Keskustelut Tekniikka Jonsereds CS 2234 S

  • This topic has 58 vastausta, 16 kirjoittajaa, and was last updated juuri nyt by AvatarJätkä.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 58)
  • Jonsereds CS 2234 S

    Olen harrastelija sahaaja. Sahailen yllämainitulla sahalla ja nyt tuli ongelmia. Saha on hankittu 2008 ja en ole paljoakaan sahannut sillä.  Ongelmana on yläkierrosten häviäminen. Tyhjäkäynti on ihan ok ja kun nostaa kierroksia saha alkaa  tukehtumaan kuten ei saisi polttoainetta. Sama ongelma saha kylmänä tai kuumana.

    Olen tehnyt sahaan seuraavat toimenpiteet mutta niillä ei ollut mitään merkitystä:

    – imuletkun vaihto tankista

    -primepumpun letkujen vaihto uuteen

    -korvausilmaventtiilin puhdistus paineilmalla

    -sytystystulpan vaihto uuteen

    -polttoaineen vaihto

    -hieman H säätöruuvia kierretty vastapäivään(auttoi vähän mutta vika ei poistunut

    -kokeiltu ilman pakoputkea(ei merkitystä)

    Auttakaa ajatuksin missä voisi olla vika, meneekö sähköpuolelle?

  • Jätkä

    Joskus on ollut – kun en ole vielä tehnyt perussäädön kautta suuttimien säätöä, että L-suutinta on tullut aina vain pikkuisen isonnettua ja kun tyhjäkäynti on siitä sitten hidastunut, niin T-ruuvia sisäänpäin ja H-suutinta hieman kireämmälle. Ja sama uudestaan…. Lopputulema on, että saha käy ”hyvin”  tyhjäkäyntiä, mutta hieman isommissa leikoissa loppuu eväät.

    Kun sitten lähtee perussäädöistä, niin L-suutin on ollut jopa kaksi kierrosta auki, kaasuläppä isosti raillaan ja H-suutin 1/4 :sosa kierrosta auki, eli soosi loppui isommissa puissa, pientä kuitua sahaten ei sitä vaivaa huomannut aina lainkaan.

    Tyhjäkäyntiä kone kyllä voisi käydä, vaikka H-suutin olisi ihan kiinnikin ja se voikin olla hyvä keino löytää tyhjäkäynnille oikea nopeus. Siis: T-ruuvista tyhjä käynti niin pieneksi kuin mahdollista, sitten suutinta kireämmälle, jolloin käynti nopeutuu. Tyhjäkäynti ei saa olla ”ontuvaa”- sen kyllä kuulee, kun käynti on liian laihalla. Taas T-ruuvia aukipäin ja sama juttu. Haetaan tasapainoisin tyhjäkäynti!

    Sen jälkeen vasta H-suutin.

    Öljyä ei saa olla liikaa bensan joukossa. 2,5 % on ihan max. Kipinäverkko pois, jos sellainen vielä sahassa on.

    Pavekka

    Duoda duoda.. H- ruuvi on se millä sahat saa leikkaamaan kiinni. Koskaan ei pitäisi sitä vetää liian laihalle. Missään nimessä ei alle kierroksen.

    Oikea säätö menee aina perussäädön kautta. Ellei saha pelaa perussäädöllä siellä yleensä on jotain vikaa minkä oiretta poikkeavalla säädöllä korjataan. Mutta ei aina koska remontoitukin saha voi vaatia poikkeavan säädön mutta silti haku lähtee perussäädöstä.

    Oikea öljyprosentti on kaksi. Siinäkin toinen on varalla. Kaikki lisä on haitaksi. Kuten kaikki yksinkertaiset asiat tämäkin on mahdottoman vaikea saada oikein.

    Sitten kun saa oikein verkon poisto on turhaa samoin karstanpoistot. Kesällä verkko on ihan hyvä pitää paikallaan ettei sytytä mitään ja muutenkin koska menee hukkaan muuten. Eikä siitä normaalisti haittaa ole.

    Jätkä

    Ilmaisin ilmeisesti huonosti itseäni, mutta koitan vielä: Kun kaasutin on säädetty väärin heti joutokäynnistä alkaen, se voi määkäistä ihan hyvin L-suuttimen kautta saadullakin bensalla. Tosin se edellyttää, että terä on todellakin terävä, eli tuollaiset alle 15 senttiset puut katkeavat lähes hipaisemalla.

    Luulisin, että Pavekkakin on joskus nähnyt jonkun sahaavan terävällä terällä ihan oikeasti, eikä hyssyttelemällä !

    Jopa kaikkein tyhmimmätkin – poisluettuina Tollo ja Jeessi, saattavat käsittää, että 1/4:sosan avatulla H-suuttimella ei juurikaan ole virkaa, kun aletaan sahaamaan.

    Kuitenkin : Se ääni! kaasu pohjaan ja kuunnellaan röpöttääkö hieman? Jos , niin hyvä on.

    PS: Kipinäverkko on  turha Suomessa, ja TÄYSIN turha niille, jotka sotkevat bensan joukkoon huonolaatuista öljyä ja pikkuisen liikaa.

    Uskokaa huviksenne, että bensaseos kannattaa tehdä esim 20 litran Jerrykannuun, eikä mihinkään kuuden litran Gombikannuun.  Siihen määrään voisi Jeessikin osata laskea oikean määrän öljyä. (arto ei osaa)

     

    Pavekka

    No nyt jeppe ampuu lonkalta. Ei saha saa riittävästi ruokaa pelkän matalapiirin kautta vaikka ois laipalla uus äkskut.

    Mitä sitä bensaa 20 litraa sekoittaa jos tarvii vain viisi?  Siinä se sekoaa gompiin kuin jerryynkin.

    petep

    M-tronic ja  valmisbensa ja elämä hymyilee ?

    arto

    Uskokaa huviksenne, että bensaseos kannattaa tehdä esim 20 litran Jerrykannuun, eikä mihinkään kuuden litran Gombikannuun. Siihen määrään voisi Jeessikin osata laskea oikean määrän öljyä. (arto ei osaa)       Itse teen 6 litraan seoksen 1 dl öljyä ja saha kiittää… Jätkällä ei pää riitä siihen. Eipä sitä muuten opettajaksi pääsisikään.

    Jätkä

    Pavekka. Et näköjään tiedä, mistä puhut. Luulin sinua kokeneemmaksi kuin miksi osoittaudutkaan. Pyydän anteeksi sitä, että luulin sinun tietävän jotain, oletkin vain tuuleenhuutelija!

    Jätkä

    arto ei osaa tehdä oikeita seoksia muuten kuin käyttämällä Huskun öljykannun annostelijaa. Siinä se jippo!

    Ei ole metsuri eikä mikään moottorisahamies, ellei bensaa käytä muutaman kuukauden aikana Jerrykannullista. Mutta jos oikein kysyisi neuvoa vaikkapa joltain opettajalta, niin hän voisi antaa ohjeen, jolla kahdenkympin Jerryyn saa vaikkapa kymmenen litran seoksen ujutettua.

    Aika pösilö pitää olla, jos ei tajua, että pienien määrien seokset heittävät helposti paljon enemmän kuin isojen määrien sekoitukset. Mutta silloin jääkin taaplaamaan metsurina – ja vieläpä Raivaushommissa, jotka onkin sopivimpia yksinkertaisimmille tyypeille. Toivotaan oikein lumista talvea arton apajille.

    kkiila

    Jos saat sahan käyntiin niin anna pyöriä ja lämmetä vähän.

    Rikkaan puolelta vähän kerrallaan säätämään ja toinen käsi on kokoajan kaasulla ja kokeillaan, Tarkoituksena on että ottaa kierroksia empimättä ja max kierrokset, pyörii tyhjäkäynnillä ketju liikkumatta.

    H säädetään että kaasu pysyy pohjassa että kuulee sen pienen ”nelistyksen” rikkaan puolelta kun laihentaa niin kuuleen selvemmin muutoksen.   Tähän säätöön menee aikaa max 1 min.

    Ruuveja kiertelemällä ei saa säätöön vaikuttavia vikoja pois. Ja sen huomaa heti jos kuulee.

    Silmät kiinni voi säätää eikä koskaan tarvitse tietää mitään ”perusasetuksia”  suhteellisen normaali kuulo pitää olla tai jos on kuuro niin kierroslukumittari.

    Vikahan siinä on kerran et saa toimimaan, netin kautta on vaikea tietää miten vianetsintä on tehty.

     

    Jätkä

    Mikä on rikkaan puoli?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 58)