Keskustelut Tekniikka Stihl 192 yllätti

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 55)
  • Stihl 192 yllätti

    Nimittäin rankasavotassa. Ostin vaimolle äitienpäivä lahjaksi keväällä.
    Vaimo mielistyi painoon ja näppärään kokoon. Itse olin epäileväinen.
    Olin kallellaan 201:een.

    Nyt täytyy tunnustaa että useammin rankasavotalla tulee otettua tuo käyttöön silloin kun siippa ei tartu sahankahvoihin.
    Helppo hallittavuus säippien karsinnassa ja keveys korvaa tehon puutteen.
    Näppärä oli myös tiheissä pajupuskissa raivuulla, nimittäin sellaisissa mihin raivaussahalla tahdo päästä millään.

  • 6 m3 6 m3

    Tuota kuusien harventamistakin tuli kokeiltua 192:lla metsänhoito viikollani. Harvensin tiheitä siemensyntyisiä kuusi tuppaita ojanpientareilta.
    Raivaussahan kanssa meni sohraamiseksi kun puut niin tiheässä ettei nähnyt missä terä menee. Terä kimpoili vioittaen jätettäväksi tarkoitettuja taimia.
    Tuon pikkusahan kanssa oli helppo raivata tietä puskaan ja valita parhaat jätettävät yksilöt. Poistettavat oli helppo polkea maahan tai siirrellä syrjään oikealla kädellä samalla kun katseli seuraavaa jättämisen arvoista puuta.
    Poistettavat sahasin lyhyeen kantoon.
    Tureikot oli niin tiheitä että niihin piti työntyä väkisin.

    Tuossa hommassakin saha osoitti näppäryytensä. Taimien korkeus oli 1-2 metriä.

    6 m3 6 m3

    Jäep reikäperkaus kokeilemati tältä viikonlopulta. Tuli muuta operatiivista tekemistä.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    6 m3:
    ”Tuossa hommassakin saha osoitti näppäryytensä. Taimien korkeus oli 1-2 metriä.”

    Olisi siihen ollut pörisemätönkin vaihtoehto, tuon mittaisessa taimikossa, eli raivausveitsi.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    6 m3 6 m3

    Kokeilin. Osa kuusista ”kuivettoja”, niissä ei veitsi ole parhaimmillaan. Tuppaat kasvoivat turpeisilla ojan kaivu mättäillä.
    Raivaussaanto suurempi kun mukana pörinää.

    Raivaveistä käytän selkeämmillä kohteilla ja tarkistuskierroksilla.
    Sekä ojanvarsi pajukoitten raivuussa. Silloin kun taiteilee hankalissa ojan paltteissa jotka ovat liukkaita tai kivisiä.

    6 m3 6 m3

    Toisaalta näin jälkikäteen ajatellen kuusen harventamisessa Raivaveitsellä jää terävä kanto.
    Kuusen kannot säilyvät lahoamatta yllättävän kauan.
    Ei ole mukava holtittoman sorkkaeläin laiduntajan mätkähtää mahalleen kannon päälle raivuu tai metsästys reissullaan.

    Aukusti

    Eikä se mukava ole ajella vähän lumen aikaan moottorikelkallakaan yli ojien, missä on penkoilla teräviä kuivettuneita kuusenkantoja.

    6 m3 6 m3

    Hyvä näkökulma Aukustilta.

    Moottorikelkkaa minulla tosin ei ole, ainoastaan kummitätini isän minulle tekemä halkokelkka, n. 43 vuoden ikäinen.
    Sitä en raatsi metsään enää viedä vaan varjelen kuin silmäterääni.

    300:nen Polle löytyy tallista, jolla ajelen rankapuita.
    Miksikö niin pieni? Tälläinen sisätyöläinenkin jaksaa nostaa sen pois roopista jos sattuu kaivattamaan pohjia myöten.
    Tuosta pito loppuu ennen kuin voima. Riittää minun tämän hetken tarpeisiin.
    (Mieli tekisi suurempaa, mutta talouspäällikkö on eri mieltä.)

    koutus koutus

    Tuo Stihl on laatusaha. Mutta voisiko metsänhoitoon innostuneelle vaimolle ja hänen vanhalle ukolleen tuollaiseen osapäiväiseen raivaukseen ja rankasavottaan hankkia K-Raudan tarjoaman pikku Dolmarin?
    Sekin on kevyt ja niitä saisi kaksi yhden Stihlin hinnalla. Takuu on kaksi vuotta ja molemmat saisi verotuksessa poistaa kerralla.

    Itäsuomen Antti

    No se pikku dolmari taitaa painaa reilun kilon enemmän ku tuo stihl. Joten ehkäpä naisen käyttöön tuo Stihl on ehkä yks parhaista.

    Tosin dolmarissa taitaapi olla valurunko ja sitten tuo oikea ketjun kiristin, joka ei petä läheskään niin helpolla kuin tuo pikakiinnitys jutskat. Dolmarin ekologisuus vaan on aiheuttaa sen että sillä pitää sahata aika ravakkaan jos sen mielii saada lämpimäks ettei käynnistämiseen tarvitse näpeltää kytkimiä. Tosin niin taitaa nykysi olla kaikissa moderneissa sahoissa joissa ei ole tietokone ohjattua sytytystä. Mut nuo dolmarit on kyllä kevyt kiskoa käyntiin.

    Leevi Sytky Leevi Sytky

    Dolmar ??32 hinta 199,00€. Paino 4,1kg.
    Stihl 192 3,3kg.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 55)