Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 681 - 690 (kaikkiaan 24,578)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • puunhalaaja

    Ei nuo ranskalaiset huippupelaajat kovin eurooppalaisen näköisiä ole. Luulisi että kyseessä on Afrikkalainen joukkue.

    Siirtomaahistorialla lienee paljon tekemistä asian kanssa, erityisesti juuri Ranskan kohdalla: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ranskan_unioni

     

    jees h-valta

    Tolopaisen Kiia pyytelee öljyä vuoden välein. Ja tokkiinsa ihan ite pitää siellä konehuoneessa meuhkata. Minä kyllä pysyn sieltä konehuoneesta ihan täysin pois huoltojen välillä. Huoltoon mennään kun auto alkaa sitä hätyytellä. Eikä silläkään mitään paniikkia kun öljyä ei kulu. Ensiöljyillä mentiin ensimmäiset parkymmentä tuhatta ja kun ei tarvetta tarkastuksiin niin enpä aio sellaista turhaa konehuoneessa ryynäämistä harrastaa. Huollon hinta oli jotain neljänsadan paikkeilla ettei niin kovin arvokasta. VW nykäisi tuplaten. Nyt kun auto on tullut tutuiksi ja osaa ottaa autosta tehot hyvin irti on matkanteko varmasti yhtä juohevaa kuin VW:llä. Yllättävän pirteä ja ketterä auto jolla kyllä nykyliikenne hyvin hanskassa. VW oli ilmeisesti niin raskas koriltaan ettei kutoskoneen tehoista paljon extrailoa ollut. Varsinkin perinteisellä vanhalla teknologialla. Kyllä turbokone kevyemmässä korissa on vain parempi yhdistelmä. Todella paljon irtoaa pienestä moottorista puhtia.

    Puuki

    Joskus ennen sanonta oli että alle 100 hv:n autot on mopoja. Nykyään se raja on suunnilleen kaksinkertaistunut, kun autot on kooltaan entistä isompia, (kauppakasseja lukuunottamatta ). Esimerkiksi VW Polo on jo ainakin samankokoinen ellei isompikin kuin 80-luvun Golf.

    Tolopainen

    Pösön huoltoväli onkin 15t km tai vuosi. Tuossa jo tulee maksettua dieselveron verran vuodessa ylimääräistä. Lisäksi tulee kallis jakohihnan vaihto määräajoin. Jos viidessä minuutissa tienaa satasen kannattaa öljyt vaihtaa itse.

    jees h-valta

    No joo, Kiiassa ei arvo ole alkuunpäällekkään sellainen että siitä kannattaisi murehtia. Tyhjäst on paha nyhjäst joten präkää sie öljyillä vaan. Huolto kuitenkin on aika monipuolinen määrä eri tarkastuksia ja sinällään myös auton arvoa ylläpitävää. Ilmoituksissa yleensä kyllä mainitaan löytyykö autoon huoltokirjamerkinnät.

    Tolopainen

    Kyllä jokainen huollattaa auton takuuaikana. Eikä sitä ole pakko tehdä merkkiliikkeessä. Siihen nuo huolto ilmoitukset kuitenkin tähtää että merkkihuoltoon vietäisiin.

    Jätkä

    KIA:lla on kyllä malliversioita, joiden hinnalla saisi kaksikin Jeessin MOPO-pösöä.

    Öljynvaihtoväli voi puolittua helpostikin,jos kilometrien  lisävaihtoehtona on öljynvaihtoväli 12 kuukautta.

    Omatoiminen autonkäyttäjä pystyy kyllä vaihtamaan öljyn ja -suodattimen samalla vaivalla kun tarkistaa pissapojan, jäähdytysneteen ym jokapäiväiseen elämään liittyvät seikat. Ainakin minua ottaa pattiin, jos pissapojasta on neste loppunut ja pitää sen vuoksi poiketa liikenneasemalle, jonne muuta asiaa ei ole.

    Me vaihdetaan pojan kanssa hänen autoonsa ja joskus samantien minun ja emännän autoihin öljyt ja tarkistetaan nesteet. saman tien tapahtuu kätevästi pesukin, jos tarpeen. Minulla on vaahtopesulaitteet ja painepesuri, jolla saa lämpöisellä vedellä virutella. Ja työn jälkeen saunaan. Väliöljynvaihdon voi huoltokirjaan merkitä, vaikka siihen ei tulekaan liikkeen leimaa.

    Äkkiä tuossa touhussa satasen säästää autoliikkeen hintoihin verrattuna, varsinkin jos huoltopiste on kymmenien kilometrien päässä Porissa.

    jees h-valta

    Ja taas luonto kiittää luonnon ”ystävää”. On jopa kiellettyä käsitellä ok-talossa auton jäteöljyjä ja jätepesuvesiä. Mutta mitäpä ei tekisi satasen ”säästöksi”. Jätkä varmaan toimittaa sitten Riihimäelle ongelmajätteensä?

    Jätkä

    Luonto kiittää, kunveian täysiä jäteölykanistereita a` 20 litraa jäteasemalle, samaan paikkaan, mihin viedään sähkölaitteet ja akut ym. Auton pesu paikassa, missä on öljynerotuskaivo ja maahanimeytys on ihan sääntöjen mukaista, kunhan sitä ei ala työkseen tekemään.

    Paljon enemmän luonto manailee, kun Harjanvarren isäntä veivaa letukan käyntiin, taikka talvipakkasella Pösön käymään laissa kiellettyä tyhmäkäyntiä niin kauan, että ikkunat sulaa.

    Jos kolmellakin autolla  tekee samana päivänä 3 kertaa satasen säästön, on se monin verroin enemmän kuin tiskin takana tienattu tonni.

    Nuo jäteöljyt ja öljynsuodattimet matkaavat Riihimäelle, en kippaa niitä Kokemäenjokeen niinkuin Harjavaltalaiset tekevät.

    jees h-valta

    Niin tai sitten ei. Tuon öljyn kippaamisen Kokemäenjokeen teki kyllä Porilainen yritys tai pikemminkin sen tankille mennyt mikäkukalie-kuski. Mutta tuo yritys ollessaan puhtaasti Harjavaltalainen ei koskaan tehnyt mitään vastaavaa töppiä. Kaukolämmän jakelupisteestähän oli kyse. Kun myydään firmoja pidemmällä oleville hallinnoille käy juuri niin ettei oikeaa asioista tietävää vastuuhenkilöä olekkaan tarvittaessa paikalla.

Esillä 10 vastausta, 681 - 690 (kaikkiaan 24,578)