Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,001 - 5,010 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Kalle Kehveli

    Jetta 1,6 tdi 2012 (ja 2010) oli jakopään hihnapyörät kuluneet ja remmikin pahan näköinen. Pöly pääsee sinne ja kuluttaa ne ennenaikaisesti. 60000 km huollossa vaihtoivat kaikki osat tehtaan piikkiin. Ovat tehneet näitä remontteja enemmän ajettuihinkin, kunhan on käyttänyt autoaan huollossa. Nykyään varmaankin jo käyttöönottohuollossa tiivistävät heti sikaflexillä kotelon, ettei pöly pääse sinne, ei vaan tullut katottua viimeisestä Golfista. Sama vika vaivaa 2 l ja 2,5 l tdi koneita. Jos hihna katkeaa tulee kallis kansiremontti. VW konsernin autoissa toinen murhe on pyörän laakerit, meille ei kuitenkaan sattunut niitä.

    Visakallo Visakallo

    Gla on tähän asti ollut pitkän linjan auton omistaja ja ilmeisesti aikoo niin olla jatkossakin. Siinä tapauksessa lienee viisainta valita automerkki sieltä vähävikaisimpien merkkien joukosta, eli entinenkin merkki voisi myös olla harkinnan arvoinen.

    jees h-valta

    Onneksi kaikki autot ovat nykyään vähävikaisia ettei autoja sen perusteella enää tarvitse karsinoira mihinkään katekoriaan. Nyt voi valita mieluisan auton ja se tietää mukavaa reissuilua tienpäälle. Kukaan edes nykyään pidä autoa niin loppuun että jotain vakavampia vaivoja alkaisi ilmaantua. Jos haluaa nauttia matkanteosta kannattaa todella tuijottaa vain mukavuuteen ja hyvään ajettavuuteen.

    Gla Gla

    Toyota ja Mazda olisivat ykkösvaihtoehtoja, jos niillä olisi sopiva malli. Ehkä myös Honda, ellei sitä myytäisi liian koppavan oloisessa lasipalatsissa. Tavallisia matalia farkkuja noilta kyllä löytyy, mutta kun kaipaan aavistuksen parempaa maavaraa. Tällöin ainoaksi vaihtoehdoksi jää katumaasturi ja niissä taas ei ominaisuudet (kulutus, hinta) ole kilpailukykyisiä maantie- ja moottoritiepainotteista ajoa ajatellen, tavaratilastakin on usein pulaa.

    Kiassa ja Hyundaissa sama juttu. Muuten saattaisin jopa uskaltautua hankkimaan esim. Ceedin. Optima on puolestaan ulkomitoiltaan järjettömän iso, siinä  tulee maksettua paljon turhasta. Eli kun kompromissia haen, ehkä käväisen potkimassa myös CX5:n ja Ravin renkaita. Tai sitten ostan kymmenvuotiaan käytetyn ja seuraan pari vuotta tilanteen kehittymistä.

    Volkkari ja Skoda olisivat paperilla ylivoimaisia, mutta ongelmat laadussa tosiaan laittaa miettimään toiseenkin kertaan, mistä pitää maksaa. Hyvällä tuurilla nuokin voisivat olla erinomaisia autoja, mutta tuurilla taitaa niissä olla keskimääräistä suurempi merkitys. Huono tuuri ei edellytä edes auton ikääntymistä, vaikka Jees muuta kattavalla tietopohjalla arveleekin.

    jees h-valta

    Tulihan sitä muutama vuosi VW:lläkin ajeltua eikä kertaakaan matkanteossa mitään ongelmaa. Joten en ainakaan siltä tuntumalta esim VW:n uutta Rockia halveeraisi. Toki, pieni se on. Itseasiassa jos ei auton kulutusta huomioitaisi niin VW oli varmasti huolettomin auto joka minulla on ollut. Siihen ei käyttöaikanani tehty kuin yksi autom.ilmast. termostaatin vaihto. Alkuu panikoin suotta yhden häiriöstä kertovan valon kanssa tietämättäni. Laitoin auton syyniin ja huoltoon heti hankinnan jälkeen kun en tiennyt että käsijarrun varoitusvalo pitkän seisonnan tuloksena tuppasi metelöimään turhan päiten. Se oli todella pysäyttävä kun samaan aikaan tuli mittaristonäytölle viesti ettei autolla saa ajaa ennen huollon tarkistusta. Se syynättiin ja mitään ei löytynyt. Jopa öljypohjan siivilä putsattiin. Ehkä hyvä kuitekin sekin. Tuli parin vuoden seisokin karstat pois.

    Gla Gla

    Paitsi että autosi mittaristossa paloi toinenkin valo viestittäen useiden tuhansien eurojen remontin olevan ajankohtainen. Ja että luovuit autosta, kun mittarissa oli puolet siitä kilometrimäärästä mitä minulla nyt on, kun ensimmäisen kerran alan vakavissani vaihtoa miettiä.

    Ärsyttävä pieni yksityiskohta Volkkarissa on tosiaan metelöivät merkkivalot. Kun ulkoilma putoaa 4 asteeseen, plimplommin säestyksellä loistaa mittaristossa olevassa telkkarissa suuri lumihiutale hetken aikaa kirkkaana. Aivan kuin kyse olisi isommastakin vaarasta.

    Visakallo Visakallo

    Jokos se Jessen entinen Volkkari on löytänyt uuden omistajan, vai onko lyöty jo paaliin tai viety Afrikkaan?

    jees h-valta

    Keltaiset valotunnarit ovat niitä ei kiireellisiä ja jos sellainen sattuu palamaan muutaman vuoden en pidä sitä kovin ongelmallisena. Kun auto käy normaali käyntiäänellä olen aina sillä kannalla että korva on parempi kuin huono varoitussignaali. Ja Visakallolle, en taida ihan nykyhetkestä tietää mutta viimeksi renkaiden vaihdolla käydessä se oli Palinin pihassa uusilla kesärenkailla. Ettei sitä varmaan ole tarkoitus tuhota mutta ei se myöskään aktiivimyynnissä näytä olevan. Ehkä keväällä jossain pihan siivouskampiksessa saattaa olla.

    Visakallo Visakallo

    Kukapa olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut, että Mersujen valmistuksesta ja -viennistä tulee Suomessa merkittävä toimiala. Nyt lähestytään viennissä jo kahta miljardia euroa vuodessa.

     

    Tolopainen

    Miten nollan arvoisesta autosta liike edes kehtaa pyytää kymppitonnia, uudet renkaat tosin moninkertaistavat ko. auton arvon.. Ei taida mersujen viennistä kovin paljon nettoeuroja Suomeen jäädä. Työllistävä vaikutus kuitenkin huomattava.

Esillä 10 vastausta, 5,001 - 5,010 (kaikkiaan 5,990)