Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 1,321 - 1,330 (kaikkiaan 6,207)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • Jätkä

    Sähköautoilua on jo tuettu monin tavoin ja polttiksilla ajavia verotettu raskaimman jälkeen.

    Nyt pitäisi kelkka kääntää ihan vaikka vaan sähkönsäästömielessä, eli helpotusta polttiksille ja käyttövoimamaksuja patteriautoille.

    Sen lisäksi pari ydinvoimalan rakennuslupaa vetämään – Tuulivoiman käyttäjille pitää laittaa rajoitus, että vasta 15 m/ sekunnissa tuulella saa ladattua kotteroaan.

    Tolopainen

    Mikä kallis sähköauto on pari vuotta vanhan saa alle 30k€ ja on aika sopivapeli talviautona ja kaupunkiajossa. Riittävä 300km toimintamatka päivittäiseen työmatka-ajoon. Sisätilat lämpenee etäohjauksella kymmenessä minuutissa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Sähköauton ekologisuutta heikentää akun valmistuksen päästö. Ei kokonaan heitetä vielä pyyhettä kehään, meidän olosuhteissa saatetaan tarvita vielä polttonesteitä käyttäviäkin autoja. Esimerkiksi puupohjaisia, kuten tässä lappeenrantalaisten kehitelmässä, puusta etanolia. Prosessissa on mukana uusiutuvalla sähköllä tuotettu vety. Tällainen polttoaine jäisi hyvin vähäpäästöisenä päästöverojen ulkopuolelle. Verottaja ei ehkä siitä tykkäisi, mutta vaihtotaseemme kyllä.

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomessa-kehitettiin-polttoaine-jonka-litrahinta-olisi-vain-0-56-euroa-merkittava-asia/8427996

    Nostokoukku

    Akkujen valmistuksen päästöjen lisäksi jos lasketaan sähköauton ”vihreän polttoaineen” rakentamisen päästöt, niin polttomoottori on vielä huomattavasti ekologisempi.

    Tolopainen

    Missä ne Suomen öljylähteet on. Tänä vuonna maailman öljynkulutus nousee kaikkien aikojen suurimmaksi. Vastuutonta puhua hiilivetyjen puolesta. Ostetaan ulkomailta öljyä ja jalostetaan bensaksi. Siitä tulee jo suuret hiilipäästöt, lopuksi auton moottori hyödyntää energiasta kolmanneksen ja lopulla lämmitetään ilmakehää. Ei kovin järkevää.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Höh taas Tolopainen. Ihan samalla lailla se vihreä hiilivety kelpaa auton moottoriin kuin fossiilinen hiilivety, ei se moottori tiedä olla toimimatta.

    Tolopainen

    Höh, AJ. Olenko mainut jotain vihreästä hiilivedystä, eihän se ole käytössä. En kommentoi aina sinun kirjoituksiasi, kun kirjoitan.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Juurihan edellä selitin kuinka ne vihreät hiilivedyt tuotetaan. Sitä paitsi on ne jo käytössä: kaikessa bensassa on osuus niitä. Neste My on niitä.

    Tolopainen

    Ei taida olla Nesteen My kovin vihreää, kun vety on peräisin jalostamon prosessista. Aiemmin se oli venäläisestä maakaasusta, jota tuli putkea pitkin Kilpilahteen. Biodieselillä Euroopan diesel autot liikkuisivat pari päivää vuodessa, tuotettu määrä on pieni.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Neste voisi ostaa elektrolyyserin niinkin läheltä kuin Tanskasta, yhtiöltä nimeltään Green Hydrogen Systems

Esillä 10 vastausta, 1,321 - 1,330 (kaikkiaan 6,207)