Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 6 vastausta, 8,521 - 8,526 (kaikkiaan 8,526)
  • Metsien hiilinielu

Merkitty: 

Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

• Kurki Kurki

Häkkinen:     Miten luonnonsuo voi lisätä ilmakehään hiilidioksidia.

Metaani hajoaa vedeksi ja hiilidioksidiksi. Suomen 4 milj.ha luonnon suot sitovat CO2 ilmasta – 4 Mtn/v.  Metaanin hiili (C) tulee suoturpeeseen sitoutuneesta hiilestä ja vähentää siten tuota soiden CO2-nielua 1 Mtn eli luonnon suot sitovat todellisuudessa vain -3 Mtn verran CO2 ilmasta per vuosi.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Pitkä aikaväli ja iso mittakaava on maallikolle käsittämätön juttu: avohakkuualueelta on viety pois kaikki ja kestää kauan ennen kuin tilanne palautuu.

PenttiAKHakkinen

Kyllä täytyy sanoa, että tällä foorumilla ei teoreettisista asioista keskustelu luonnistu.

Kurki näyttää jukertavan iänikuisia ekv laskujaan. Joskus osuvat oikeaan. Useimmiten menee pieleen. Minä en tee mitään laskelmia ekv arvoilla. Harvoin pääsen perille, mitä se Kurki taas laskee.

Anneli näyttää kaivautuneen khk laskennan poteroon. Ei liene kuitenkaan ymmärrä, että ne ovat enempi tilastoja ja poliittisten päätösten luomia epätieteellisiä laskentaohjeita.

Minä toivoisin teoreettiselta keskustelulta vastaväitteen kaavoineen. En mitään Kurki tyyppistä ekv horinaa. Tuolla aikaisemmin pyysin kommentaattoreita tutkimaan exel illä metaanin vakiopäästön vaikutusta ilmastoon. Liekö kukaan vaivautunut. Näin se on, jos asia ei kiinnosta niin ei. Laskentahan saattaisi paljastaa jotain ristriitaista omiin ajatuksiin verrattuna.

aSanta nimitteli minua pseudotieteilijäksi. Näinhän se on, jos on valinnut puolensa tuohon 99% iin ipcc uskovaisia. Olisin kuitenkin toivonut, että aSanta olisi todistanut minun väittteeni vääräksi. Metaani taisi olla kyseessä.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Uuden Suomen keskustelupalstalta löytyisi hemmoja joilta onnistuu tieteellinen keskustelu ilmastonmuutoksesta.

Kurki Kurki

Kurki näyttää jukertavan iänikuisia ekv laskujaan.

Häkkiselle ei ollut tullut tuota mieleen, että luonnon suokin voi lisätä CO2-päästöjä. Koska tuo vuosittainen metaanipäästö luonnon soilla on päästö +62 Mtn-ekv, niin metaaniksi muuttuu luonnon soiden CO2-sidonnasta vain 0,7 Mtn, sillä kertoimella 90 saadaan sitten 90*0,7= +63 Mtn-ekv päästö, joka on lähellä tuota metaan vakiopäästöä +62Mtn-ekv/v.

Häkkinenhän voi itse tänne laskea onilla kaavoillaan kuinka suuren tonnipäästön luonnon soiden metaanin vakiopäästö aiheuttaa. Minä käytän pohjana tuota Luken kertasyötösta antamaa päästöä +12,4 Mtn-ekv/v 100 vuoden perioodilla.

140ärrä

140ärrä näyttää olevan täysin pihalla näistä päästöasioista. Helpoin kysymys: Miten luonnonsuo voi lisätä ilmakehään hiilidioksidia. Alkuaineen generoiminen on käsittääkseni ydinfysiikan alaa. Mikä ydinreaktori se suo olisi?

Vapauttamalla aiemmin ilmakehästä sitomaansa hiiltä. Tämähän tapahtuu metaanin päästönä, ja metaani hajoaa hiilidioksidiksi ja vedeksi.

Ydinreaktorissakaan ei luoda materiaa tyhjästä, vaan hajottamalla alkuaineita.

Esillä 6 vastausta, 8,521 - 8,526 (kaikkiaan 8,526)