Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 9,831 - 9,840 (kaikkiaan 9,847)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Rukopiikki

Nykyvuosina on myyty uusia autoja 90 luvun lamavuosien tahtiin. Kovin ei autokanta uusiudu.

Hyvä mieli tulee kun saa vanhan käyttää kunnolla loppuun tuhlaamatta luonnonvaroja. Ja hiiltä pitää tuprauttaa ilmaan että kasvit kasvaa. Purkuosia saa hyvin vanhoihin japseihin.

jupesa

Ostakaa uudempia autoja niiden nokivasaroidenne tilalle. Saastuttavat hengitysilman piloille.  Eikös niille makseta taas jotain romutuspalkkiotakin.

MaalaisSeppo

Miksi ostaa uudempi auto, kun täällä on Euroopan puhtain ilma?

Nostokoukku

Hupskukkuu, menikö MJO vähän ihon alle. Sättimisestä päätellen taisi mennä. Onhan nykyinen autoni hintaluokaltaan ( 4 000 € ) minulle vähän turhan pramea, mutta liikun aika kaukana asetuksista erämaissa, auraamattomilla teillä ja kovilla pakkasilla, niin tämän ikäisenä täytyy vähän kiinnittää turvallisuuteenkin huomiota. Varmistaa, että sieltä pääsee myös takaisin. Ettei jonkun aavan suon reunassa kinoksessa lopu maavara tai sähkö. Kilometrikaupalla ei enää jaksa jalkapelissä tarpoa hangessa takaisin, kun puhelinverkkokaan ei täällä vielä kaikkialle yllä. Mitenkä se tuo 2 % oli noin arka asia? Minä en voi sille mitään, että 2%:sta 20% on  mitättömän pieni tulos. Autoni voi olla vanha paska, mutta kilometreistä päätellen saatan ajella sillä hyvinkin vielä 10 vuotta. Jos se vain suinkin MOJ:lle sopii? Energia-asiat ja hyötysuhteet ovat fysiikan lainaalaisuuksi, niillekkään en mitään voi. Jos 60 kWh menee lämmöntuottoon, minulle jää vielä 16 kW eteenpäin menoon ja se riittää minulle. Kuten riittää autoni muutenkin. Se on tismalleen käyttötarkoituksiini sopiva. Nykyisillä sähköautoilla ajoni jäisivät ajamatta. Pihankoristeeksi en halua sitä hankkia. Joka sellaisen haluaa, hankkikoon minun puolestani, minulle sillä ei ole mitään käyttöä. Mieluummin ostan käsintehdyn englantilaisen haulikon. Sen saa jo kalliimmanluokan sähköauton hinnalla. Siitä saa vielä pojanpoikakin  omansa pois, papan sähköautosta hän saisi romutuspalkkion, ei muuta. Anteeksi vastauksen viivästyminen, kävin taas hakemassa paskallani motin tukinpätkiä polttopuuksi. En kaipaa kateellisten naapureiden sähköauton aiheuttamia mulkoiluja, polttopuita minä kaipaan. Auto edustaa minulle vain ja ainoastaan kulkuneuvoa.

P.S. Kävin lähtiessä taajamassa tankkaamassa, taas kerran. Kukaan ei pidellyt nenäänsä, hieronut kirveleviä silmiään tai saanut yskänpuuskia. Hengitysilma säilyi siis vanhan paskani osalta suhteellisen raikkaana.

Numppi

Suomalaisten keskitulot taitaa edelleen olla vähän alle 40k vuodessa. Taitaa pankkikin suositella, että autoon laitetaan max 30% tuloista. Ja tällä hetkellä siis suomalaiset ajaa keskimäärin 7ke autoilla. Ei taida näillä hinnoilla sähköauton hankkiminen olla monillakaan mielessä.
    Se, että selviää lyhennyksistä ei tarkoita, että kalliiseen autoon olisi välttämättä varaa.
    Toki se nyt on tuolla liikenteessä huomattu, että monelle auto on jatke. Mitä pienempi mies, yleensä sitä isompi ja kalliimpi auto.
    Näitä esimerkkejä uusien sähköautojen ostajista on vaikka kuinka paljon, ketkä ovat muutamassa vuodessa hävinneet 5 numeroisen summan arvon sulaessa silmissä. Saattaa siinäkin silmät kirvellä.

kmo kmo

Jos sähköautojen hinnat romahtavat parissa vuodessa niin eikö silloin jokaisella ole mahdollista ostaa pari vuotta vanha sähköauto pikkurahalla?

Numppi

En usko, että pari vuotta vanhaa sähköautoa tulee vuosiin saamaan alle kymppitonnilla.

Visakallo Visakallo

Sähköautojen hinnat eivät varsinaisesti enää romahda, mutta niiden hintahaitari laajenee samaan tapaan kuin polttomoottorisautoilla on ollut. Jos haluat kokoa, pitkää toimintamatkaa, nelivetoa, sekä arvostettua merkkiä, pitää laittaa enemmän pöllejä pinoon tai Metkoja jonoon.

MJO

Suomalaisten keskitulot taitaa edelleen olla vähän alle 40k vuodessa. Taitaa pankkikin suositella, että autoon laitetaan max 30% tuloista. Ja tällä hetkellä siis suomalaiset ajaa keskimäärin 7ke autoilla. Ei taida näillä hinnoilla sähköauton hankkiminen olla monillakaan mielessä.

Yleensä perheessä on 2 palkansaajaa. Se tekee 80000€. Siitä 30% on 24000€. Jos auto vaihdettaisiin 3 vuoden välein, niin sillä saa jo aika hulppeankin sähköauton. Varsinkin kun laittaa vaihdossa entisen 3 vuoden ikäisen.

Edelleen yli puolet uusista myydyistä autoista on ladattavia. Ihan sama, vaikka ajetaan 7k€ autoilla. Jotkut ostavat uusia ja jotkut ajavat 700€ autoilla. Vaihtoehtoisesti yksityisleasing on yleistynyt varsinkin sähköautoissa. Niitä tarjotaan 500€/kk ylöspäin. Tälläkin pääsee helposti alle 30% tuloista.

Kalle Kehveli Kalle Kehveli

Joillakin ei ole omaa autoa ollenkaan, vaan maksavat vuokraa siitä. Näin toimii köyhällistö.

Esillä 10 vastausta, 9,831 - 9,840 (kaikkiaan 9,847)