Keskustelut Tekniikka Jonsereds CS 2234 S

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 77)
  • Jonsereds CS 2234 S

    Merkitty: 

    Olen harrastelija sahaaja. Sahailen yllämainitulla sahalla ja nyt tuli ongelmia. Saha on hankittu 2008 ja en ole paljoakaan sahannut sillä.  Ongelmana on yläkierrosten häviäminen. Tyhjäkäynti on ihan ok ja kun nostaa kierroksia saha alkaa  tukehtumaan kuten ei saisi polttoainetta. Sama ongelma saha kylmänä tai kuumana.

    Olen tehnyt sahaan seuraavat toimenpiteet mutta niillä ei ollut mitään merkitystä:

    – imuletkun vaihto tankista

    -primepumpun letkujen vaihto uuteen

    -korvausilmaventtiilin puhdistus paineilmalla

    -sytystystulpan vaihto uuteen

    -polttoaineen vaihto

    -hieman H säätöruuvia kierretty vastapäivään(auttoi vähän mutta vika ei poistunut

    -kokeiltu ilman pakoputkea(ei merkitystä)

    Auttakaa ajatuksin missä voisi olla vika, meneekö sähköpuolelle?

  • kkiila

    Sahassa on rikas seos, H suutin kunnolla auki ja sitä kierretään kiinni kaasun pysyessä kokoajan pohjassa, kuunnellaan.

     

    Pavekka

    Jätkä nyt vetää taas välillä henkeä…

    Vanhat perinteiset kaasuttimet on helppo säätää mutta tässä jonssissa ei ole semmosta. Ei niitä ihan minuutissa eikä kahdessa saa säädettyä  tai minä en ainakaan. Välillä ei ollenkaan. Uusia  tarvikekaasuttimia saa n. parilla kympillä.

    Säätö tapahtuu kuten aiemmin kerrottu. Perussäädöt paikalleen ja ruuvaamaan. Jos menee pieleen palataan perussäätöihin. Ei mitään H piiri kunnolla auki tai kiinni satuja.

    Jätkä

    Tuo saha on mökkisahoja, ei kuulu oikeille hakkuutyömaille. Mutta: Perussäädöt, jos ne on säädettävissä. Siitä lähtee säädettävän kaasuttimen säätö.

    Ensin haetaan perussäädöt!

    kkiila

    Jos ei kuuntele sahaa ja säädä niin tosi moni ruuvailee ja arvailee.

    Säädön pysyvyyteen / muutoksiin vaikuttavan vian huomaa heti jos kuuntelee. Sama koskee kaikkia kaasuttimia oli suuttimia tai ei, mtronic / autotune jos ei saa bensaa niin huomaa myös, solenoidi ei toimi ym.

     

    Minuutti riittää ”ruuvailuun” sitten voi alkaa etsiä vikaa.

    Pavekka

    Ei riitä. Johtopäätöksiä voi tehdä jo sekunnin jälkeen.

    Jätkä

    Toki kuuntelun tueksi voi mitata kierrokset, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että jos erottaa koneen äänestä sen rajan, jossa on paras väätö / kierrosalue – ja teho, niin mittaria ei tarvita.

    Yleensä saha kyljelleen ja säädetään tyhjäkäynti kokeillaan liipasimesta, miten vastaa kaasuun. Sitten meisseli H-reikään ja kaasu pohjaan. käännllään hieman, – totteleeko? Jos tottelee, niin passataan oikeaan kohtaan ja päästetään takaisin tyhjäkäynnille.

    kkiila

    Meitä korjaajia on kyllä monenlaisia. Minulle se riittää.

    En ruuvaile sahoja päämäärättömästi vaan kuuntelen, jos säätö ei pysy niin etsin vian, korjaan ja säädään kohdalleen.

    Käytössäkin kun kuuntelee ja lopettaa ajoissa niin ei leikkauta sahoja koskaan kiinni.

     

     

     

    Pavekka

    Aika paksua… Säätö minuutissa ja parhaimman väännön alueen kuulee äänestä. No saahan sitä kerroskella kivoja tarinoita ja vaikka säätää kyljellään.

    arto arto

    Mutta silloin jääkin taaplaamaan metsurina – ja vieläpä Raivaushommissa, jotka onkin sopivimpia yksinkertaisimmille tyypeille. Toivotaan oikein lumista talvea arton apajille.       Raivaussahahommissa tienaan tuplat opettajan palkkoihin verrattuna. No lunta täällä kyllä on mutta vettä sataa kaatamalla. Huomenna taas 60cm loskaan talsimaan kilometri linjatyötä iltaan selvää. Kunto nousee kesää kohden sulalla taas ha raivaus ei tunnu missään.

    Puu Hastelija


    <div class=”comment__meta bbp-sidebar-meta”>
    <div class=”bbp-reply-author”><span class=”bbp-author-name”>Jätkä</span><span class=”comment__time bbp-reply-post-date”>16.2.2020, 17:05</span></div>
    </div>
    <div class=”comment__content bbp-reply-content”>
    <div class=”comment__text js-discussion-text”>

    Mikä on rikkaan puoli?”

    Se on tämä meidän puoli. Eläkeläis opettajien puoli sensijaan  – jaa eipäs unohdeta Sinkkoa – tai unohda koko juttu.

    </div>
    </div>

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 77)