Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 7,501 - 7,510 (kaikkiaan 32,018)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Gla Gla

Jees: ”Ihmettelen kyllä mikä on motiivi ollut metsäomaisuuden hankintaan jos kaiken omistus noin yli käy.”

Omistaminen ei ole ongelma, päinvastoin. Turhan kaluston haalimista koitan välttää, kun asiat hoituu vähemmälläkin. Lisäksi minulla on se käsitys, että rahat pysyy paremmin tallessa metsäomaisuudessa kuin autoissa ja koneissa.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Täällä Espoossa käsittääkseni Kierrätyskeskus vastaanottaa ja myös kunnostaa käytettyjä pyöriä myyntiin. Pyörävarkaitakin on kuulemma paljon liikenteessä. Tietokoneesta (jos se vielä käynnistyy) kannattaa ennen kierrätystä tyhjentää kovalevy ja vielä formatoida ettei omat tiedot karkaa muille.

jees h-valta

En aivan lähde Espooseen enkä mihkän valtakunnan kierrätyskeskukseen viemään yhtään mitään. Jos ne alkaa minua häiritä on pikku ”rälläkkä” aika kätevä laite ja kun tekee puolen metrin putken pätkiä voi viedä ihan lähimetallinkeräykseen. Tietokonetta en veisi kuin sentin murusina kierrätykseen. Ja siinä kunnossa ne kelpaa jo tien pohjiinkin.

jees h-valta

Gla tavallaan oikeassa tuossa omistusasiassa. Mutta ei aivan. Kun käytät koneita vuosikausia, esim. juuri traktoria niin sen arvo putoaa sikseen aika vähän siihen nähden mitä vastaavien töiden teettäminen olisi ulkopuolisilla urakoijilla maksanut sen omana käyttöaikana. Asia jota aika harvat ajattelee. kauhistellaan ostohintaa ja luullaan ettei maksa ikinä itteään. Ei sen kyllä tarviikkaan maksaa mutta aika paljon sen arvoa säilyy. Koneet ovat eri asia kuin vanhat Corollat. Tai vanhat polkupyörät. Niillä on sen käyttöaikana sitäpaitsi aika hankala tehdä metsähommia esim. hankintaa tai itelleen 30-40 mottia polttopuita. Ja moni työ jää tekemättä jos sitä konetta ei omasta takaa löydy. Kumma juttu.

arto arto

Annelille tiedoksi. Kyllä ne tiedot löytyy. Tuttu tietokone nörtti löytää kaikkea mielenkiintoista käytetyistä koneista. Monet naurut naurettu. Jonkin vanhoille jutuille. Fiksuinta murskata kaikki levyt. Jos häviää koneen.

jees h-valta

Kyllä H-vallassa on kierrätyskeskus. Olkoon hyvät vian ken tarvii. Olen joskus muutama vuosi sitten vienyt yhden avolavakuormallisen ja aika vähän siitä meni itse keskukseen. Työpopula otti sivuun niin puutarhajyrsimen kuin rattikelkat ja autot yms. Taisi alkaa oma bisnes pyöriä. Voin minä ne itekkin myydä. Ei kannata muille sitä etua olla tyrkkimässä.

Gla Gla

Jees: ”Niillä on sen käyttöaikana sitäpaitsi aika hankala tehdä metsähommia esim. hankintaa tai itelleen 30-40 mottia polttopuita. Ja moni työ jää tekemättä jos sitä konetta ei omasta takaa löydy.”

Jostain olin saanut sen käsityksen, että traktori on sinulla metsätalouden harjoittamista varten. Klapien teko omaan tarpeeseenhan ei kuulu metsätalouteen, ellet huomioi puiden arvoa verotuksessa. Tuskin huomioit.

Puhdasta hankintakauppaa en tosiaan ole tehnyt, kun ajokone puuttuu. Silloinhan ei edes riittäisi traktori, pitäisi olla myös kuormaaja + kärry. Ja noiden säilytykseen sopiva liiteri. Mutta ei hakkuut ole sen takia jäänyt tekemättä. Puut voi ajattaa tien varteen ja myydä siinä ihan samalla tavalla kuin hankintakaupassa. Oikealla ajokoneella, eikä millään pikkutraktorin rimpulalla.

Paljonko sinä olet viimeisen viiden vuoden aikana tehnyt hankintakauppaa?

”Kun käytät koneita vuosikausia, esim. juuri traktoria niin sen arvo putoaa sikseen aika vähän siihen nähden mitä vastaavien töiden teettäminen olisi ulkopuolisilla urakoijilla maksanut sen omana käyttöaikana. Asia jota aika harvat ajattelee.”

Muistathan myös, ettei omakaan kone ilmaiseksi liiku. Lisäksi työhön kuluu aikaa, jonka voi käyttää puiden ajoon tai sitten johonkin muuhun. Toki jos aikaa on rajattomasti, silloin ei ajan käyttö ole merkityksellinen asia. Sellaisenkin käsityksen olen saanut, että sinulle aika on rahaa, kun kerran vuodessa hirvikarkotteen ruiskutus on mielestäsi tehotonta hirvituhojen torjuntaa.

jees h-valta

Traktori on metsätalouden harjoitukseen ostettu mutta se ei kiellä sitä käytettäväksi myös omassa käytössä. Niitä menoja ei tietystikkään vähennetä verotuksessa. Hankintaa olen tehnyt vielä muutama vuosi sitten. Ei viittä vuotta enempää aikaa. Tein ensiharvennuksen Siikaisten yhdelle kuviolle. Siitä olen kyllä täälläkin kertoillut. Sitä ennenkin koivukuitua lähes vuosittain. Vapaa-ajan puute on nykyään ollut suurin rajoite mutta katsotaan nyt tuoko syksy ohjelmaa kauppatouhuissa vai metsässä. Tolopalle mainitsen että useimmat vanhat vaatteet poistetaan sekajätteeseen. Kyllä ne ovat silloin kuluneita ja kelvattomia. Tavaraa saan kuljetettua aivan riittämiin niin avolava-autolla kuin traktorin peräkärrylläkin. Siitä ei kierrätys ole kiinni. Tuo Tolopan hankintahöpötys tulikin jo käsiteltyä. Pihkatappi kertoo vain mitä on se ”puutaheinää”? Itse olen aina saataprosenttisesti sanojeni takana ja kerron vain toteutettuja totuuksia ja elettyä elämää. Muidenkin olisi ehkä hyvä siihen pyrkiä eikä vain hyökätä turhaan jotain vastaan ilman perusteluja.

pihkatappi pihkatappi

Tähän keskusteluketjuun tuo aivoton turina varmaan sopiikin. Mutta kun puhutaan jostain metsäasioiden pienistä nyansseista, saattaa tämänkaltainen vuodatus turhauttaa ja asiantuva kirjoittaja hakeutuu johonkin älylliseen seuraan ja keskustelun taso jää näiden vakiopanelistien vastuulle, joiden parhaat huomiotkin hukkuvat tyhjänpäiväisten möläytysten sekaan. Kaikenlisäksi tuo jatustelu tarttuu (henkilökohtainen huomio) ja tunnelma on usein kuin marttakerhon saunaillassa olutkorin jälkeen.

Eli, lue huolella, mitä on kirjoitettu, yritä ymmärtää asiakokonaisuudet ja mihin joku tietty kommentti liittyy. Eli siihen keskusteltavaan aiheeseen pitäisi tukeutua, eikä siihen mitä ensinnä mieleen juolahtaa, joka kohdallasi on toisinaan väärin ymmärryksen tulosta.

jees h-valta

Niin, mikähän olikaan tämän juttuosion pääaihe? Me keskustelemme taas, voi mielestäni antaa aika vapaat kädet. Ahdasmieliset menköön sinne tosikkopalstoille. Jutustelun tarttuminen on mielestäni vallan oiva asia!

Esillä 10 vastausta, 7,501 - 7,510 (kaikkiaan 32,018)