Keskustelut Metsänhoito Onko Huski 555FXT hintansa väärti

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 220)
  • Onko Huski 555FXT hintansa väärti

    Merkitty: 

    Olisi tuollaista alustanraivausta6 – 7 hehtaria,jossa suuri osa poistettavasta puusta lähes kuitukokosta.Maahankaato.Tarvitaan 225 terä..Nykyinset sahat Stihl 480 ja ikivanha Jonsered 45

    Tutut suosittaa stihl 490 hankintaa,kestää,ei murheita.Huski kuitenkin 150e halvempi.Muttakuinka Huski mahtais kestää.Olen kyllä joistain murheita tuolla moottorisapuolella kuullut Huskista.Kokeilin tuota 555 ja oli ärhäkkä kiihtymään

  • pihkatappi pihkatappi

    Olen huomannut, että kun säätää pieniläpimittaiseen risukkoon hieman kireämmälle säätöruuvit, niin toimii riittävän hyvin ja kulutus laskee. Tuolla säädöllä kun menee oikein järeään, missä pitää jo runkoa sahata poikki, alkaa täristämään. Noin 4 litraa päivässä menee bensaa, joskus hiukan alle ja joskus puolisen litraa yli. Ilmeisesti säädöillä saattaisi saada vielä kulutusta alaskin, mutta tuota tärinää pitää välttää. Ruuvien kääntelyä olen tehnyt pari kertaa, en ala hifistelemään, ja hiukan reilu kierros on l-ruuvi ja h-ruuvi auki, kun oli vain kierroksen niin täristi noissa sahattavissa rungoissa.

    Vajaan puolen vuoden käytön jälkeen sanoisin että 555fx on paras raivuri millä olen sahannut. Tosin alle 500 tuntia käytetty, että kestävyys on vielä arvoitus. Toistaiseksi ei yhtään ongelmia sen suhteen, kerran jääti vaijeri, enkä tuota ole voidellut, tosin pahimman lumitalven aikaan tein muuta.

    Täytyy varmaan hankkia vielä toinen samanlainen, Jönköpingissä näkyy olevan 650 euron hintaan, siihen tulee vielä nuo huippu valjaat. Vertaa Stihlin malliin, missä kunnon ergonomiset valjaat pitää ostaa erikseen ja hintalappu nousee huomattavasti korkeammalle ja liekkö käyttökustannuksetkin korkeammat.

    Metsänmies

    Kyllä  Stihlit tulevat jo noilla uusilla valjailla, vanhoillakin on vielä myynnissä. Ostin 460 mallin muutama viikko sitten. Siitä voi olla monta mieltä, ovatko valjaat paremmat kuin aiemmassa versiossa, nekin ovat hyvät. Maksoin sahasta uusien valjaiden kanssa 850€, ovh näkyy olevan toista tonnia. Vaikka olenkin viime aikoina sahannut Stihleillä, olen sitä mieltä, että Husqvarnat ja Jonseredit ovat samanveroisia raivaussahoja.

    Jätkä

    Pihkatappi. Onpa Jönköpingissä Huskut halpoja. Kannattaisi tehdä isompi tilaus kerralla, jos olisi kunnon kimppa.

    Varmasti Tilhin uudet sahat ovat ”ihan hyviä”, mutta Ruotsalaisissa sahoissa on ollut – kunhan lapsentaudit on voitettu – erinomainen käyttäjäystävällinen ergonomia. Myöskään ei pidä unohtaa polttoainetaloudellisuutta, joka on ollut lähes päätähuimaava verrattuna Sakemanniin.

    Pitäisin ammattimetsurien kannalta, jos he tekevät hehtaaritaksalla raivaus-sahatöitä, hyvin tärkeänä mitata, kuinka paljon tulosta tulee esim kuuden tunnin aikana. Tekijänä sama henkilö ja samanlaiset pöheiköt. Mittaus useana päivänä ja huomioitaisiin polttoaaineen kulutus, sekä pinta-ala. Myös sahaajan energiankulutus olisi hyvä mitata.

    MUTTA: Ammattityössä pitää olla ammattityöhön kehitetyt välineet. Millään sahanvalmistajalla ei ole sellaista tarjolla alle viidensadan.  Jos maahantuoja väittää, että heillä on viisi ammattitason raivuria, niin puppua puhuu. Mutta jos 1200 euron sahan saisi vaikkapa Venäjältä siihen hintaan, niin onhan se aikamoinen säästö, kun kone on sama, vaikka ohjekirja onkin kirjoitettu kurillisin kirjaimin.

    puhveli

    itse käytin aikaisemmin huskin r-sahoja mutta v.2017 keväälle ostin sthil Fs 490 c:n enkä ole katunut.itselle vaihto tuli huskin peukalo kaasun takia jostain syystä peukalon nivel ei enää kestänyt rasitusta vaan kipeytyi jatkuvasti. oon nyt sahannut stilillä n. 80 hehtaaria taimikon varhaishoitoja ja taimikon raivauksia.tankillinen kestää varhaishoidossa n. 2 h15 min ja taimikon raivauksissa n. 1 h 50 min. ennakkoraivauksia en ole sahannut yhtään kun taimikkoni on hoidettu pääosin aina ajallaan.m-sahoissa luotan edelleen huskin sahoihin (550 ja 357). m-saha hommat vievät valtaosan vuoden työajastani n.1000 mottia vuoteen.

    Ola_Pallonivel

    741€ Ruotsista tilattuna lämpökahvoilla. Hintaero vaan kasvanut, kun nyt yli 200€. Omani ostin täältä tammikuussa, ei ollut noin suuri säästö silloin.

    Metsänmies

    Ei  Stihlit syö nykyisin polttoainetta sen enempää kuin ruotsalaiset raivurit. Työporukassa on molempien käyttäjiä, on kokeeksi vaihdeltukin sahoja, saman ne suunnilleen kuluttavat. Itsellä sama juttu kuin puhvelilla, peukalokaasu ei sovi. Tärkeintä on tietysti, että saha on käyttäjälleen käteensopiva ja kestävä. Merkillä ei niinkään väliä.

    husku550xp

    Eläpäs hätäile sen saha oston kanssa. Uskon että kohta tulee 555fx autotune. Itsekkin vaihdoin 545 autotunen 460 stilhiin, jolla myös nykyään suurimmaksi osaksi sahailen. Syynä on se, että ei enää huskilla kestä selkä jostain syystä sahata. Itse olen enempi tykästynyt nuhin saksalaisiin sahoihin. Aina olen huskilla sahannut joten tuo 555fx jää kuitenkin itselle vielä käyttöön pahimpia puskia varten, sillä tehoahan siinä on hyvin. Mitä tuohon kulutukseen tulee niin aavistuksen vähempi se huski vie, mutta stilhi on taas sitten ärhäkämpi. Jokainen päättäköön kumpaa arvostaa enemmän.

    Jätkä

    Puhveli. Hyvin on tankilliset kestäneet Tilhissä, en väheksy sitä. Jos Tilhi on sinulla ärhäkämpi kuin Husku, niin pidän sitä kyllä ihmeenä. Miinusta Tilhikin on hyvä saha, mutta en pidä senlepattavasta tutinasta ja kyllä – olen sahannut useammalla isolla Tilhillä kuin vain kahdella – tai kuudella.

    Peukalokaasu on aivan ylivertainen sen kevyen käytön puolesta. Liipasinkaasu on etusormelle todella hankala, vaikka ketjusahassa se on aivan lyömätön.

    R- sahassa pitää kahvoista olla suhteellisen tiukka ote, joten siinä kaasuliipaisimen käyttö minun mielestäni sopii peukalolle paremmin. Toki kaatosahauksessa M-sahalla käytän aina peukaloa, samoin alapuolen oksien karsinnassa.

    sitolkka

    Minkäslaisia nämä uudet huskit on verrattuna vanhaan 252 sahaan? Ovatko pettymys. Tykkään hyvin kiihtyvästä ja ärhäkästä sahasta.

    Jätkä

    arton mukaan nämä uudet ovat ylivoimaisia, mutta suhtaudun epäillen hänen muihinkin juttuihin sen perusteella, että hänen käsityksensä mukaa nykysahat ovat kiihkeämpiä kuin 252 – Tuskin ovat – eivätkä olekaan,

    Huskun mannekiinin on vain pakko kehua kaikkia uutuuksia, eikä niissä ole esiintynyt arton tiedostossa koskaan mitään vikaa, ennenkuin parin vuoden kuluttua, kun lapsentaudit on saatu korjattua – silloin onkin paljastunut kosolti vikoja, jotka ovat NYT parannettu pois.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 220)