Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 230)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

    Aloitin tämä jatkoketjun, kun alkuperäiseen ei voinut enää lisätä kirjoituksia.

    Jesse tuolla aiemmin ihmetteli, miksi VW-liike ei huolinut hänen Volkkariaan vaihdossa. Minä en sitä ihmettele, sillä auton historiassa taisi olla jotain epäselvää. Merkkiliike tiesi tämän, eikä enää halunnut sekaantua asiaan. Peugeot-liikeellä oli tarve saada uutta mallia kaupaksi, ja se saattoi lisäksi toimia hyvässä uskossa. Liike yritti ensin suoraa myyntiä, mutta todennäköisesti myi sitten Volkkarin kilotavarana jollekin kaukaisemmalle jopparille tai laitatti koko kotteron paaliin.

  • wanhajätkä

    Tokihan kaikilla pärjää. Mulla on ollut oikea maasturi ja etuvetoinen tai takaa pukkaava perheessä vuodesta -90 lähtien. Tällä hetkellä on myös vaimolla Tiguan citymaasturi. Suurta eroa ei ole h-auton ja citymaasturin välillä normi oloissa. Toki eteläsavossa niillä pirun mäkisillä kärryteillä on kärry perässä lirissä ykspäisellä. Ja kärry on perässä useimmiten. Tukippa sinne hyttiin raivurit ja vermeet.

    Täällä napapiirillä tilanne on ihan toinen. Meillä on suuret pinta-alat ja teemme töitä usein penger- ja talviteiden takana. Joo auraan ja linkoan. Ei niitä uria ja kääntöpaikkoja niin kliinata etteikö ykspäisellä vekslaillessa höyry nouse kuskilla päästä ja autolla kytkimestä. Citymaastureissa tahtoo olla etuspoileri alhaalla ja arka että toimii aurana niin kauan ku sattuu olemaan ees olemassa. Ei sitä pysty joka aamu olla lingon kans näälämässä ennen sianpierua teitä että pääsee autolla työmaalle… etäisyydet palstalle on usein kymmeniä kilometrejä vaikka ois ”lähellä”.

    Kuljemme paljon ympäri suomenmaata ampumakisareissuja neljäänpekkaan. Hävinny on aina kuskina paluumatkalla. Jokaiselle kuskille on ollut yllätys uudehkon hiluxin ominaisuudet pitkilläkin matkoilla.

    Olusuhteiden mukaan ajoneuvo….niihin en rakastu ja vähän romuluisellakin hevosella ajelen ja nautin ku toimii ja pääsee ilman että pääkoppa kiehuu…

    Gla Gla

    Visakallo: ”Minulle ei ole näiden 45 metsänhoitovuoden aikana vielä valjennut, miksi sinne auraamattomille teille pitää ajaa autolla?”

    Kun tiellä on 5-15 cm lunta ja siitä selviää lumiketjujen kanssa kaksivetoisella henkilöautollakin ja tien takana olevalla kuviolla käydään raivuulla parina päivänä talvessa, on auraus täysin turha kustannus ja siten suoraan pois tuloksesta.

     

    jees h-valta

    Onpa sekin jo uuden pösön kanssa tullut koettua että alleajosuojat ovat omiaan. Eli mitään muovia ei roiku maata myöten kuten wanhajätkän Tiquanissa vaan alumiinipeltiä on tohdittu pistää maata raapimaan. Kerran on niin syvään niiannut. Mutta hyvin oli kiinnitetty, ei varissut.

    wanhajätkä

    Gla. Jos nettimetsuri käy parikertaa vuodessa palstalla pärjää kyllä taksilla. Jos päivittäin töitä tekee metsässä kaikki tuiskut ja rospuutot ni pisteleppä hiluja rattaisiin tullenmennen. Höpöhöpö…

    Gla Gla

    Montakohan kertaa olen todennut, että kalusto riippuu käyttäjän tarpeista. Minä pärjään nykyisellä autollani siitä huolimatta, että jostain syystä haluat nimitellä minua nettimetsuriksi. Minä en ole ottanut kantaa sinun tarpeisiisi, joten en käsitä, miksi siitä alat höpöttää. Eikös me tämä asia jo edellisessä viestiketjussa käsitelty. Kun silloin asian myönsit, luulin sen myös ymmärtäneesi. Mutta ei, sama vanha laulu jatkuu.

    Toisaalta kun hakkasin leimikon, jolloin saman tien päässä olevalla leimikolla saman talven aikana käyntikertoja tuli reilut kuukauden työpäivien verran, tie pysyi ajokelpoisena ilman minkäänlaisia hiluja, hiluxeja tai auroja. Että sellaista höpöilyä tällä kertaa Visakallon kysymykseen liittyen.

    Hiluxmetsuri

    Tarpeen mukaan kannattaa auto hankkia.

    Jos on vaan yksi auto niin se ei ehkä ole kaikkiin tarpeisiin juuri se sopivin tai helpoin ratkaisu.

    Minulla on kaksi autoa. Toinen sopii kaikkiin metsähommiin hyvin ja toinen ei taas sovi metsään. Kummallakin voi ajaa tiellä. Glan esimerkki osoittaa, että metsäauto-käsitekään ei ole ihan yksiselitteinen.

    arto arto

    Minulla 2 autoa. Toinen työ ja toinen huvi…Metsäkalusto jamahaa  mönkijä ja kelkka  mennään metsään kelillä kuin kelillä. Kelkalla tosin ihan huvikseen. Mitä enempi lunta sitä lystimpää.

    Visakallo Visakallo

    Silloin kun työskennellään yksin missä tahansa, pienenpikin tapaturma voi johtaa vakavampiin seurauksiin. Tämän takia on syytä huolehtia siitä, että itsensä lisäksi myös apu pääsee mahdollisimman nopeasti paikalle. Apuun tulevien kalusto ei aina välttämättä kulje yhtä korkeassa lumessa kuin se oma ajoneuvo.

    jees h-valta

    Visakallo oikeassa, aika itsekkäitä on ajatusten juoksut yleensäkin näissä keskusteluissa. Kun minä kyllä pääsen jne,jne. Mutta ajatuksesta hyvään ajatusmalliin. Kun noista dieseleistä on sauhuttu ja niiden sauhuista niin lakkasi yksi valmistaja vallan dieselmallit, ja se ei aivan pieni ”keulakuva” olekkaan näissä vaan aika kovan luokan ”premiuumi”. Luultavasti aika nopeaan perässä seuraa muitakin valmistajia samaa rataa. Eli biot saa alkaa unohtaa ja varsinkin dieselauton uutena hommaamiset. Porchen päätöksen imussa luin myös Suomen sähköautotilanteen muutoksista. Määrät ovat vielä pieniä mutta kasvuluvut prosenteissa todella hurjia. Mahtaakohan maamme sähköautoistua jopa nopeammin kuin yleiset täällä torpatut skenaariot antavat olettaa.

    Gla Gla

    Sitten pitää tiet olla kesälläkin henkilöautolla ajettavassa kunnossa. Kaikki Hiluxit yms pelit ajattaa metsämiehen ottamaan turhia riskejä. Kovasti vaan on herättänyt närää tällä palstalla minun autovalintani ja nyt kun sillä auraamattomiakin teitä ajelen, on se jo saavutettavuuden suhteen riski. Outoa.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 230)