Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 6 vastausta, 8,931 - 8,936 (kaikkiaan 8,936)
  • Metsien hiilinielu

Merkitty: 

Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

• MaalaisSeppo

Itse en innostu tästä metsien hiilinielukaupasta. Kyllä Suomen hallintoapparaatti on jo nytkin liian monimutkainen ja byrokratia ei kaipaa enää yhtään lisäsääntelyä.

Miten esim otettaisiin huomioon maapohjan hiilipäästö? Siihenhän vaikuttaa myös metsästä riippumaton ilmastonmuutos. Menisi hiustenhalkomiseksi ja valitusrumbaan.

isaskar keturi

”Maankäyttösektorikin olisi ehkä hyvä saada jonkinlaisen päästökaupan piiriin nielujen vahvistamiseksi, Kaitila pohtii.” Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, niin tällä tarkoitetaan sitä, että hakkaajan tulisi maksaa päästöistä (so. hiilinielun pienenemisestä) elikkä lämmitellään taas sitä hiilimaksua perustuotannolle, vaikka päästöt syntyy siellä vessan pytyllä.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Eikös hillitön hiilen kertymä ojitetun suon pintakasvillisuuteen ole hankittavissa myös jk-metsään? Nehän hakataan harvoiksi viimeistään toisessa hakkuussa?

Kurki Kurki

Itse en innostu tästä metsien hiilinielukaupasta. Kyllä Suomen hallintoapparaatti on jo nytkin liian monimutkainen ja byrokratia ei kaipaa enää yhtään lisäsääntelyä.

Hiilinielukauppa on absurdi eikä sitä millään byrokratialla voi hallita eikä ainakaan Suomen tapaan laskemalla. Ruotsilla on oma laskentatapa, jonka mukaan laskien Suomi 2023 oli jo reilu hiilinielu kuten Nasankin mukaan, kun jätetään maapäästöt huomiotta, jota ovat vaatineet Luken Ilvesniemi ja Suomen ainoa Metsätieteiden Suoprofessori Anna-Mari Lauren.

käpysonni käpysonni

Olen monta kertaa täälläkin jo todennut että missään ei ole sellaisia rahoja, jotka voitaisiin hiilinielukaupankäyntiin saada, niitä ei vain kerta kaikkiaan ole missään. Varsinkin nyt kun taloudessa on tiukkaa, niin entistä vähemmän on toivoa panna pystyyn mitään hiilinielurahastoa.  Yrityksiltä ei rahaa siihen löydy, yksityisiltä tai joltain yhteiskunnalliselta taholta vielä vähemmän.

Kurki Kurki

Eikös hillitön hiilen kertymä ojitetun suon pintakasvillisuuteen ole hankittavissa myös jk-metsään?

En oikein tiedä. Kuusi on vähän huono puulaji, kun latvus harvassa ulottuu maahan saakka. Onko kukaan nähnyt vielä harvaa oikeaa  jk-metsää missään?

Esillä 6 vastausta, 8,931 - 8,936 (kaikkiaan 8,936)