoainetta. Sama ongelma saha kylmänä tai kuumana.

    Olen tehnyt sahaan seuraavat toimenpiteet mutta niillä ei ollut mitään merkitystä:

    – imuletkun vaihto tankista

    -primepumpun letkujen vaihto uuteen

    -korvausilmaventtiilin puhdistus paineilmalla

    -sytystystulpan vaihto uuteen

    -polttoaineen vaihto

    -hieman H säätöruuvia kierretty vastapäivään(auttoi vähän mutta vika ei poistunut

    -kokeiltu ilman pakoputkea(ei merkitystä)

    Auttakaa ajatuksin missä voisi olla vika, meneekö sähköpuolelle?

  • Jätkä

    Pavekka:”Niitä on aika monta kovapalkkaista ammattimiestä jotka sahaa hoppysahalla. 2234:ssa ei ole vanhaa perinteisen mallista suutin kaasutinta. Eikä sitä säädetä niiden opeilla. Huiput saa korvallakin mutta kmittari on virallinen työkalu.”

    Minkähän takia kaasutinta on kuitenkin säädetty ainakin H-ruuvista?

    arto:”Polttoaine puolen vika. Jos H olet Säätänyt kokeile L isontaa.”

    arton ja Pavekan tiedot ovat hieman ristiriidassa keskenään. Luotan kuitenkin enemmän arton kantaa, eli: Jos kaasuttimen kyljessä on L- ja H – ruuvit, ne ovat sitä varten, että niillä säädellään seoksia.

    Samoin salanimi Itä-Suomi on vastoin Pavekan ”tietoa” säädellyt kaasuttimen H-ruuvia = tehosuutinta.

    Voisikohan Toveri Pavekka hieman avata tiedostoa, jossa vakuuttavasti todistetaan, että Itä-Suomen Jonssissa ei VOI olla säädettäviä suuttimia.

    nasser

    No niin! Nythän täällä aletaan pysyä alkuperäisessä aiheessa, eli CS2234 Zama merkkisen kaasuttimen säädössä. Hyvä niin ja Oikein Hyvää Juhannuksenseutua kaikille sahojen rassaajille!

    Jätkä

    Itä-Suomi:”Olen harrastelija sahaaja. Sahailen yllämainitulla sahalla ja nyt tuli ongelmia. Saha on hankittu 2008 ja en ole paljoakaan sahannut sillä.  Ongelmana on yläkierrosten häviäminen. Tyhjäkäynti on ihan ok ja kun nostaa kierroksia saha alkaa  tukehtumaan kuten ei saisi polttoainetta. Sama ongelma saha kylmänä tai kuumana.Olen tehnyt sahaan seuraavat toimenpiteet mutta niillä ei ollut mitään merkitystä:– imuletkun vaihto tankista-primepumpun letkujen vaihto uuteen-korvausilmaventtiilin puhdistus paineilmalla-sytystystulpan vaihto uuteen-polttoaineen vaihto-hieman H säätöruuvia kierretty vastapäivään(auttoi vähän mutta vika ei poistunut-kokeiltu ilman pakoputkea(ei merkitystä)

    Ongelma yläkierrosten häviäminen: Kun nostaa kierroksia, saha alkaa tukehtumaan! Onko tässä nyt tulkintavaikeus? Meilläpäin, kun pienehkö moottori alkaa tukehtmaan, niin jos kyse ei ole ilmansuodattimesta, saa se liikaa bensaa. Liian vähäinen bensansaanti kerrotaan ”booaamisena”.

    Jospa nyt vihdoin ja viimein aloittaisit perussäädön, jossa H – ja L – suuttimet ruuvataan kiinni ja vaikka sitten 1,5 kierrosta auki molempia. Jos kone käy tyhjäkäyntiä, niin T-ruuvista varmistetaan, että se käy nopeahkosti, mutta ketju ei vielä pyöri. L-suutinta pyöritetään pikkuhiljaa isommalle, tai pienemmälle ja havaitaan, että tyhjäkäyntinopeuskin muuttuu! Etsitään paras käynti (L-suuttimella) ja säädetään tyhjäkäynti sopivaksi T-ruuvista.

    H- suutinta aletaan säätää seuraavaksi: -Kaasu pohjaan, kunnes käynti tasoittuu, jos saha booaa, niin H-suutinta isommalle, jos röpöttää, suutinta pienemmälle. 1/4 :sosa on halvatun paljon, kunn tehdään hienosäätöä. Jos kuulokyky on Pavekan luokkaa, hanki varvikello, mutta se raja kierroksille on: Röpöttämisen raja! Ja kun säätö on siinä, käynti ja kone kestää pitää kaasua pohjassa vaikka pari minuuttia. Sahattaessa pitempään.

    Tähän hommaan näyttää olevan niin monta selittäjää, että on vaikea löytää se oikea. Missään tapauksessa kaikki eivät ole oikeassa, eivätkä ne, joilla ei ole opettajan koulutusta, pysty ymmärrettävästi selittämään esim kaasuttimen säätöä.

    Petkeles Petkeles

    Tuliko tuo vika kesken käytön vai oliko suoraan seisonnasta otettaessa tuollainen?

    arto

    Zama ja ilmahuuhtelu kone. Ei päde normi suutinsäätö. Tunti menee ennen kuin oikein säädetty sitten on oikea kierroskone joka toimii. Ei onnistu liikkeilläkään.

    Pavekka

    Niitä saa olla koko ajan ruuvaamassa jos kulloinkin parhaan säädön aallon harjalla sahailee. Ja kaiken parhaimmat ruuvaajat tuo ne takuu huoltoon kun ihan itsestään ilman syytä hajosi.

    Tavallinen riittää. Jos se peruslukemilla toimii se on hyvä. Parempi olla vähän rikkaalla niin on vähän varaa. Hyvin yksinkertainen asia mutta parranpärinää piisaa samoin kun öljyprosentista joka on kaksi.

    leevialeksi

    Minulla itselläni on 2 kpl. CS 2240 S sahoja joista on korvausilmaventtiili herennyt toimimasta oikein.Ostettuani ensimmäisen uuden vertasin letkun kanssa imemällä ja puhaltamalla vanhaa ja uutta toisiinsa,ero oli huomattavan selvä.Johtopäätös oli että täyskaasulla tuli korvausilman puute tankkiin.Olen myös puhaltanut paineilmalla venttiilin mutta siitä ei ollut apua,reilun kympin se venttiili maksoi.

    Jätkä

    Sen korvausilman saanti ei oikeastaan koskaan ole niin ”kinttaalla”, että kaasu pohjassa ahdistaa, mutta puolikaasulla tai tyhjäkäynnillä ei. Noita venttiileitä on ollut esillä ajan saatossa erilaisia, joissakin ei ole ollut koskaan mitään ongelmia, joissakin aina silloin tällöin. Järjestelmässä on ollut letkua, johon on lykätty  (ei kierretty) -ruuvi, joka toimii jonkinlaisena suodattimena, on ollut huokoa, joka päästää molempiin suuntiin, on kumiventtiiliä, joka päästää vain sisään (ei toimi pidempään), olipa joskus tötterö letkun päässä ja siinä imupäätä vastaava suodatin.

    Jotkut hienohelmat (samat, jotka itkevät öljytipasta sahan alla) – alkoivat naukumaan, kun sahasta jossain asennoss tihkui bensaa venttiilin kautta. Asia vaan on joskus niin, että saha hieman tihkuu / vuotaa – ja toimii. Taikka sitten se ei vuoda – eikä toimi!

    Joskus paksun lumen aikaan pojilla huskut lakkasivat saamasta korvausilmaa. Syy oli selkeä: Korvausilma otettiin paikasta purukotelon takaa ja paksun lumen aikaan kaikki lintsasi hieman lumen lapioinnissa, eli sahan takaosa upposi lumeen. Koska venttiili vuoti hieman, se kasteli lunta, joka nopeasti jäätyi. Eli tuli tulppa venttiliin. Se oli helppo koukata pois vaikka meisselillä tai jopa nostokoukulla. – Ja taas mentiin.

    Huskut temppuilivat silloin siitä syystä, että kaikki sahat metsässä olivat Huskuja.

Esillä 8 vastausta, 51 - 58 (kaikkiaan 58)