Keskustelut Metsänhoito Onko Huski 555FXT hintansa väärti

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 220)
  • Onko Huski 555FXT hintansa väärti

    Merkitty: 

    Olisi tuollaista alustanraivausta6 – 7 hehtaria,jossa suuri osa poistettavasta puusta lähes kuitukokosta.Maahankaato.Tarvitaan 225 terä..Nykyinset sahat Stihl 480 ja ikivanha Jonsered 45

    Tutut suosittaa stihl 490 hankintaa,kestää,ei murheita.Huski kuitenkin 150e halvempi.Muttakuinka Huski mahtais kestää.Olen kyllä joistain murheita tuolla moottorisapuolella kuullut Huskista.Kokeilin tuota 555 ja oli ärhäkkä kiihtymään

  • Jätkä

    Kaasukahvassa minua on aina ihmetyttänyt se, että kahva on ylipäätään aika heikkolaatuinen. Se, että kahva päästää vettä sisäänsä ja se, että siinä olevat toiminnot ovat hieman niin ja näin, on aika surkeaa suunnittelua. Kaiken lisäksi kaasuvaijeri ”venyy” ja jäätyy – ei hyvä.

    En ole kokenut peukalo / etusormikaasujen käyttöä ongelmaksi, mutta aivan hyvin voisi kokeilla, kuinka onnistuisi risteyttää erilaiset kaasukahvat keskenään. Voisi olla jopa, että kaasukahva voisi olla mahdollista asentaa vasempaan kahvaan.

    Asia ei vaan enää liikuta minua niin paljoa, että alkaisin painia sen kanssa.

    Kun ajatellaan kaasuliipaisimia, niin on: Moottoripyörän- Mopon kaasu, Moottorikelkan kaasu, Moottorisahan kaasu, sekä R-sahan kaksi erilaista kaasua. Siinäpä sarkaa kehittelijöille.

     

    Metsänmies

    Kyllähän näitä ruotsalaisiakin sahoja oli ennen myös tuolla etusormella kaasuteltavia malleja. Ei taida nykyisin olla. Jätkä on oikeassa tuon kaasukahvan surkeudesta. Luulisi nykytekniikalla pystyttävän rakentamaan kahvasta vesitiivis. Kaasuvaijeriin voisi rakentaa sähkövastuksen jäätymisen estämiseksi, samalla periaatteella, kuin kahvalämmitys.

    pihkatappi pihkatappi

    Samat ajatukset raivureiden kaasukahvoista. Stihlissä ihan susi ja ei huskussakaan ole vesitiivis, vaikka tuolta osin parempi. Lunta on usein kahvan päällä hanskan peukalohangassa ja Stihlin kahvassa tuossa kohdassa on kaasuttimen turvaliipasimen tarpeettoman suuri reikä. Kahva on toisinaan täynnä neulasia ja toisinaan umpi jäässä.

    Jätkä

    Kaasiliipaisin taisi olla Huskun 245 – mallissa, joka osoittautui melkein sudeksi. Siis se saha. Kone pyöri takaperin, Kulmabaihde oli siten myös vääränkätinen ja löyhä, kaasuvaijei oli alimitoitettu – se oli aina kuralla jne. Se oli tyyppiesimerkki isäntälinjan vehkeestä. muuta hyvää siinä ei ollut, kuin suhteellisen voimakas moottori, taisi olla Partner-moottorisahan kampi, mäntä ja sylinteri

    Puu Hastelija

    Veikkaan ma, että jokin potentiometri tms. sähkösäätöinen kaasutin ilmestyy hyvinkin pian. Ainakin raivurit hyötyisivät tuosta, msahoissa tuolla ei saataisi kuin ehkä jotain ohjelmoinnin kautta tulevaa hyötyä. Mekaaninen linja kaasarille kuitenkin yleensä lyhyt ja selkeä.

    pihkatappi pihkatappi

    Minulla oli huskin kahvat aavistuksen oikealle kallellaan jaa siitä johtui peukalon ja ranteen kipeytyminen. Eli kun säädin ripustuksen etäisyyttä kääntyi kiinnityskohta aavituksen vinoon. Sattumalta huomasin tuon ja laitoin kahvat prikulleen suoraan ja siihen loppui nuo vaivat.

    Jätkä

    Pihkatappi. Sinulla oli siis koko saha kallellaan oikealle? Sahan passaaminen juuri oikeaan asentoon on hyvin tärkeä juttu. Samoin tasapainotus niin, että voi kävellä välillä pitämättä kahvoista kiinni lainkaan, eikä terä silti hairo maahan.

    pihkatappi pihkatappi

    Joo, tasapainotuksen takia siirsin tuota kiinnityskohtaa, että terä nousee ylemmäs ja siinä tuo kiertyi vinoon. Kyllä se on tarkasti laitettava, mutta sen pienen väännön tajusin vasta kun oikaisin tuon. Eli raivurin sijaan vika oli omassa päässä.

    Jätkä

    Tuo valjaiden säätö ja sahan tasapainoitus ovat kyllä mielestäni niin tärkeitä asioita, että niitä ei voi olankohautuksella hoitaa.

    Meillä oli R-sahan käyttökurssilla aika paljon myös naisia mukana ja vitsailin joskus, että valjaiden säätö on minulla lempipuuhaa. Kyllä on myös kahvoja sahattu – silloin, kun se on mahdollista ja tarpeen.

    Yksi asia, jota kaikki eivät usko on, että terän tulee asettua tarkalleen sahaajan eteen, kun kahvoista päästää irti.

    Latvakuusi

    yllä juttua 245:stä. tarkoitatko 245RX mallia. minulla semmonen vararaivurin vararaivurina vm 97 ja oli noin viitisen vuotta aika kovassa käytössä.

    alkup kulmavaihde, moottori kovakulutuksinen menee bensaa ja semmonen kolho ergonoomia

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 220)