Keskustelut Tekniikka Stihl 192 yllätti

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 55)
  • Stihl 192 yllätti

    Nimittäin rankasavotassa. Ostin vaimolle äitienpäivä lahjaksi keväällä.
    Vaimo mielistyi painoon ja näppärään kokoon. Itse olin epäileväinen.
    Olin kallellaan 201:een.

    Nyt täytyy tunnustaa että useammin rankasavotalla tulee otettua tuo käyttöön silloin kun siippa ei tartu sahankahvoihin.
    Helppo hallittavuus säippien karsinnassa ja keveys korvaa tehon puutteen.
    Näppärä oli myös tiheissä pajupuskissa raivuulla, nimittäin sellaisissa mihin raivaussahalla tahdo päästä millään.

  • Leevi Sytky Leevi Sytky

    Käsitykseni mukaan niinsanottu ”ruotsalainen” perkausmenetelmä perustuu siihen, että suoritetaan reikäperkaus pitkään kantoon. Muutamien vuosien jälkeen ajetaan kaikki ylimääräinen vesakko raivaussahalla maahan, myös nämä vesaa työntämään jätetyt pitkät kannot.
    Näin reikäperkauksella saadaan lisäaikaa varsinaisen taimikonhoidon tekemiseen ja jos ajoitus osuu kohdalleen, ei tarvita ennakkoraivausta ennen ensimmäistä harvennushakkuuta.

    Gla Gla

    6 m3, meinaatko raivauskokoista närettä sahalla 70 cm korkeudelta? Kokeile pois, mutta kaksi asiaa torppaa koko homman. Ensinnäkin raivurilla saat käsiteltyä yksiltä jalansijoilta moninkertaisen pinta-alan moottorisahaan verrattuna. Vaihtoehtoisesti voit moottorisahalla kurkotella ja liikkua sahatessasi (houkuttelevan helppoa kevyellä sahalla), kipeyttää selän ja loukata muutenkin itsesi. Toisekseen ohut riuku taipuu ja siksi pomppii sahan hampaissa, joten edes teoriassa saati käytännössä en jaksa uskoa Leevin ajatuksen tuovan mitään lisäarvoa metsänhoitoon. Päinvastoin.

    6 m3 6 m3

    Kuuset jätetään, koivut ja muu lehtipuu poistetaan pitkään kantoon.

    Kone Viestiä taapäin selaamalla löytyy testi Huskin ”viidakkoveitsestä” ja kuinka sillä työskennellään.
    Selatkaa sieltä.
    Leevin innoittamana koetan tuota piensahalla.

    kisi

    Reikäperatkaa Raiva-raivausveitsellä. Sillä on helppo tehdä pitkää kantoa. Eikä paina paljoa. Eikä vie pensaa.

    6 m3 6 m3

    Ei viitti, työ mukavampaa koneella. Kaikki mikä pörpöttää menee meihin miehiin kuin häkä päähän.

    Gla Gla

    Koneviestin vaatii kirjautumista tai lukuoikeuksia. Voi olla, että olen silti jutun lukenut Husqvarnan 535 FBx-reppusahasta. Vai oliko se Metsälehdessä.

    Youtubessa on Husqvarnan tekemä mainosvideo aiheesta. Eipä siinä juurikaan polven yläpuolelta runkoja katkottu, joten anteeksi pessimistinen suhtautumiseni asiaan. Reppusahan idea on perustuu, samoin kuten perinteisen raivurinkin, moottorisahaa parempaan ulottuvuuteen. Mielenkiinnolla silti odotan kokemuksiasi. Toivottavasti et kirjoittele niitä viiltosuojakuitujen putsaamisen lomassa.

    6 m3 6 m3

    Tuo Glan teränkimpoilu vesoissa voi olla ongelma, muttei järeämmällä kuuseen verrattuna etukasvuisella koivulla.

    Mutta eipäs nyletä karhua ennenkuin se on kaadettu.

    Leevi Sytky Leevi Sytky

    Koneviestin numeroissa 7/2011 ja 7/2012 on jutut ”viidakkoveitsestä”, Husqvarna FBX:stä. Saha on kehitelty nimenomaan reikäperkaukseen, mutta ennakkoraivauksillekin saha soveltuu hyvin.

    kisi

    Tätäkö videota Gla tarkoitti?
    Totta tosiaan: ”Raivaustyön ei tarvitse olla synkkää raatamista”.

    Poistettava tyhjä väli L- ja u-kirjaimen välistä sekä e- ja r-kirjaimen välistä.

    Hohhoijjaa!

    6 m3 6 m3

    ”Tulikettumme” vilahti, kävi ja häipyi. Pyyhki jälkensäkin mennessään.
    Veti sanansa välistä.

    Mutta täytyypä kokeilla tuo tuo Leevin munien tasalta tyyli viikonloppuna. Reikäperkauksessa ei ole tullut kokeiltua.
    (Kuitenkin viiltosuojahousut jalassa.)
    Kerron kokemuksia jos olen kertomassa.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 55)